matematykaszkolna.pl
Podanie wszystkich liczb naturalnych podzielnych przez 2,3,5 nie większych niż 5 Tomek: Podanie wszystkich liczb naturalnych podzielnych przez 2,3,5 nie większych niż 500. Wiem tylko tyle że tych liczb (naturalnych, nie większych niż 500 jest 501).
20 wrz 13:39
Basia: podzielnym przez 2, i przez 3, i przez 5 na pewno nie jest 501 więc napisz najpierw porządnie treść
20 wrz 13:41
wredulus_pospolitus: Basiu ... on dobrze napisał napisał, że liczb naturalnych nie większych niż 500 mamy 501 (sztuk) ... ale nie wie ile z nich jest podzielnych przez 2 i 3 i 5 emotka
20 wrz 13:43
wredulus_pospolitus: do autora: liczba podzielna ma być przez 2 i 3 i 5, czy przez 2 LUB 3 LUB 5
20 wrz 13:44
Tomek: Chyba lub. Wiem że rozwiązanie ma być podane w takim zapisie który składa się z 3 kół i w środku częścią wspólną jest 17 (2*3*5=30 500/30=16 z resztą + dodajemy cyfrę zero = 17) Tak nam podał wykładowca na zajęciach. I tylko tyle wiem, a jak wyliczyć resztę to nie umiem już.
20 wrz 13:47
wredulus_pospolitus: chyba ... to ryba
20 wrz 13:48
Tomek: A mógłbyś mi podać rozwiązania dla lub emotka?
20 wrz 13:48
wredulus_pospolitus: wykładowca student <szczena> to Ty bladego pojęcia nie masz o zadaniu patrząc na rozwiązanie ... mamy tutaj podzielne przez 2 i 3 i 5 a najmniejsza liczba (naturalna dodatnia) podzielna przez WSZYSTKIE te liczby to 2*3*5 = 30 <−−− taka oto więc szukasz ile liczb, które są podzielne przez 30
20 wrz 13:50
ICSP: najmniejsza to 0 emotka "Naturalnych nie większych niż 500 jest 501"
20 wrz 13:52
Tomek: A więc 501 (o tyle mamy liczb w zbiorze?) 501/30=16 z resztą 16*30=480 tyle jest liczb w tym zbiorze podzielnych przez 2 i 3 i 5
20 wrz 13:53
wredulus_pospolitus: tyle znaczy ile 480 czy co
20 wrz 13:54
Tomek: Znaczy przepraszam. W zbiorze od 0 do 500 jest 16 liczb podzielnych i przez 2 i 3 i 5.
20 wrz 13:55
Tomek: Wykładowca podał że jest 17. Dlaczego?
20 wrz 13:56
wredulus_pospolitus: jest ich 17 0 30 60 90 120 150 180 210 240 270 300 330 360 390 420 450 480
20 wrz 13:57
ICSP: 0 , 30 , 60 , 90 , 120 , 150 , 180 , 210 , 240 , 270 , 300 , 330 , 360 , 390 , 420 , 450 , 480 17 liczb
20 wrz 13:57
Tomek: Tak samo podał że wspólnych liczb podzielnych przez 2 i 3 jest 70. 2*3=6 Przecież 501/6=83,5
20 wrz 13:58
Tomek: No dobra, teraz rozumiem skąd się wzięło te 17 liczb. Czyli można to obliczyć ciągiem ? Gdzie: a1=0 a2=30 an=501 r=30 Wychodzi 531=30n | :30 n=17,7 czyli 17
20 wrz 14:02
Garth: 501/6 = 83,5...czy rozumiesz w ogole sens tego zadania? Co to za kierunek studiujesz?
20 wrz 14:02
Garth: Tak, mozna ciagiem. Masz policzyc, ile jest liczb podzielnych przez 30 [czyli 0, 30, 60,... − bo te liczby przy dzieleniu przez 30 nie daja reszty] w zbiorze liczb 0, 1, 2, 3, ... , 500.
20 wrz 14:05
Tomek: Informatyke
20 wrz 14:05
ICSP: a1 = 0 , a2 = 30 , an = 501 Co to za ciąg ? Bo na pewno nie arytmetyczny.
20 wrz 14:06
Garth: an − powinien byc ostatni wyraz podzielny przez 30 z zakresu 0−500.
20 wrz 14:07
Basia: rysunek podzielne przez 2 to: 0,2,4,....,500; jest ich 251 podzielne przez 3 to 0,3,6,.....,498; jest 167 podzielne przez 5 to 0,5,10,...,500; jest ich 101 podzielne przez 2 i 3 ⇔ podzielne przez 6 to są: 0,6,12,.....,498 jest ich 84 podzielne przez 2 i 5 ⇔ podzielne przez 10 to są: 0,10,20,....,500; jest ich 51 podzielne przez 3 i 5 ⇔ podzielne przez 15 to są: 0,15,30,....,495; jest ich 34 podzielne przez 2 i 3 i 5 ⇔ podzielne przez 30 to są: 0,30,60,....,480; jest ich 17 84 − 17 = 67 51−17 = 34 34 − 17 = 17 251−34−67−17 = 251 − 118 = 133 167−67−17−17 = 100−34 = 66 101 − 34−17−17 = 101 − 68 = 33 podzielnych przez 2 lub 3 lub 5 jest: 133+33+66+34+17+67+17 policz sobie
20 wrz 14:07
ICSP: a1 = 0 a2 = 30 . . . an = z teorii wiesz ze an = a1 + (n−1)r oraz zę r = a2 − a1 r = a2 − a1 = 30 − 0 = 30 an = 30n − 30 − to jest wzór ogólny twojego ciągu Teraz szukamy takiego największego n ∊ N aby była spełniona nierówność : an ≤ 501 ⇒ 30n − 30 ≤ 501 ⇒ 30n ≤ 531 ⇒ n ≤ 17,7 ⇒ n = 17
20 wrz 14:09
Tomek: Dziękuję Basiu. Teraz zachodzi pytanie. Tobie Basiu wyszło, że liczb podzielnych na 6 jest 84. Później od 84−17 czyli 67. Wykładowca podał 70. Jego błąd? Prosiłbym jeszcze jakieś obeznane osoby o sprawdzenie rozwiązania Basi.
20 wrz 14:12
Basia: a1 = 0 r=6 500:6 = 83 reszta 4 an = 6*83 = 498 498= 0+(n−1)*6 498 = 6n − 6 6n = 504 n = 84 i nie ma inaczej
20 wrz 14:16
Tomek: W takim bądź razie widzę, że z jego tytułami naukowymi dodali mu możliwość tworzenia własnych rozwiązań w matematyce. Basiu, mógłbym Cię prosić jeszcze o rozwiązanie zadania. "Mamy liczby całkowite naturalne 100 ≤ x ≤ 999 Ile jest liczb w tym zbiorze podzielnych przez 13 lub 15 lub 17?
20 wrz 14:17
Garth: Mozesz obliczyc, ile jest liczb podzielnych przez 13 w tym przedziale, pozniej przez 15, a pozniej przez 17. Nastepnie przy sumowaniu wszystkich sprawdz, czy istnieja takie, ktore sa jednoczesnie podzielne przez 2 lub 3 z tych liczb, zeby nie policzyc ich dwu lub trzykrotnie.
20 wrz 14:20
Tomek: https://picasaweb.google.com/lh/photo/8wBrc_1c1boSjYggr96HmdMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink Czy to jest prawidłowe rozwiązanie? 60 + 52 + 46 + 3 + 4 + 5 = 170
20 wrz 14:25
Basia: tak samo musisz to robić 100:13 = 7 reszta 9 czyli najmniejsza podzielna przez 13 to 13*8 = 80+24 = 104 999:13 = 76 reszta 11 czyli największa podzielna przez 13 to 13*76 = 988 a1 = 104 r=13 an = 988 an = a1+(n−1)*r 988 = 104+(n−1)*13 988 − 104 = 13n − 13 884+13 = 13n 897 = 13n n = 69 podzielnych przez 13 masz 69 teraz policz ile jest w przedziale <100;999> podzielnych przez 15 a ile podzielnych przez 17 podaj wyniki to sprawdzimy
20 wrz 14:25
Tomek: Basiu: https://picasaweb.google.com/lh/photo/8wBrc_1c1boSjYggr96HmdMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink Czy to jest prawidłowe rozwiązanie? 60 + 52 + 46 + 3 + 4 + 5 = 170
20 wrz 14:28
Basia: nie wiem; musiałabym liczyć; a byłoby wskazane żebyś Ty sam coś policzył jeżeli masz to zrozumieć będę brutalna, ale prawda jest taka, że bez zrozumienia takich zagadnień nie masz czego szukać na informatyce
20 wrz 14:32
Basia: na oko wygląda poprawnie, ale nie liczyłam dokładnie
20 wrz 14:37
Tomek: To rozwiązanie Basiu co Ty przedstawiłaś rozumiem. Dla liczb podzielnych przez 15 w zbiorze <100;999> jest: a1=105 (7*15) a2=120 (8*15) r=15 an=990 (66*15) 990=105+(n−1)*15 990−105=15n−15 885+15=15n 900=15n n=60 Dla liczb podzielnych przez 17 w zbiorze <100;999> jest: a1=102 (6*17) a2=119 (7*17) r=17 an=986 (58*17) 986=102+(n−1)*17 986−102=17n−17 884+17=17n 901=17n n=53
20 wrz 14:43
Tomek: I taki sposób jest dla mnie w 100% zrozumiały. Jednak rozwiązanie mojego prof. nadzw. dr hab dla tego zadania wygląda tak: https://lh6.googleusercontent.com/-Bg68FYOXWkI/UicXjnHm2iI/AAAAAAAAAHo/SVKF1ZVy86o/w1149-h862-no/IMG_20130904_131735.jpg I kto ma rację?
20 wrz 14:45
Basia: ilość podzielnych przez 15 i ilość podzielnych przez 17 policzyłeś dobrze więc niestety gołym okiem widać, że rozwiązanie z ostatniego linku poprawne nie jest błędy rachunkowe się wkradły
20 wrz 14:56
20 wrz 15:03
Tomek: No i kto mu nadał te tytuły naukowe? Dzwonie do prezydenta...
20 wrz 15:03
Tomek: I jak tu człowiek ma zdać przedmiot, podczas gdy licząc poprawnie oblewamy emotka?
20 wrz 15:04
Tomek: Czyli wychodzi że rozwiązanie podane przez Basie i dokończone przeze mnie jest poprawne,a profesor się pomylił.
20 wrz 15:06
Basia: tak nie jest i raczej nie będzie emotka to zapewne było na wykładzie albo na ćwiczeniach; człowiek się śpieszył stąd błędy zadania egzaminacyjne zawsze są dokładnie i spokojnie wcześniej policzone poza tym swoją pracę zawsze można sprawdzić emotka
20 wrz 15:09
Tomek: No tak wkradły się błędy.... To zadanie: "Podanie wszystkich liczb naturalnych podzielnych przez 2,3,5 nie większych niż 500. Wiem tylko tyle że tych liczb (naturalnych, nie większych niż 500 jest 501)." Podawał on nam rozwiązanie wczoraj na konsultacjach − według Was, forumowiczów − błędne. Zadanie: "https://lh6.googleusercontent.com/-Bg68FYOXWkI/UicXjnHm2iI/AAAAAAAAAHo/SVKF1ZVy86o/w1149-h862-no/IMG_20130904_131735.jpg" Podane przez niego na powtórce przed egzaminem też błędne. Ileż tych błędów?..
20 wrz 15:11
Tomek: Później człowiek siedzi i próbuje się czegokolwiek z notatek nauczyć i ma mętlik w głowie bo wyniki z kosmosu się biorą. W każdym bądź razie dziękuje bardzo wszystkim za pomoc.
20 wrz 15:13
Basia: to jeszcze nie koniec teraz musisz policzyć: ilość podzielnych przez 13*15 = 195 ilość podzielnych przez 13*17 = 221 ilość podzielnych przez 15*17 = 255 ilość podzielnych przez 13*15*17 = 3315 (takich w tym przedziale nie ma) |A∪B∪C| = |A|+|B|+|C|−|A∩B|−|A∩C|−|B∩C|+|A∩B∩C|
20 wrz 15:14
Basia: No to rozpisz elegancko (bardzo dokładnie i czytelnie) własne. I idź z nim do pana doktora.
20 wrz 15:15
Tomek: Basiu, a jaka jest różnica pomiędzy liczbami podzielnymi przez 2 i 3 i 5 albo podzielnymi przez 2 lub 3 lub 5?
20 wrz 15:22
Tomek: Dobra już wiem
20 wrz 15:24