matematykaszkolna.pl
pytanie tn: 5 osób przy okrągłym stole. ile jest sposobów, że dwóch wyróżnionych gości będzie siedzieć koło siebie. Wg mnie: 5 * 2 * 3! Ale to jest chyba źleemotka
16 sty 23:56
Artur_z_miasta_Neptuna: gdyby to było prawdopodobieństwo to by przeszło ale przy okrągłym stole miejsca nie są rozróżnialne więc ustawienie ABCDE oraz EABCD to są takie same ustawienia
16 sty 23:59
Artur_z_miasta_Neptuna: więc to co wyznaczyłeś musisz podzielić przez ... no właśnie ... przez ile
16 sty 23:59
tn: 5!
17 sty 00:02
tn: ( to jakie jset p−stwo tego)
17 sty 00:02
Artur_z_miasta_Neptuna: aaa widzisz w takim razie nie ma problemu ... bo wystarczy zrobić że miejsca przy stole są rozróżnialny ...wtedy #Ω jest taka jak napisałeś ... kolejność usadzenia jest ważna .. i #A jest taka jak napisałeś
17 sty 00:03
Artur_z_miasta_Neptuna: chwila ... masz obliczyć na ile sposób można usadzić ... czy jakie jest prawdopodobieństwo usadzenia bo to są dwie różne rzeczy
17 sty 00:04
tn: Jakie jest p−stwo, że dwóch gości (A i B) będą siedzieć koło siebie Omega to 4!
17 sty 00:08
Artur_z_miasta_Neptuna: dlaczego 4!
17 sty 00:11
tn: nobo na tyle spoosbów mogę rozsadzać. Jakby nie ma jednego z miejsc.
17 sty 00:14
Artur_z_miasta_Neptuna: inaczej ... czy Ω jest przez Ciebie tak zbudowana, że: a) miejsca przy stole są rozróżnialne a więc ABCDE i BCDEA to są dwa różne 'usadzenia' b) miejsca nie są rozróżnialny, a więc ABCDE i BCDEA to jedno i to samo 'usadzenie' bo z tego co napisałeś to omega jest wyliczona w wersji (b) ... natomiast zbiór zbiór A w wersji (a) więc albo Ω zmienisz, albo zbiór A
17 sty 00:17
tn: Ja pragnę, aby miejsca nie były rozróżnialne. Wtedy powinienem inaczej liczyć OMEGĘ. ALe załóżmy, że chcę utrzymać tą omegę. Możesz podpowiedzieć co źle liczę w A?
17 sty 00:21
Artur_z_miasta_Neptuna: Ale omega jest wyznaczona dla mniej NIEROZRÓŻNIALNYCH Pytanie wskazówka −−− jak wyznaczyłeś moc omegi ... co tam zrobiłeś czego nie zrobiłeś w przypadku mocy A
17 sty 00:23
tn: Uwzględniłem kolejność. Tak − omega jest wyznaczona dla nierozróżnialnych. Jak więc ją poprawić?
17 sty 00:24
Artur_z_miasta_Neptuna: dobra ... masz podzielić przez 5 dlaczego bo pierwsza osoba nie siada na 5 możliwości tylko na 1 możliwość wynika to z tego, że każde krzesło jest jednakowe więc jego wybór jest iluzoryczny druga osoba siada na 2 sposoby (po lewej albo prawej od pierwszej) pozostałe na 3! sposobów ... bo już mają punkty odniesienia (osoby już siedzące)
17 sty 00:27
tn: dzięki wielkie A gdyby krzesła były rozróżnialne ?
17 sty 00:28
Artur_z_miasta_Neptuna: w wersji z ważną kolejnością byś miał
 5*2*3! 
P(A) =

 5! 
w wersji pomijającą kolejność masz:
 2*3! 
P(A) =

 4! 
i się zgadza (oba wyniki MUSZĄ być sobie równe)
17 sty 00:29
Artur_z_miasta_Neptuna: gdyby krzesła były rozróżnialne to byś miał inną omegę bo jest 5! sposób ich usadzenia (pierwszy na 5, drugi na 4, itd.)
17 sty 00:29
tn: czy ważna kolejność <=> krzesła rozróżnialne/ponumerowane ?
17 sty 00:40
Artur_z_miasta_Neptuna: tak
17 sty 00:42
tn: Dzięki wielkie Może zechce Ci się obalić temat ? https://matematykaszkolna.pl/forum/180342.html
17 sty 00:51
Artur_z_miasta_Neptuna: wektory ... to nie o tej porze może jutro w robocie jak się będę bardzo nudził
17 sty 00:52
tn: hmm Przecież pkt Q Musi leżeć na środku podstawy. Skad wiec taki rysunek ?
17 sty 07:37
Artur_z_miasta_Neptuna: dlaczego MUSI leżeć na środku podstawy patrz treść zadania |AC| = |BC| A nie |AC| = |AB| jeżeli nie zachodzi drugi warunek to wysokość nie będzie środkową ... czyli punkt Q nie będzie na środku podstawy |BC|
17 sty 08:59