matematykaszkolna.pl
3 moliwosci Hanka: mam prace domowa i rozwiazac rownanie i mam w jednym z 10 podpunktow taki klopot ze sie zamotalam i nie wiem sama co zrobic oto i ono : x3−4x2=5x−20 zrobilam najpierw tak , że przeniosłam prawa strone na lewa ze zmiana znakow i przyrownalam do 0 czyli x3−4x2−5x+20+0 i dalej tak chce sobie wyciagnac przed nawias x ale haha co smieszne doszukalam sie trzech opcji inie wiem ktora jest ok poderzewam ze moze moja glowa glupoty powymyslala ale prosze o pomoc poniewaz nie jestem geniuszem z matmy tak jak wy. wiec dalej : opcja nr 1. x(x2−4x−5)+20=0 2 opcja. x(x2−4x)−5(x−4) 3 opcjaa. (x2−5)(x−4) prosze mi pomoc pchnac to zadanie dalej
18 paź 14:27
ICSP: 3 opcja
18 paź 14:28
Hanka: i z tego mi wyjdzie (x−5)(x+1)(x−4) = 0 czy zostawic (x2−5)(x−4) i x=4 i koniec
18 paź 14:34
ICSP: źle x2 − 5 = x2 − (5)2 =
18 paź 14:35
Hanka: x2−5=x2−5 bo 52 to 5
18 paź 14:39
Hanka: i co dalejz tym zrobic nie umiem rownan 3 stop. zawsze robilismy kwadratowe a bylam chora i nadrabiam w domu teraz
18 paź 14:40
ICSP: ale rozłóż to na iloczyn
18 paź 14:40
Hanka: hmm...emotka emotka nie da sie moja glowa nie umie
18 paź 14:43
Hanka: (x−5)(x+1)?
18 paź 14:43
ICSP: :( (x2 − 5)(x−4) = (x − 5)(x + 5)(x−4) skorzystałem ze wzoru a2 − b2 teraz możesz już przyrównać każdy nawias do 0
18 paź 14:44
Hanka: nie to nie tak
18 paź 14:44
Hanka: ok dziekować
18 paź 14:44
Hanka: ale przy pierwiastkach to co naopisac ze x= 5 i x=−5 ?
18 paź 14:47
Piotr: x= 5 lub x= −5 lub x=4
18 paź 14:50
Hanka: i też normalnie rysujemy oś? jak to zaznaczyć na osi z pierwiastkami moglbys mi to narysowac? bardzo prosze
18 paź 14:53
ICSP: a po co chcesz tutaj rysować oś
18 paź 14:55
Piotr: jesli to rowananie to po co rysunek ?
18 paź 14:55
Hanka: to os rysujemy tylko w nierownosciach wymiernych?
18 paź 15:01
ICSP: nie tylko w wymiernych W nierównościach wielomianowych. Ogólnie oś rysujemy w wszelkiego rodzaju nierównościach
18 paź 15:04
Hanka: ale w rownaniach juz nie tak? np w rownaniach wymiernych lub wielomianowych
18 paź 15:08
Piotr: a po jakiego grzyba do rownania rysowac os ? zeby ladnie wygladalo ? piszesz rozwiazanie i koniec ( przeciez o to chodzi ) .
18 paź 15:11
ICSP: a po co rysować oś w równaniach ? Ona ma ci tylko pomóc odczytać rozwiązanie jakiejś nierówności. W równaniach odczytanie rozwiązania jest proste.
18 paź 15:12
Hanka: hahaok po prostu jakos mi sie zkodowalo w glowie że zawsze ta os jest i zbior liczb emotka
18 paź 15:13
Hanka: a moglibyśmy wspolnie zrobić jeszcze jeden przyklad? bo amten sie dal ale nie czuje sie za pewnie w tych x3 ... g) x3−2x2−3x−10=0 i probuje zrobic to tak samo jak tamto ale jak rozkladam w nawias to wchodzi mi (x2−3)(x−2) ale tak nie moze byc bo by bylo x2*2x2−3x (dotad by sie zgadzalo) +6 a rzeciez nie ma 6 w rownaniu
18 paź 15:15
Hanka: myslalam zeby x3−2x2 do osobnych nawiasów a −3x − 10 do osobnych tak to oddzielic
18 paź 15:16
ICSP: w(x) = x3 − 2x2 − 3x − 10 Dwa pytania : 1o ile wynosi wyraz wolny 2o Jakie są jego dzielniki
18 paź 15:17
Hanka: ale i tak nic mi nie wychodzi czemu ja nie mam takich zdolnosci matematycznych jak wyemotka
18 paź 15:17
Hanka: a wlasnie czy przy kazdym rownaniu musze pisac w(x)? przeciez to rownanie nie wielomian
18 paź 15:18
Hanka: szczerze to nic nie rozumiem z tego co mi napisales nie mozna tego zrobic tak jak poprzedniego?
18 paź 15:19
ICSP: Na razie rozważam wielomian a nie równanie Aby rozwiązać równanie trzeba je sprowadzić do iloczynu czynników i przyrównać do 0 (zazwyczaj tak to sie robi). Więc przy trudniejszych wielomianach można najpierw oddzielnie je rozłożyć na czynniki a później przyrównać każdy z nich do 0.
18 paź 15:20
ICSP: Można zrobić jak poprzedni tylko żę jeżeli przejdziesz do następnego przykładu znów nie będziesz wiedział/a jak go zrobić. Lepiej jest się nauczyć ogólnego schematu robienia zadań.
18 paź 15:21
Hanka: acha dziekuje ci ze mi pomagasz coraz bardziej zaczynam rozumieć ale wytlumacz prosze co zrobimy z tym 'wyrazem wolnym' i jego dzielnikami?
18 paź 15:22
ICSP: https://matematykaszkolna.pl/strona/120.html − Twierdzenie Bezout'a. Polecam również jego rozszerzoną wersję Biorę wyraz wolny wielomianu. Szukam jego wszystkich dzielników. Sprawdzam po kolei który z nich jest pierwiastkiem. Jeżeli jest to dzielę np schematem Hornera przez dwumian (x−a) gdzie a to znaleziony wcześniej pierwiastek.
18 paź 15:25
Hanka: rozszerzona wersja to chyba nie na moja glowe hehe jeszcze az tak matematycznie sie nie rozwinelam
18 paź 15:28
Hanka: czyli po prostu podstawiam po kolei liczby 1,2,3, za x i licze tak?
18 paź 15:32
ICSP: Dzielniki wyrazu wolnego 3 nie jest dzielnikiem wyrazu wolnego. Pamiętaj o ujemnych emotka
18 paź 15:33
Hanka: i musi wyjsc to wszystko rowne zero tak?
18 paź 15:33
Hanka: a czemu 3 nie jesst dzielnikiem ?
18 paź 15:34
ICSP: a ile wynosi wyraz wolny tego wielomianu ? Może najpierw od tego zacznijmy emotka
18 paź 15:35
Hanka: licze i licze juz z 5 cyfr podstawilam
18 paź 15:36
ICSP: ja bym zaczął od ujemnych
18 paź 15:37
Hanka: cos chyba zle licze bo podstawilam uz 1,2,3 −1,−2,−3 i nic
18 paź 15:41
ICSP: na pewno wielomian wygląda tak : w(x) = x3 − 2x2 − 3x − 10
18 paź 15:45
Hanka: oo faktycznie sprawdzilam ejszcze ra jest + wyglada x3+2x2−3x−10=0
18 paź 15:47
Hanka: to robie od nowa w takim razie heh
18 paź 15:47
Hanka: nie no nie moge dalej mi nic nie pasuje nie da sie tego zrownac
18 paź 15:51
Hanka: prosze pomoz mi skoo to ma byc liczba ujemna opdstawiam i nicemotka przebrnijmy przez ten podpunkt bo jeszcze jeden mi zostal
18 paź 15:54
aniab: x3+2x2−3x−10 = 0 (x−2)(x2−4x+5) = 0 Δ=42−4*1*5=16−20 <0 brak pierwiastków
18 paź 16:31
aniab: jedynym rozwiązaniem jest x=2
18 paź 16:32