matematykaszkolna.pl
twierdzenie bayesa dane tabelaryczne Draken: rysunekWitam serdecznie! Jestem programistą, pracującym dla firmy zajmującej się tworzeniem rozwiązań z zakresu Business Intelligence i analizy danych. Ostatnio pracujemy nad systemem ekspertowym, który będzie wyciągał prawdopodobieństwa z danych tabelarycznych. Problem polega na tym, że nie mogę w żadnej książce znaleźć przykładów, odpowiadających sytuacji przed którą stoję. Prosiłbym o pomoc i podpowiedź. Chodzi o sposób liczenia prawdopodobieństw z tabel WYLICZAJĄCYCH poszczególne przypadki (a nie stanowiących podstumowanie np. 2 zmiennych). Sorry za krzywą tabelkę, nie umiem rysować Ważne jest to, żę każdy wiersz to opis POJEDYNCZEGO LOTU a nie jakieś podsumowanie wielu czy coś w tym rodzaju. Oto przykładowe pytania, na które chciałbym znaleźc odpowiedź: L − linia lotnia Op − opłaty dodatkowe T − czas spóźnienai 1. P(L = Linia1 ∩ Op = 20 EUR) = 16 Spośród WSZYSTKICH wierszy wybierz te, które mają L = Linia1 i Op = 20EUR i policz ilośc tych wierszy do całości
 P(T=20 min | L − Linia1) * P(L = Linia1) 
2. P(L = Linia1 | T = 20 min) =

=
 P(T = 20min) 
 12 * 26 

36 
Z twierdzenia Bayesa: Licznik: a) weź wszystkie wiersze zawierające L = Linia1 (2 z 6). b) weź wszystkie wiersze z punktu a dla których T = 20 min (1 z 2) Mianownik: Weź wszystkie wiersze, dla których T = 20 min (3 z 6). 3. P(T = 20min | L = Linia1 ⋀ Op = 10 EUR) = ? Czy tak jak poprzednio − tj. ze wszystkich wierszy wybieramy L = Linia1 i Op= 10EUR itd.? To może się wydawać śmieszne, ale we wszystkich podręcznikach i kursach są zwsze wcześniej przygotowane tabele z prawodopodobieństwami, albo tabele z prawdopodobieństwami brzegowymi dla poszczególnych wartości. Program komputerowy nie będzie specjalnie tworzyć tabeli brzegowej, tylko będzie operował na danych podstawowych, stąd moje pytanie. Z góry dziękuję i pozdrawiam serdecznie.
21 wrz 10:23