matematykaszkolna.pl
Wyrażenia wymierne cassidy: Sprawdź mi to ktoś i wytłumacz (jak głupiemu) ewentualny błąd: Przedstaw wyrażenie w najprostszej postaci i podaj jego dziedzinę:
8x2−4x 

2x2−10x 
2x2−10x=0 2x2=10 x=5 lub x=−5 D=R/ {5} i nie wiem jak zapisać w krótszej postaci , kiedy mianownik wyrażenia jest trójmianem kwadratowym to potrafię ale tego nie wiem.
26 maj 22:21
krystek:
4x(2x−1) 

=
2x(x−5) 
26 maj 22:24
krystek: x2−25=0 ⇔x=−5 lub x=5 natomiast 2x2−10x=0 ⇔x=0 lub x=5
26 maj 22:25
cassidy: ale czemu tak ? kurcze nie chce żeby ktoś mi to obliczył bym miała z głowy , ja chce wiedzieć czemu tak jest i skąd to się bierze , na wyjaśnienie od nauczycielki nie mam co liczyć bo jest zgorzkniała , szukam na internecie jakiejś strony gdzie byłoby to rozpisane ale tu np. tego nie ma
26 maj 22:26
Basia: ależ jest; zwyczajnie wspólny czynnik przed nawias a Ty zrobiłeś dwa błędy 1. "zjadłeś" x 2x2 − 10x = 0 a Ty piszesz 2x2 = 10 2. 52≠5 ani (−5)2≠5
26 maj 22:28
krystek: Rozkładasz na czynniki przez wyłączenie wspólnego czynnika '
26 maj 22:28
cassidy: 2x2−10x=0 x(2x−10)=0 x=0 2x=10 x=5 ?
26 maj 22:30
krystek: Jeżeli chcesz , możesz Δ 2x2−10x=0 Δ=b2−4ac=102−4*2*0=100
 −b−Δ −(−10)−10 0 
x1=

=

=

=0
 2a 2*2 4 
 −(−10)+10 20 
x2=

=

=5
 2*2 4 
26 maj 22:33
krystek: 22:30 ok
26 maj 22:33
cassidy: czyli nawet jeżeli mianownik nie jest trójmianem to mogę liczyć z delty?
26 maj 22:34
krystek: Ależ mianownik jest trójmianem tylko niezupełnym
26 maj 22:34
krystek: Np x2−4=0 liczymy rozkładem na czynniki (x+2)(x−2)=0 x=−2 lub x=2
26 maj 22:36
cassidy: aha ok a jak ma takie wyrażenie :
6x4+5x2 

−7x3+2x2 
26 maj 22:36
krystek: lub Δ Δ=02−4*(−4)=16
 −0−4 
x1=

=−2
 2 
 −0+4 
x2=

=2
 2 
26 maj 22:38
krystek:
x2(6x2+5) 6x2+5 

=−

−x2(7x−2) 7x−2 
26 maj 22:40
cassidy: nic już nie rozumiem .
26 maj 22:40
krystek: A Ty podaj dziedzinę
26 maj 22:40
krystek: Wcześniej pokazałam Tobie jak rozwiązujemy równania kwadratowe niezupełne! Wróć do zadania!
26 maj 22:41
krystek: Podaj Dziedzinę do zad 22:40
26 maj 22:42
cassidy: już mi się wszystko pomieszało , nic kompletnie nie rozumiem nie zaliczę tej kartkówki , mam to jak w banku
26 maj 22:45
krystek:
 2 
Dziedzina =R/{0,

}
 7 
26 maj 22:45
cassidy: dobra to już nie ważne
26 maj 22:47
krystek: Nie panikuj!
8x2−4x 4x(2x−1) 2(4x−2) 

=

=

2x2−10x 2x(x−5) x−5 
Dziedzina =R/{0,5}
26 maj 22:50
cassidy:
 2(4x−2) 
skąd się wzięło

nie mogę połapać?
 x−5 
26 maj 22:53
krystek: Licznik i mianownik skrócił sie przez 2x!
26 maj 22:54
krystek:
4x 2*2x 2 

=

=

2x 2x 1 
26 maj 22:56
cassidy: jestem za głupi
26 maj 22:59
krystek: Nie , pomyśl Jak skrócisz ułamek?
6 

=
18 
26 maj 23:01
krystek:
x2 x*x x 

=

=

=x
x x 1 
26 maj 23:02
krystek: https://matematykaszkolna.pl/strona/1435.html Na spokojnie przemyśl!
26 maj 23:04