matematykaszkolna.pl
. asdf: Pytanko: Witam, czy to prawda, że wycofali funkcję ctgx ze szkoły średniej dla materiału podstawowego z matematyki? (podobno za dużo tych funkcji było...) W tablicach maturalnych tej funkcji nie ma: http://www.cke.edu.pl/images/stories/Tablice/tablice_matematyczne.pdf
15 sty 19:26
Mateusz: Na to wygląda zobacz nawet tu: https://matematykaszkolna.pl/strona/3421.html co jest na podstawie a co na rozszerzeniu na maturze
15 sty 19:27
asdf: Albo Pan Jakub zapomniał wnieść poprawki, albo to nie jest prawdą co usłyszałem dzisiaj od wykładowcy..
15 sty 19:31
Bobek: Wycofali już, zobacz w tablice maturalne czy masz coś o ctg emotka
15 sty 19:31
asdf: https://matematykaszkolna.pl/strona/3670.html tu chyba jest źle podany wzór na różnicę cosinusów:
 α+β α−β 
2sin

sin

 2 2 
15 sty 19:34
Mateusz: No zgubiony minus emotka
15 sty 19:35
asdf: Nie zdziwie się jak usuną silnię z liceum (jak jeszcze jest)
15 sty 19:40
Mateusz: Musi być bo jaki w ogole miałby wtedy sens nauczania kombinatoryki a co za tym idzie prawdopodobienstwaemotka−wszystkiego drzewami nie załatwisz a kombinacje zawsze sie mogą trafić
15 sty 19:43
asdf: to usuną prawdopodobienstwo jaki problem ?
15 sty 19:44
Mateusz: No to niech zgodnie z tą anarchią usuną najlepiej wszystko i zostaną podstawowe działania matematyczne tj dodawanie odejmowanie mnożenie i dzielenie na podstawie a na rozszerzeniu potęgowanie,pierwiastkowanie i działania na ułamkach
15 sty 19:46
asdf: na podstawie dzielenie to już za dużo...
15 sty 19:48
Saizou : funkcji cotangensa nie ma w podstawie dla liceum, ale moja matematyczka zawsze mówi, że może
 1 
być

, czyli inaczej mówiąc ctgx
 tgx 
15 sty 19:48
Amaz: Ale swoją drogą po co komuś, kto nie interesuje się matematyka nauka o ctg, logarytmach itd? Moim zdaniem jest to dobra decyzja, dla humanistów jest to tylko zaśmiecanie umysłu, bo i tak nigdy te umiejętności nie przełożą się na życie, a po zdaniu matury zapomną na następny dzień.
15 sty 20:03
asdf: bez przesady, ja nie jestem humanistą a wymagano ode mnie czytanie lektur i uczenie sie historii tych pisarzy (swoją drogą, że nie przeczytalem ani jednej lektury, a biografii zadnego pisarza nie znam − ale wymagano). Na studiach nawet dla humanistów jest taki przedmiot elementy kombinatoryki i tam wymagane jest myślenie, a do tego matematyka zobowiązuje.
15 sty 20:11
Nienor: Amaz tylko, że humanista po skończeniu LO ma mieć wykształcenie ogólne (jak nazwa wskazuje ), jak mu się uczyć nie chciało to po co do liceum szedł? Zawsze jest zawodówka. A prawdziwi humaniści są i tak dziś na wymarciu. (Zaznaczam, że ja nie mam definicji: humanista=nie umie liczyć)
15 sty 20:16
Amaz: Moim zdaniem większy nacisk na matematyke w szkole dla humanistów powinien być na szybkie rachowanie, obliczanie jakiś odsetek i innych takich finansowych, życiowych spraw. Oczywiście podstawy rachunku prawdopodobieństwa też są OK. Ale kotangens? Logarytmy? Po co im to?
15 sty 20:18
Jakub: @asdf, Mateusz Na stronie 3670 było
 α+β β−α 
cosα − cosβ = 2sin

sin

 2 2 
 β−α −(α−β) α−β 
to jest prawidłowy wzór, ponieważ sin

= sin

= −sin

 2 2 2 
Tak więc, ten minus był, tylko schowany. Postanowiłem jednak, przerobić wzór na postać jaką napisał asdf. Tak aby nie dochodziło do podobnych pomyłem. Na stronie 3670 już jest nowa postać wzoru. @asdf Faktycznie funkcję cotangens wycofali. W sumie niewielka strata, bo to co można policzyć za
 1 
pomocą cotangensa można też policzyć za pomocą tangensa, bo ctgα =

.
 tgα 
Z tego co wiem, powodem nie jest nadmiar wzorów i chęć ograniczenia ich liczby tylko fakty, że na zachodzie (USA, Anglia) tego cotangensa w szkołach się nie używa. U nas był on powszechny. Chodzi o to, aby matury z różnych krajów były porównywalne i coraz bardziej ujednolicone. W końcu jesteśmy w tej Unii Europejskiej, urzędnicy muszą wiedzieć, w jakich krajach dobrze jest nauczana matematyka, a w jakich gorzej i dlaczego. Z tego powodu matury w różnych krajach muszą być porównywalne. Na maturach międzynarodowych zdaje się są podstawy rachunku różniczkowego. Liczenie granic, pochodnych itd. Od tego roku w nowej podstawie programowej u nas mamy powrót rachunku różniczkowego. Oczywiście tylko dla rozszerzenia. Pewnie też powodem było ujednolicenie matur w różnych krajach. Cotangens jednak na stronach matematyka.pisz.pl zostawiłem. W wielu szkołach jeszcze nauczyciele go nauczają. Ja także nie muszę się trzymać absolutnego minimum. Czasami wykraczam trochę ponad. @Amaz Skąd wiesz, że jesteś humanistą? W metryce urodzenia tego nie wpisują. Pewnie jak większość, po licznych niepowodzeniach w matematyce stwierdzasz, że jednak nie jesteś ścisłowcem. Po to też są te wszystkie przedmioty w liceum, aby człowiek się dowiedział z czego jest dobry. Trzeba jednak trochę porażek po drodze zaliczyć, aby mieć pewność. Po co w takim razie zmuszać humanistów do matury jak już w 3 klasie wiedzą, że są humanistami? Matury z matematyki nie było przez parę lat. W efekcie większość ludzi olewała matematykę, nawet ci, którzy by sobie z niej dobrze radzili. Trzeba było wrócić do obowiązkowej matematyki, aby ludzie sami się przekonali w czym są dobrzy emotka Niestety oprócz marchewki musi być też bat emotka
15 sty 23:36
asdf: emotka
16 sty 00:11
Mateusz: Faktycznie nie zauwazyłem ze jest roznica β−α a to zmienia postac rzeczy zupełnie emotka
16 sty 10:42