matematykaszkolna.pl
pytanie tn: Witam, W jaki sposób należy opisywać Omegę, Zdarzenia? Czy jest to aż takie istotne? Może symbole, słownie ? Czego się wystrzegać? Jakiego sposobu, może jakieś częste błędy, niedomówienia?
6 sty 11:31
PW: Nie tyle istotne, co ma zasadnicze znaczenie, bez tego ani rusz. W większości zadania szkolne polegają na zastosowaniu tzw. klasycznej definicji prawdopodobieństwa:
 k 
P(A) =

,
 n 
gdzie k oznacza liczbę zdarzeń wchodzących w skład A (powiadają: sprzyjających A), zaś n to liczba wszystkich możliwych zdarzeń elementarnych. Jak więc rozwiązać zadanie nie wiedząc jaka jest liczba n? Dopiero po uświadomieniu sobie z jakich (a więc ilu) zdarzeń elementarnych składa się Ω, możesz zacząć myśleć o "zdarzeniach sprzyjających zdarzeniu A". Symbole bardzo dobre, ale dla ucznia kłopotliwe. najlepiej opisać słowami, używając terminów matematycznych, np. zdarzenia elementarne to wszystkie możliwe kombinacje (to już zależy od konkretnej sytuacji). Wystrzegać się rysowania drzewek (najskuteczniejszy sposób do ogłupienia, na zasadzie "tak to się robi"). Dawaj konkretne zadania, będziemy pokazywć niuanse.
6 sty 12:45
tn: Drzewek nie używalem do dnia dziś. Nie są takie złe z punktu widzenia mojego. Są one narzędziem, którym umiejętnie władając rozwalę sporo zadan. Jak niby mam sobie radzić z zadaniami z wieloetapowymi zdarzeniami, które od siebie zależą? Np. OKE POZNAŃ STYCZEŃ 2013
6 sty 13:42
Mateusz: Warto zauwazyc ze tzw reguła sum i reguła iloczynu ktorą sie stosuje w drzewkach wynika odpowiednio ze wzoru na prawdopodobieństwo iloczynu i prawdopodobieństwa całkowitego i radziłbym najpierw opanowac te podstawy i potem zajmowac sie krzaczkami ja to traktowałem jako odstresowujące do takich zadań emotka(mozna było sobie pobazgrac na kartce).
6 sty 13:50
tn: Tak, ale przecież całkowitego nie może być na maturze R
6 sty 13:52
Mateusz: Jak nie moze?
6 sty 13:53
Mateusz: Aha i jak powaznie myslisz o matematyce tzn jakis kierunek z tym związany to nie ograniczaj sie do wymogow maturalnych.
6 sty 13:54
Mateusz: A na maturze rozwiązanie poprawne kazdą metodą jest uznawane(nawet całkami)
6 sty 13:55
tn: Tak ja rozumie, ale rzuć okiem tutaj: https://matematykaszkolna.pl/strona/3426.html No więc?
6 sty 13:59
PW: To co pisze Mateusz pokazuje, że przy dobrym rozumieniu sensu zadania "drzewko" może być dobrą ilustracją zastosowanego twierdzenia, ale nigdy odwrotnie − zamiast twierdzenia drzewko, "bo tak to się robi". Niestety przy braku godzin lekcyjnych na matematykę, które usilnie przy kolejnych reformach "ucinano", nauczanie sprowadza się w wielu wypadkach do pokazywania "jak to się robi". tn, broń się sam przed zalewem bełkotu, nie zważając co będzie, a co nie będzie na egzaminach.
6 sty 14:08
tn: Ok. To czy mozesz pokazać jakieś zadanie, rozwiązane w oparciu o całkowite?
6 sty 14:09
PW: Wymyślmy coś. W magazynie znajdują się (w jednym pojemniku, nierozróżnialne) detale pochodzące z fabryk F1, F2, F3. Z dokumentów wynika, że wielkości dostaw były odpowiednio w proporcjach 3:2:1. Wiadomo również, że fabryki te produkują odpowiednio 1%,3% i 2% wadliwych detali. Z pojemnika wyjęto losowo jeden detal. Oblicz prawdopodobieństwom że jest od dobry. Spróbuj sam, bez drzewka, powołując się na twierdzenie o prawdopodobieństwie całkowitym.
6 sty 14:47
Mateusz: tn pisze przeciez a warto zebys sobie wszedł tez na strone cke chyba i przeczytał informator tam nie ma narzuconych metod rozwiązywania zadań to co jest to jest niezbedne minimum ktore kazdy maturzysta powinien znać a metod rozwiązania zadań jest tyle co samych zadań emotka
6 sty 15:49
tn: Ok. spróbuję zaraz. Aleś wymyślił
6 sty 16:06
Mila: tn podaj linka do zadań maturalnych
6 sty 16:53
6 sty 19:14
Mateusz: Zadanie dla tn proponuje ci zebys sobie zrobił dwiema metodami drzewkiem i policzył prawdopodobienstwo całkowite i porownaj sobie po pierwsze ile miejsca zajmie ci krzaczor a ile miejsca obliczenia. W skrzyni mamy pięć nowych i pięć używanych piłek. Przed grą tenisiści wybrali na chybił trafił ze skrzynki dwie piłki po grze wrzucili je z powrotem do skrzynki i znowu losowo wybrali dwie piłki. Oblicz prawdopodobieństwo, że za pierwszym razem wzięli dwie używane jeśli wiadomo że za drugim razem wylosowali dwie nowe.
6 sty 19:45
tn: Ha, dzięki wielkie, ale jeszcze tamto muszę dokończyć Ale dzięki, że mas zmnie na uwadze, na pewno nie przeocze go emotka
6 sty 19:49
Mateusz: Spoko jak zrobisz to napisz odp zobacze czy sie zgadza jak nie bedzie sie zgadzała no to popracujemy i znajdziemy błąd emotka.
6 sty 19:51
tn: a te którymi pograli uznajemy za używane?
6 sty 20:07
Mateusz: Tak jak najbardziej jesli w I etapie wylosowano nową piłke to po jej wykorzystaniu do gry musi ona byc traktowana w drugim etapie jako piłka uzywana.
6 sty 20:23
tn: Są trzy przypadki: 1) Wzięli dwie używane 2) Wzięli dwie nowe 3) Wzięli jedną używaną, a jedną nową
6 sty 20:25
Mateusz: Tak
6 sty 20:31
tn: Musimy tutaj jakoś zastosować Prawdopodobieństwo warunkowe. Możesz zacząć za mnie to zadanie?
6 sty 20:37
Mila: tn Pisz to rozwiązanie.
6 sty 20:41
tn: Chodzi o zadanie 6. piszę takie założenia:
 π 
(sinx > 0 ∧ sinx≠1 ∧cosx >0 ∧ cosx≠1 ) ⇒ x∊(kπ; kπ +

) ∧ k ∊ C
 2 
 1  
logsinxcosx +

= 2
 logsinxcosx 
t = logsinxcosx ∧ t>0
 1 
t +

= 2
 t 
t2−2t+1 

= 0
t 
t=1 > 0 logsinxcosx = 1 sinx = cosx
 π 
czyli uwzględniając założenie x =

+ 2kπ ⋀ k ∊ C
 4 
6 sty 20:52
Mila: Napisz treść, bo nie mogę otworzyć pliku.
6 sty 20:58
tn: Ok. Rozwiąż równanie logsinxcosx + logcosxsinx = 2
6 sty 21:03
Mateusz: U− piłki uzywane N−piłki nieuzywane pierwszy etap doświadczenia mamy:
 
nawias
5
nawias
nawias
2
nawias
nawias
5
nawias
nawias
0
nawias
 
 
 2 
P(UU1)=

=

 
nawias
10
nawias
nawias
2
nawias
 
 
 9 
 
nawias
5
nawias
nawias
1
nawias
nawias
5
nawias
nawias
1
nawias
 
 
 5 
P(UN1)=

=

 
nawias
10
nawias
nawias
2
nawias
 
 
 9 
 
nawias
5
nawias
nawias
0
nawias
nawias
5
nawias
nawias
2
nawias
 
 
 2 
P(NN1)=

=

 
nawias
10
nawias
nawias
2
nawias
 
 
 9 
i teraz podobnie musisz rozpisac prawdopodobieństwa dla drugiego etapu wg tych przypadkow np w drugim etapie doswiadczenia gdy w pierwszym etapie wylosowano dwie nieuzywane piłki:
 
nawias
5
nawias
nawias
2
nawias
nawias
5
nawias
nawias
0
nawias
 
 
 2 
P(UUII | UUI)=

=

i tak dalej liczysz dla tego warunku
 
nawias
10
nawias
nawias
2
nawias
 
 
 9 
P(UNII | UUI) oraz P(NNII | UUI) dla reszty warunków analogicznie
6 sty 21:04
Mila: Podstawowy mam, a jak znaleźć rozszerzony?
6 sty 21:06
Mateusz: zrob a ja sprawze moze jeszcze dzis a jak nie to dopiero jutro emotka Aha mam nadziej ze zapoznałes sie z prawdopodobienstwem warunkowym bo inaczej mozesz tych prawdopodobieństw nie rozumiec tzn dlaczego akurat takie są
6 sty 21:06
tn: musisz tam wejść na drugą stronę
6 sty 21:07
tn: https://matematykaszkolna.pl/strona/1023.html Ja nie rozumiem po prostu tej definicji. Jest taki wzór, ale mnie nic to nie mówiemotka Wiem, że P(A) mogę rozpisać, ale co ma do tego jakieś P(B1) etc
6 sty 21:13
tn: Np. Warunkowe mniej więcej kapuję, ale to to jest jakieś dziwne. Mogę tak zapisać, ale co mi to daje ?
6 sty 21:15
Mila: rysunek1) sin x>0 i sinx≠1 i cosx>0 i cosx ≠1 [ krócej :sinx∊(0;1) i cosx∊(0;1)]
 π 
⇔x∊(0+2kπ;

+2kπ)
 2 
Więcej nie zauważyłam.
6 sty 21:46
tn: Tak, oczywiście powinienem przecież dodawać pełny okres! Dzięki wielkie
6 sty 21:58
Mateusz: Za skomplikowanej definicji troche uzywasz emotka Mowiąc krócej jeśli zdarzenia losowe A1,A2,.......,An o dodatnich prawdopodobieństwach wykluczają sie nawzajem i suma ich jest zdarzeniem pewnym, to dla dowolnego zdarzenia losowego B jest prawdziwa zaleznosc: P(B)=P(A1)*P(B|A1)+P(A2)*P(B|A2)+...+P(An)*P(B|An) a jesli dalej tego nie widzisz to proponuje obejrzec sobie rysunek inaczej sie nie dało narysowac propornuje abys sobie to rozrysował na kartce ale tak jak pisał PW najwzniejsza jest tu sama definicja prawdopodobieństwa całkowitego a to jest tylko dla zobrazowania schematu.Drzewka owszem nadają sie do wieloetapowych −ale i bez nich wtedy tez sie mozna obejsc natomiast nie bardzo do doświadczeń dwu czy trzyetapowych−mozna ale po co z kolei emotka P(Ds) / \ P(Cs) Ds Cs P(Dm |Ds) / \ P(Cm |Ds) P( Dm|Cs) / \ P(Cm | Cs) Dm Cm Dm Cm
6 sty 22:31
tn: @Mateusz co oznacza zapis: P(UU1) ?
7 sty 20:22
tn: UP
7 sty 20:56
tn: W magazynie znajdują się (w jednym pojemniku, nierozróżnialne) detale pochodzące z fabryk F1, F2, F3. Z dokumentów wynika, że wielkości dostaw były odpowiednio w proporcjach 3:2:1. Wiadomo również, że fabryki te produkują odpowiednio 1%,3% i 2% wadliwych detali. Z pojemnika wyjęto losowo jeden detal. Oblicz prawdopodobieństwom że jest od dobry. Zadanie od PW Załóżmy, że w pojemniku jest 6x detali. Tzn: I firma ma tam 3x detali II 2x detali III x detali. Wiadomo, że:
 11 
0,01 * 3x + 0,03*2x + 0,02 * x =

x detali wadliwych w całym pojemniku
 4 
 13x 11 
Wiem, że Jest

udanych detali oraz

x wadliwych .
 4 4 
Nie wiem, gdzie tu mógłbym rysowac drzewo bądź korzystać z p−stwa całkowitego. Jest jeden etap. Raz losuję i tyle. Na ile sposobów mogę wyciągnąc detal (wadliwy lub nie)
 13x 
Na 6x (OMEGA) . Na ile mogę dobry?

 4 
 13 
Czyli P(A) =

 24 
Mam poważne wątpliwości co do rozwiązania, toteż proszę o sprawdzenie emotka
8 sty 23:40
tn: (pozostaje mi jeszcze zadanie Mateusza)
8 sty 23:41
PW:
 3 2 1 
P(F1) =

, P(F2) =

, P(F3) =

 6 6 6 
W − zdarzenie "wylosowano detal wadliwy". P(W|F1) = 0,01, P(W|F2) = 0,03, P(W|F1) = 0,02 P(W) =P(W|F1). P(F1) +P(W|F2). P(F2)+P(W|F3). P(F3) Oczywiście policzyliśmy dopiero P(W), a prawdopodobieństwo wylosowania detalu dobrego to P(W') = 1−P(W). Tutaj można narysować to ulubione drzewko. najpierw z jednego punktu wychodzą trzy rozgałęzienia (fabryki), a potem z każdej fabryki − dwa rozgałęzienia (wadliwy lub dobry).
9 sty 00:00
tn: No więc do dzieła: B1 −Wzięli dwie nowe. B2 − Wzięli jedną nową, druga starą. B3 − Wzięli dwie stare. B1 ∩ B2 ∩ B3 = ∅ B1 ∩ B2 ∩ B3 = Ω Zatem zachodzi wzór na P−stwo całkowite: A − wylosowano dwie nowe. Jakie jest p−stwo, że na początku wzięli dwie używane? Nie mogę kontynuować tego zadania, jako, że go nie rozumiem. Co ma dla mnie do rzeczy czy potem wzięli takie czy takie. Byc może prawdopodobieństwo wylosowania dwóch nówek za drugim razem było skrajnie małe, ale akurat mieli takiego farta. Co zatem wprowadza fakt, że za drugim razem wylosowano nowe? Bez wątpienia będzie taka możliwośc.
9 sty 00:01
tn: @PW, dlaczego moje rozumowanie jest błędne?
9 sty 00:02
tn: Widzę PW, że osobno rozważasz najpierw jakiej firmy wylosujemy, a potem się martwisz, o p−stwo wadliwości. Ja jednak sobie zsumowałem i nie widze nic w tym złego.
9 sty 00:11
PW: Nawet nie trzeba się wdawać w jakąś analizę, gdzie popełniłeś błąd. Wynik jest jawnie bzdurny −
 1 
wyliczyłeś, że prawdopodobieństwo wylosowania dobrego detalu jest bliskie

(konkretnie
 2 
 13 

), podczas gdy najgorsza fabryka produkuje 97% dobrych. Po zmieszaniu z lepszymi może
 24 
być tylko lepiej.
9 sty 01:04
Mateusz: Wiec idziemy dalej skonczylem na drugim etapie gdzie wylosowano dwie uzywane piłki wiec podobnie bierzemy sobie na tapete zdarzenie: w drugim etapie doswiadczenia gdy w pierwszym wylosowano jedną uzywaną i jedną nową piłke:
 
nawias
6
nawias
nawias
2
nawias
nawias
4
nawias
nawias
0
nawias
 
 
 5 
P(UUII | UN1)=

=

 
nawias
10
nawias
nawias
2
nawias
 
 
 15 
 
nawias
6
nawias
nawias
1
nawias
nawias
4
nawias
nawias
1
nawias
 
 
 8 8 
P(UNII | UN1)=

=

=

 
nawias
10
nawias
nawias
2
nawias
 
 
 15 15 
 
nawias
6
nawias
nawias
0
nawias
nawias
4
nawias
nawias
2
nawias
 
 
 2 
P(NNII | NN1)=

=

 
nawias
10
nawias
nawias
2
nawias
 
 
 15 
i teraz zostają nam ostatnie mozliwosci mianowicie w drugim etapie doswiadczenia gdy w pierwszym etapie wylosowano dwie nowe piłki:
 
nawias
7
nawias
nawias
2
nawias
nawias
3
nawias
nawias
0
nawias
 
 
 7 
P(UUII | NN1)=

=

 
nawias
10
nawias
nawias
2
nawias
 
 
 15 
 
nawias
7
nawias
nawias
1
nawias
nawias
3
nawias
nawias
1
nawias
 
 
 7 
P(UNII | NN1)=

=

 
nawias
10
nawias
nawias
2
nawias
 
 
 15 
 
nawias
7
nawias
nawias
0
nawias
nawias
3
nawias
nawias
2
nawias
 
 
 1 
P(NNII | NN1)=

=

 
nawias
10
nawias
nawias
2
nawias
 
 
 15 
No i nas teraz interesuje prawdopodobieństwo warunkowe:
 P(UU1∩NNII) 
P(UU1 | NNII)=

 P(NNII) 
9 sty 09:52
Mateusz: Dwa razy kliknąłem niepotrzebnie idąc dalej otrzymujemy:
P(UU1)*P(NNII | UU1) 

=
P(NNII) 
P(UU1)*P(NNII | UU1) 

P(UU1)*P(NNII | UU1)+P(UN1)*P(NNII | UU1) + P(NN1)*P() 
w mianowniku w ostatnim nawiasie gdzie jest * P() w nawiasie powinno widniec NNII | NN1 nie wpisałem tego bo mi wzor sypało bo był koniec linii. Tu tez mozesz do tego zadania narysowac drzewko nawet ci to proponuje mając wyliczone prawdopodobienstwa po rozwazeniu tych sytuacji i zobaczyc w ten sposob miejsce drzewek a defninicji emotka
9 sty 10:09
tn: @PW, @Mateusz dziękuję Wam bardzo za pomoc. Już sobie radzę z tymi zadaniami emotka
13 sty 17:34
Mateusz: No to sie bardzo ciesze z tego powodu emotka a prawdopodbienstwo całkowite jak u ciebie?
13 sty 17:38