matematykaszkolna.pl
Funkcja Technik: Funkcja h określona jest wzorem h(x)=x3+2x−3. Wykaż, że jeśli a,b∊R i a<b to h(a)<h(b) Proszę o podpowiedź jak zacząć emotka
24 wrz 23:11
Lorak: podpowiedź: monotoniczność
24 wrz 23:12
ZKS: Musisz pokazać że funkcja jest rosnąca.
24 wrz 23:13
Technik: W(1)=0 W(x)=(x−1)(x2+x+3) Czemu monotoniczność ?
24 wrz 23:15
Piotr 10: a3+2a−3<b3+2b−3 a3−b3+2a−2b < 0 a3 − b3+2(a−b) <0 .....
24 wrz 23:19
Trivial: Masz wykazać, że funkcja jest rosnąca. Definicja funkcji rosnącej to: ∀a∊R, b∊R: a<b ⇒ h(a) < h(b) (Czyli to samo, o co pytają w zadaniu)
24 wrz 23:19
ZKS: Nie masz tam W(x) tylko funkcję h(x). Policzenie miejsc zerowych Ci raczej nic nie da.
24 wrz 23:19
Technik:
24 wrz 23:19
Trivial:
 dh 
Można albo pokazać, że

> 0, albo zbadać znak h(b) − h(a).
 dx 
24 wrz 23:22
Technik: (a−b)(a2+ab+b2)+2(a−b)<0 ?
24 wrz 23:22
5-latek: https://matematykaszkolna.pl/strona/26.html teraz widzisz . Wiesz co to jest f(x1) i to samo f(x2) i masz x1<x2
24 wrz 23:24
ZKS: Dobrze teraz dokończ to.
24 wrz 23:24
Technik: (a2+ab+b2) zawsze jest<0 ale jak dalej ?
24 wrz 23:26
Technik: Trivial wiem, że można pochodna ale bardziej taki licealny sposób mnie interesuje emotka
24 wrz 23:27
ZKS: Nie wierzę że a2 + ab + b2 jest mniejsze od 0. emotka
24 wrz 23:28
Trivial: Technik, napisałem też sposób licealny, czyli badanie znaku różnicy h(b) − h(a).
24 wrz 23:29
ZKS: Masz na samym początku napisane że a < b a stąd wynika że a − b < 0.
24 wrz 23:29
Technik: ale delta z tego jest <0
24 wrz 23:29
ZKS: Jeżeli Δ < 0 to co nam to mówi?
24 wrz 23:32
Eta: Technik zjedz emotka .... może Ci się rozjaśni emotka
24 wrz 23:35
Technik: że nie ma pierwiastków oczywiście w zbiorze liczb R
24 wrz 23:35
Piotr 10: (a−b)[(a2+ab+b2+2)<0
 1 
a2+ab+b2+2= a2+

b*2a+(0,5b)2+0,75b2+2=(0,5b+a)2+0,75b2+2
 2 
a−b<0 z założenia (0,5b+a)2+0,75b2+2>0 (zawsze) Komentarz jeszcze odpowiedni
24 wrz 23:37
ZKS: A jeżeli mamy nierówność i współczynnik przy x2 jest dodatni to co to oznacza?
24 wrz 23:37
Technik: Skąd masz te 0,5b albo 0,75b ?
24 wrz 23:38
Technik: Ramiona paraboli skierowane do góry, parabola nie przecina osi ox znajduję się nad osią
24 wrz 23:39
Piotr 10: Doprowadziłem to do wzoru skróconego mnożenia (0,5b)2+0,75b2=0,25b2+0,75b2=b2
24 wrz 23:39
Technik: Eta ja słyszałem, że Ty robaczywki dajesz
24 wrz 23:40
ZKS: Więc jeżeli w całości parabola znajduje się ponad osią OX to nie przyjmuje wartości nieujemnych dla każdego x ∊ R.
24 wrz 23:41
Trivial: Technik, zbadaj ten znak różnicy i koniec zadania. h(b) − h(a) = (b3 + 2b − 3) − (a3 + 2a − 3) = (b3 − a3) + 2(b−a) Skoro a < b, to i a3 < b3. Suma dwóch liczb > 0 jest > 0 czyli h(b) − h(a) > 0. Koniec.
24 wrz 23:43
ZKS: emotka
24 wrz 23:44
Technik: Trivial wiem jak zrobić to pochodna ale uznaliby to na maturze ?
24 wrz 23:49
Trivial: A czemu nie? Pochodną zdecydowanie najprościej.
dh 

= 3x2 + 2 > 0 ∀ x∊R
dx 
Koniec dowodu.
24 wrz 23:52
Technik: a no tak bo dla każdego x∊R pochodna będzie dodatnia i koniec zadania
24 wrz 23:54
ZKS: Na maturze możesz używać wszystkiego z zakresu studiów. Ale to co teraz napisał Trivial to nie jest ze studiów. Wiemy przecież z założenia że a < b więc podnosząc do potęgi trzeciej mamy a3 < b3.
24 wrz 23:54
Technik: ZKS pochodnych nie ma w starym programie nauczania emotka
24 wrz 23:55
Trivial: Technik, sposób z 24 wrz 2013 23:43 jest "licealny"
24 wrz 23:59
Technik: 23:52 jest o wiele lepszy i bardziej zrozumiały
25 wrz 00:00
Technik: Jeszcze jak jesteście to mam jedną całkę nieoznaczoną ∫xexdx jeśli zrobię przez część to wynik wyjdzie (x−1)e+C ?
25 wrz 00:08
Basia: (x−1)*ex + C
25 wrz 00:11
Technik: Dziękuję Basia już wiem gdzie jest błąd emotka
25 wrz 00:15