matematykaszkolna.pl
wariacje Alois~: 1)W przedziale wagonu kolejowego są ustawione naprzeciw siebie dwie ławki. Każda ma 5 numerowanych miejsc. Do przedziału weszło pięć osób, z których trzy chcą siedzieć przodem do kierunku jazdy, a dwie tyłem. Na ile sposobów można je tak rozmieścić w tym przedziale ? odp : 5*4*3*5*4 2)W przedziale wagonu kolejowego są ustawione naprzeciw siebie dwie ławki. Każda ma 5 numerowanych miejsc. Do przedziału weszło pięć osób. Trzy osoby usiadły na jednej ławce, pozostałe − na na drugiej, naprzeciwko dwóch osób z pierwszej ławki. Ile jest takich rozmieszczeń osób w przedziale ? odp: 5*4*3*3*2 odpowiedzi znalazlam ale ich nie rozumiememotkaczy moze ktos tak dokładnie wytlumaczyc co jak?
6 lut 20:06
Alois~: up up
6 lut 20:22
Alois~: może ktoś wytłumaczyc
6 lut 20:39
anulaa: 1) wchodzi 5 osób 3 osoby chcą na górze : pierwsza osoba ma miejsc wolnych 5 , druga ma wolnych 4 , trzecia ma wolnych 3 2 osoby chcą na dole : pierwsza osoba wchodzi i widzi 5 miejsc wolnych , druga 4 wolne miejsca 5*4*3*5*4
6 lut 20:52
PW: Już to 2) pisałem, więc nic innego nie wymyślę: https://matematykaszkolna.pl/forum/176010.html
6 lut 22:32
Axel: A jesli nie rozumiesz, to: pierwsze 3 osoby maja pięc miejsc, wiec standardowo: 5*4*3 kolejne 2 osoby moja do wyboru miejsca na przeciwko i... 1os ma do wyboru 3 miejsca, a 2os ma juz tylko 2. Więc wniosek: 5*4*3*3*2
11 sty 17:55
Maslanek: Z tym 2 bym polemizował... Możemy usadzić te 3 osoby przodem do kierunku jazdy albo tyłem, co daje 2*(5*4*3) Dodatkowo pozostałe 2 osoby niewątpliwie na (3*2). Wtedy mamy |A|=2*(5*4*3*3*2)...
11 sty 18:10
Maslanek: Oczywiście nie rozróżniam osób emotka
11 sty 18:21
Maslanek: Albo rozróżniam... Tych, którzy siadają w miejscu trójki i w miejscu dwójki
11 sty 18:21
matyk: Problem jest jeszcze w tym czy ławki rozróżniamy. Bo jeśli tak to wynik trzeba pomnożyć przez 2.
11 sty 18:28