matematykaszkolna.pl
oblicz potęgi Karola: Jestem w gimnazjum, proszę niech ktoś mi te zadanie dobrze wytłumaczy: 27x37:65123 x −124 x 27
2 paź 20:00
Basia: ten x to ma być "razy" zapewne 27*37:65 = (2*3)7:65 = 67:65 = 67−5 = 62 = 36 a drugie napisz porządnie; użyj nawiasów
 13 
co innego oznacza zapis: −

, co innego −(12)3 i tak dalej
 2 
2 paź 20:03
5-latek: https://matematykaszkolna.pl/strona/186.html przede wszyskim zapoznaj sie z tym tutaj . Bez tego nie ruszysz . 27*37:65 . mala uwaga . Znak mnozenia zapisuj tak * taki symbol (x) oznacza cos innego . Pozniej sie dowiesz co emotka wzor an*bn=(a*b)n u nas 27*37=(2*3)7=67
 67 
Teraz

= mamy podstawy poteg jednakowe u nas wynosza 6 ale sa inne wykladniki poteg
 65 
u nas wynosza odpowiednio 7 i 5 . Masz nastepny wzor 8 od gory w tym linku Zobacz ze przy dzieleniu jesli mamy jednakowe podstawy poteg a inne wykladniki to wykladniki
 67 
odejmujemy czyli

=67−5= 62= policz
 65 
Drugi przepisany dobrze?
2 paź 20:16
Karola: −(12)3 * −(12)4 * 27
2 paź 20:19
Karola: ten pierwszy przykłąd rozumiem a z ułamkami też tak działa? czy muszę je zamienić na całkowite liczby?
2 paź 20:32
5-latek:
 1 1 
−(

)3=−

jest wzor na to jak sie poteguje ulamki i wykldnik jest licba calkowita
 2 8 
dodatnia
 1 1 
−(

)4=−

 2 16 
 1 1 1 1 1 
to −

*−

*27=

*27 teraz

=

bo 128 =27 wiec
 8 16 128 128 27 
1 27 

*27=

=
27 27 
A tak miedzy nami to Ty Karolciu chyba nie jestes juz w gimnazjum emotka
2 paź 20:32
Basia: jest; dokładnie w drugiej gimnazjalnej emotka
2 paź 20:34
5-latek: Popatrz na trzeci wzor od dolu w tym linku co podalem emotka
2 paź 20:34
5-latek: To teraz ktora by to byla klasa podstawowki ?
2 paź 20:36
Karola: zgadza się, jestem w drugiej gimnazjum
2 paź 20:38
5-latek: No to ile rowna sie drugi przyklad ?
2 paź 20:41
Basia: tak; ósma podstawówki po naszemu emotka
2 paź 20:43
Basia: z wykładnikiem ujemnym całkowitym też są w drugiej gimnazjalnej emotka
2 paź 20:44
5-latek: dziekuje Basiu o pozdrawiam emotka
2 paź 20:45
5-latek: Nie znam Basiu teraz tych programow . Tak sie czesto zmieniaj ze trudno sie polapac w tym . Ponoc znowu jakas zmiana byla ,
2 paź 20:47
Karola: po odjęciu wykładników i podzieleniu wyszło mi −1
2 paź 20:49
Karola: dziękuję za pomoc, w szkole pytają tylko tych co robią szybko zadania a tych co wolniej rozumieją omijają "bo szkoda czasu, a materiału dużo" a później mam wielkie braki
2 paź 20:51
Basia: owszem, w średnich w tamtym roku, zasadniczo w programie rozszerzonym a w gimnazjum od trzech lat jakoś nie zauważyłam, ale to nie dowód też pozdrawiam emotka
2 paź 20:52
5-latek:
 5 
Wyszlo 1 bo to jest to samo jakbys podzielila np

=1
 5 
 27 
a ze wzoru na dzielenie to

=27−7=20=1 bo kazda liczba podniesiona do potegi
 27 
zerowej =1 no chyba ze omylkowo wpisalas −1 zamiast 1 .
2 paź 20:55