matematykaszkolna.pl
geometria analityczna Nutka: punkty A=(1;−3) i B=(9;1) sa sasiednimi wierzchołkami prostokąka. wierzchołki C i D należą do prostej L2: y=0,5x+1 oraz do prostokąta ABCD. a)wyznacz równania prostych, w których zawarte są boki BC i AD tego ptostokąta b)wyznacz współrzędne wierzchołków C i D tego prostokąta. Nie umiem rozwiązać w sumie punktu b) proszę o pomoc. emotka
13 lut 16:52
Mila: rysunekpunkty A=(1;−3) i B=(9;1)
 1 
L2: y=

x+1
 2 
AB||L2; proste mają jednakowe wsp. kierunkowe
 1 
AB: y=

x+b
 2 
 1 1 
−3=

*1+b⇔b=−3

 2 2 
 1 1 
AB: y=

x−3

 2 2 
AD⊥AB Prosta AD: y= −2x+b i A ∊prostej AD −3=−2*1+b⇔b=−1 AD: y=−2x−1 szukamy punktu przecięcia z prostą l2
 1 
−2x−1=

x+1
 2 
 −4 8 3 −4 3 
x=

i y=

−1=

⇔D=(

;

 5 5 5 5 5 
CB⊥AB i B∊prostej CB y=−2x+b i 1=−2*9+b⇔b=19 CB: y=−2x+19
 1 
−2x+19=

x+1 oblicz x i potem y, to będą współrzędne C
 2 
Prościej byłoby wektorowo, ale nie wiem, czy przerabiacie to w szkole
13 lut 18:30
Nutka: Dzięki, emotka
13 lut 23:36
Gustlik: Mila tłumacz na wektorach i odsyłaj do stron z wyjaśnieniami, trzeba jakoś naprawiać ten chory program wymyślony przez pijanych szewców do spółki z krawcami i baletmistrzami, żeby nie obrażać szewc ów, krawców i baletmistrzów. Ja pokazuję i uczę na wektorach, bo są one proste, a to podstawa geometrii analitycznej. O wiele szybciej rozwiazuje sie zadania, dziwię się nauczycielom, ze tego nie pokazują, przecież MEN tego nie zabrania, a wręcz przeciwnie − zachęca.
13 lut 23:46
Mila: Gustlik, mogę, z chęcią, ale przecież widzisz, że jest słaby odzew ze strony uczniów. Często przepiszą zadanie i koniec, tylko niektórzy zadają pytania i proszą o dodatkowe wyjaśnienie. Pozdrowieniaemotka dla Ciebie.
13 lut 23:53
Gustlik: Fakt, że program jest totalnie spieprzony. Nie kumam, dlaczego wektory − banalnie prosta rzecz i ułatwiająca rozwiązywanie zadań, zostały wycofane z podstawy na rozszerzenie, a przecież nimi się o wiele łatwiej robi i uczniowie to rozumieją, a na podstawach liczy się trudniejszymi metodami. Powinno być odwrotnie − wektory na podstawach, a "bezwektorowe" metody − jako trudniejsze − na rozszerzeniu.
14 lut 00:15
Gustlik: Mila − jeśli możesz, zajrzyj tu: https://matematykaszkolna.pl/forum/186694.html . Opracowałem już jakiś czas temu fajną graficzną metodę na własności prawdopodobieństwa. Praktycznie zero wzorów, liczysz z rysunku, czasem przydają się prawa de Morgana, tam gdzie są dopełnienia sum i iloczynów, np. P(A'UB') lub P(A'∩B'). Wszystko widać jak na dłoni. Metoda ta robi furorę wśród uczniów. Efekt jest taki, że uczeń widzi, co liczy, a nie robi po omacku wzorami wyglądającymi jak chińszczyzna.
14 lut 00:19
Mila: emotka spojrzałam. Podoba mi się. Lubię ikoniczne dowody.
14 lut 00:23
Gustlik: Ja to już od lat stosuję − przyznam się szczerze, że sam padłem na pomysł takiego zobrazowania prawdopodobieństw, bo nigdzie wcześniej tej metody nie spotkałem. A dzięki temu uczniowie lepiej rozumieją własności prawdopodobieństwa, liczą je z rysunku bez stosowania wzorów, często skomplikowanych i nieprzejrzystych dla nich. Pozdrawiam.
14 lut 00:30