matematykaszkolna.pl
planimetria Ola: Bardzo proszę o pomoc w tych zadaniach emotka 1) Wierzchołki trójkąta mają współrządne A=(4,−1) ; B=(2,3) ; C=(1.2). Wykaż, że trójkąt jest prostokątny. Wyznacz równanie okręgu opisanego na tym trójkącie. 2) Określ położenie okręgów o równaniach (x=3)2 + (y−5)2 = 25 oraz x2 − 2x + y2 − 6y − 3 = 0 3) W trójkąt równoramienny o podstawie 10 i ramieniu 13 wpisano okrąg. Oblicz promień tego okręgu. 4) Trójkąt ABC jest trójkątem równoramiennym ostrokątnym, punkt O jest środkiem okręgu opisanego na tym trójkącie o podstawie 4 i wysokości 5. Oblicz promień tego okręgu 5) Dane są punkty A= (−2,3) ; B= (6, −9). Wyznacz współrzędne punktu P, który dzieli odcinek AB w stosunku 3:2
2 cze 18:11
Janek191: z.1 A = ( 4; − 1), B = ( 2; 3), C = ( 1; 2) zatem I AB I = ( 2 − 4)2 + ( 3 − (−1))2 = 4 + 16 = 20 = 4*5 = 2 5 I BC I = ( 1 − 2)2 + ( 2 − 3)2 = 1 + 1 = 2 I AC I = (1 − 4)2 + ( 2 − (−1))2 = 9 + 9 = 9*2 = 3 2 2 < 3 2 < 2 5 Sprawdzam, czy I BC I2 + I AC I2 = I AB I2 ( 2)2 + ( 3 2)2 = 2 + 9*2 = 20 = ( 2 5)2 = 4*5 Tak, trójkąt ABC jest prostokątny. r = 0,5 c = 0,5 * I AB I = 0,5* 2 5 = 5 − długość promienia okręgu opisanego na tym trójkącie. r2 = 5 S − środek okręgu S − środek odcinka AB więc
  4+ 2  − 1 + 3 
xs =

= 3 ys =

= 1
 2 2 
S = ( 3; 1) Równanie okręgu : ( x − xs)2 + ( y − ys)2 = r2 czyli ( x − 3)2 + ( y − 1)2 = 5 ===================
3 cze 07:58
Janek191: z.2 ( x + 3)2 + ( y − 5)2 = 25 = 52 więc S1 = ( − 3; 5) oraz r1 = 5 −−−−−−−−−−−−−−−−−−−−− x2 −2 x + y2 − 6 y − 3 = 0 ( x − 1)2 − 1 + ( y − 3)2 − 9 − 3 = 0 ( x − 1 )2 + ( y − 3)2 = 13 = ( 13)2 więc S2 = ( 1 ; 3) oraz r2 = 13 −−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−− I S1 S2 I = ( 1 − (−3))2 + ( 3 − 5)2 = 16 + 4 = 20 = 4*5 = 2 5 ≈ 4,47 zatem r1 + r2 = 5 + 13 ≈ 5 + 3,6 = 8,6 > I S1 S2 I r1 − r2 = 5 − 13 ≈ 5 − 3,6 = 1,4 < I S1 S 2 I Mamy r1 − r2 < I S1 S2 I < r1 + r2 więc dane okręgi się przecinają. ============================
3 cze 08:12
Janek191: a = I AB I = 10 b = c = I AC I = I BC I = 13 Obliczam wysokość Δ ABC Z tw. Pitagorasa mamy h2 + ( 0,5 a)2 = b2 h2 = b2 − ( 0,5 a)2 = 132 − 52 = 169 − 25 = 144 h = 144 = 12 Obliczam pole Δ ABC P = 0,5 a*h = 0,5*10* 12 = 60 −−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−− Obliczam obwód Δ ABC L = a + 2 b = 10 + 2*13 = 36 −−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−− Korzystam z wzoru na pole trójkąta P = 0,5 L*r , gdzie r − długość promienia okręgu wpisanego w trójkąt więc 2 P = L* r
  2 P   2*60 2*10 10 1 
r =

=

=

=

= 3

  L  36 6 3 3 
 1 
Odp. r = 3

 3 
===============
3 cze 08:20
Janek191: z.4 a = I AB I = 4 b = c = I AC I = I BC I h = 5 − wysokość O − środek okręgu opisanego na Δ ABC Obliczam pole Δ ABC P = 0,5 a*h = 0,5 *4*5 = 10 −−−−−−−−−−−−−−−−−−− Z tw. Pitagorasa mamy ( h − R)2 + ( 0,5 a)2 = R2 ( 5 − R)2 + 22 = R2 25 − 10 R + R2 + 4 = R2 10 R = 29 R = 2,9 ======= II sposób: Obliczam długość ramienia Δ ABC b2 = ( 0,5 a)2 + h2 = 22 + 52 = 29 b = 29 Korzystam z wzoru:
  a*b*c 
P =

  4 R 
−−−−−−−−−−−−− 4 P * R = a*b*c
 a*b*c 
R =

  4 P  
więc
 4*29*29 29 
R =

=

= 2,9
  4*10 10 
=====================================
3 cze 08:51
Janek191: z.5 A = ( − 2; 3) B = ( 6; − 9) P = ( x; y) k = 3 : 2 → AB = [ 6 − (−2); − 9 − 3 ] = [ 8; − 12 ] → A P = [ x − (−2) ; y − 3 ] = [ x + 2; y − 3 ] Mamy być → →
 3 
AP =

AB
 5 
 3 
[ x + 2 ; y − 3 ] =

*[ 8 ; − 12 ]
 5 
 24 36 
[ x + 2 ; y − 3 ] = [

; −

]
 5 5 
więc
  24  36 
x + 2 =

y − 3 = −

 5 5 
  24 10 14 
x =


=

= 2,8
 5 5 5 
 36 15 21 
y = −

+

= −

= − 4,2
 5 5 5 
Odp. P = ( 2, 8 ; − 4,2 ) ====================
3 cze 09:05
5-latek : https://matematykaszkolna.pl/forum/205325.html czego tam nie zrozumialas ze piszesz dwa razy to samo ?
3 cze 11:06