matematykaszkolna.pl
Zastosuj wzory skróconego mnożenia ;): Zastosuj wzory skróconego mnożenia a) x2+6x+9=(x)2+2*x*3+(3)2= tak zaczęliśmy na lekcji b)4x2+4x+1= c)25x2+10x+1= d)x4−8x+1+16= e)36x2−24x+16=
20 lis 16:37
fufu: b)=(2x+1)2
20 lis 16:40
fufu: c)=(5x+1)2
20 lis 16:40
fufu: d) jakaś niedokładność w treści zadania
20 lis 16:41
;): d przykład mam tak podany a możesz rozpisać mi to tak jak w przykładzie a
20 lis 16:43
fufu: e)również błąd w treści
20 lis 16:45
;): tak nam nauczycielka podała
20 lis 16:46
fufu: b)=(2x)2+2*2x*1+12
20 lis 16:47
fufu: musiałeś źle przepisać
20 lis 16:47
;): b)=(2x)2+2*2x*1+12=(2x+1)2 tak ma wyglądać w całości przykład b?
20 lis 16:49
ktosia: e) ...=36x2−24x+4+12=(6x)2+2*6x*(−2)+22+12
20 lis 16:50
ktosia: ...=(6x−2)2+12
20 lis 16:51
ktosia: to było do punktu e
20 lis 16:51
;): Dzięki Wielkie a zrobiłabyś jeszcze pozostałe?
20 lis 16:52
fufu: d)mogłoby być: x4−8x2+16 wtedy (x2)2−2*x2*4+42 =(x2−4)2
20 lis 16:52
ktosia: pozostałe są dobrze emotka potrafisz już je rozpisać?
20 lis 16:59
;): Mogłabyś mi rozpisać c?
20 lis 17:16
;): to będzie tak w c (5x)2+2*5x*1+12
20 lis 17:18
Hajtowy: (5x+1)2=(5x)2+ 2*(5x+1) + 12 = 25x2+10x+1
20 lis 17:18
;): =(5x+1)2
20 lis 17:18
ktosia: nie Hajtowy, wyżej było dobrze, nawias nie jest tam potrzebny, a nawet jest błędny, zmienia równanie
20 lis 17:25
;): Czyli c dobrze zrobiłam?
20 lis 17:26
ktosia: c) ...=(5x)2+2*5x*1+12=(5x+1)2
20 lis 17:26
ktosia: tak emotka
20 lis 17:26
;): a jak zrobić przykład d?
20 lis 17:27
ktosia: punkt a też należałoby dokończyć emotka =(x+3)2
20 lis 17:27
;): 36x2−24x+4+12=(6x)2+2*6x*(−2)+22+12 skąd w tym przykładzie wzięła się 4 (36x2−24x+4+12) jeżeli przykład jest taki 36x2−24x+16=
20 lis 17:29
;): Dzięki
20 lis 17:29
ktosia: d był prawie dobrze rozpisany: ...=(x2)2−8x+16+1= (x2)2+2*x*(−4)+(−4)2+1= (x2)2−2*x*4+42+1=(x2−4)2+1
20 lis 17:31
ktosia: liczbę 16 rozkładasz na 4+12 aby można było zastosować wzór skróconego mnożenia
20 lis 17:32
ktosia: tak samo w punkcie d w równaniu zamieniłam kolejnością dodawania 16 z liczbą 1 żeby było lepiej widać (i łatwiej rozłożyć na wzory skróconego mnożenia)
20 lis 17:33
;): Ok Dziękuję Bardzo.
20 lis 17:34
;): Jak możesz to pomóż mi w tym zadaniu https://matematykaszkolna.pl/forum/223114.html
20 lis 17:35
ktosia: nie ma za co emotka rozumiesz już to trochę?
20 lis 17:35
;): Tak rozumiem trochę ciężej z tym przykładem d i e bo jest bardziej skomplikowany ale coś kumam
20 lis 17:36
ktosia: w tamtych musisz znaleźć taką liczbę która będzie pasowała do wzorów skr. mnożenia, poza tym możesz ją rozłożyć w dowolny sposób (jak 16=4+12). Można też zawsze dodać i odjąć (lub odjąć i dodać w zależności od potrzeby) jakąkolwiek liczbę, tylko ważne jest aby dodać i odjąć (odjąć i dodać) TĘ SAMĄ LICZBĘ emotka
20 lis 17:39
;): a przykład d i e z jakiego wzoru skróconego mnożenia jest robiony?
20 lis 17:40
ktosia: (a−b)2=a2−2ab+b2 tylko samego b nie można użyć bo nie pasuje do pozostałej części wzoru dlatego np w e do wzoru jako b używamy liczbę 4 (pochodzącą od 16),. Z 16 zostaje nam jeszcze 12, dlatego po zastosowaniu wzoru należy je jeszcze dodać emotka
20 lis 17:43
ktosia: a i te 4 to już jest po podniesieniu do kwadratu, czyli tak na prawdę naszym b jest liczba 2
20 lis 17:45
ktosia: a liczbą a jest 6, które po podniesieniu do kwadratu da 36
20 lis 17:45
;): Ok Dzięki
20 lis 17:53