matematykaszkolna.pl
liczby zespolone tomek: Liczby zespolone Jak podać wartości pierwiastków: a) 41 b) 3−1 c) 3i. Gdyby ktoś mógł zrobić jakiś jeden przykład, natomiast ja zrobiłbym resztę − chcę się tego nauczyć. emotka
13 paź 14:33
sushi_gg6397228: z= 1 i liczysz pierwiastki 4 stopnia −−> postac trygonometryczna i x0, x1, x2, x3
13 paź 14:43
tomek: Nawet tego nie miałem i nie rozumiem do końca zapisu. Mógłbyś coś więcej napisać ?
13 paź 14:46
Krzysiek: https://matematykaszkolna.pl/forum/159136.html http://pl.wikipedia.org/wiki/Wz%C3%B3r_de_Moivre'a 3−1 z=−1 zamieniam na postać trygonometryczną |−1|=1 φ=π
 π +2kπ π +2kπ 
czyli: 3−1 =|1|1/3 (cos(

) +isin(

) )
 3 3 
k=0,1,2 zatem: dla k=0
 1 3 
z0 =1(cos(π/3) +isin(π/3) )=

+i

 2 2 
dla k=1
 π+2π π+2π 
z1 =1(cos

+isin

) =−1
 3 3 
dla k=2
 π+4π π+4π 
z2 =1(cos

+isin

)=...
 3 3 
13 paź 14:50
sushi_gg6397228: jezeli nie miales, to nie mogli na zajeciach zadac obliczania pierwiastka n−tego stopnia z liczby zespolonej na forum jest duzo zadan o obliczaniu pierwiastka z liczby zespolonej−−> wejsc w wyszukiwarke i znaleść
13 paź 14:52
ZKS: Można też tak. z = 41 z4 = 1 z4 − 1 = 0 (z2 − 1)(z2 + 1) = 0 (z − 1)(z + 1)(z2 − i2) = 0 (z − 1)(z + 1)(z − i)(z + i) = 0 ⇒ z = ±1 ∨ z = ±i
13 paź 14:56
tomek: a czemu założyłeś, że φ = π zawsze tak się zakłada?
13 paź 15:03
ZKS: Zaznacz sobie punkt A(−1 ; 0) na płaszczyźnie zespolonej i od razu widać jaki to kąt.
13 paź 15:07
tomek: Jak to się zaznacza? Ale zawsze φ = π? I jakbyś mógł napisać określanie kątów czyli: i) sinx > 0 ⋀ cosx > 0
 1 3 
sinα =

⋀ cos =

⇒ α = 30o (x)
 2 2 
ii) sinx < 0 ⋀ cosx > 0
 2 2 
sinα = −

⋀ cosα =

⇒ α = 315o (2π − x)
 2 2 
iii) sinx > 0 ⋀ cosx < 0
 2 2 
sinα =

⋀ cosα = −

⇒ α = 135o (π − x)
 2 2 
iiii) sinx < 0 ⋀ cosx < 0 α = (π + x)
13 paź 15:11
ZKS: rysunek
13 paź 15:15
tomek: Czyli zawsze będzie φ = 180o i czy to co wyżej napisałem jest dobrze?
13 paź 15:16
tomek:
13 paź 15:23
ZKS: Jak zawsze φ = 180o?
 1 3 π 
Przecież dla sin(x) = −

∧ cos(x) =

⇒ x = 2π −

. Więc te wzory:
 2 2 6 
sin(x) > 0 ∧ cos(x) > 0 ⇒ to kąt wynosi x sin(x) > 0 ∧ cos(x) < 0 ⇒ to kąt wynosi π − x sin(x) < 0 ∧ cos(x) < 0 ⇒ to kąt wynosi π + x sin(x) < 0 ∧ cos(x) > 0 ⇒ to kąt wynosi 2π − x są dobre.
13 paź 15:23
ZKS: Spróbuj wyznaczyć postać trygonometryczną dla z = 1 − i3.
13 paź 15:24
tomek: no nie rozumiem dlaczego Krzysiek przyjął, że φ = π. Skąd to wie?
13 paź 15:27
ZKS: Napisałem do jasnej ciasnej żebyś zaznacz na płaszczyźnie zespolonej punkt A(−1 ; 0) bo z = −1 + i * 0 ⇒ z = −1 wtedy zobaczysz skąd ten φ = π. Nawet Ci sam już to narysowałem.
13 paź 15:33
tomek: ok, czyli dla 1 − 3i będzie punkt A(1, 3)?
13 paź 15:44
ZKS: Tego już nie zaznaczaj na płaszczyźnie tylko wyznacz postać trygonometryczną licząc sin(φ) cos(φ) i kąt φ. A poza tym nie podałem 1 + i3 tylko 1 − i3 więc punkt inaczej będzie wyglądał.
13 paź 15:48
tomek: z = 1 + i3 |z| = 1 + 3 = 4 = 2
 1 
cosφ =

 2 
 3 
sinφ =

 2 
zatem φ = 60o Dobrze emotka?
13 paź 16:44
tomek: Tak ten kąt wyznaczyć?
13 paź 16:55
ZKS: Napisałem z = 1 − i3 więc popraw co potrzeba.
13 paź 16:58
tomek: z = 1 − i3 |z| = 1 + 3 = 4 = 2
 1 
cosφ =

 2 
 3 
cosφ =

 2 
φ = 300o ?
13 paź 17:00
tomek:
 3 
tam powinno być: sinφ = −

 2 
13 paź 17:00
ZKS: Dobrze.
13 paź 17:02
tomek: a wiesz może jak pokazać, że jeżeli: z = r * (cosφ + isinφ) ⋀ w = t * (cosω + isinω) to wtedy zachodzi: z * w = r * t(cos(φ + ω) + isin(φ + ω)) ?
13 paź 17:35
tomek:
13 paź 17:44
Krzysiek: pomnóż każdy czynnik przez każdy i skorzystaj ze wzorów trygonometrycznych
13 paź 17:45
ZKS: z * w = r * t(cos(φ) + isin(φ))(cos(ω) + isin(ω)) = rt(cos(φ)cos(ω) − sin(φ)sin(ω) + (sin(φ)cos(ω) + sin(ω)cos(φ))i) = rt(cos(φ − ω) + isin(φ + ω)) Korzystałem z cos(x)cos(y) − sin(x)sin(y) = cos(x + y) oraz sin(x)cos(y) + sin(y)cos(x) = sin(x + y)
13 paź 17:53
tomek: L = z * w = (r * (cosφ + isinφ) ) * (t * (cosω + isinω)) = r * t( (cosφ + isinφ) * (cosω + isinω)) = r * t( cosφ * cosω + cosφ * isinω + cosω * isinφ − sinω * sinφ ) = = r * t ( ( cosφ * cosω − sinω * sinφ) + i(cosφ * sinω + cosω * sinφ)) = = r * t (cos(φ + ω) + isin(φ + ω)) = P c.n.d. emotka?
13 paź 17:55
ZKS: Oczywiście zamiast cos(φ − ω) powinno być cos(φ + ω).
13 paź 17:55
tomek:
 22 1 
A co jeśli otrzymam takie kąty: cosα =

i sinα =

?
 3 3 
13 paź 17:59
tomek: I jeszcze jedno, jak 41 = z
 1 
cosφ =

= 1
 1 
sinφ nie istnieje więc φ = 0? Bo szukamy w przedziale <0, 2π)
13 paź 18:13
tomek: I jeszcze jedno, jak 41 = z
 1 
cosφ =

= 1
 1 
sinφ nie istnieje więc φ = 0? Bo szukamy w przedziale <0, 2π)
13 paź 18:14
Krzysiek: sinφ=0 zamiast rozpisywać sin i cos łatwo wyznaczyć φ z rysunku φ to jest kąt od dodatniej osi OX do wektora o początku w punkcie (0,0) do punktu (x,y) ,gdzie z=x+yi czyli tu do punktu (1,0) zatem kąt wynosi 0 (wektor pokrywa się z osią OX)
13 paź 18:16
tomek: czyli dobrze napisałem ? emotka
13 paź 18:24
Krzysiek: poza tym: "sinφ nie istnieje" to ok.
13 paź 18:24
tomek:
 22 1 
A jak będzie cosφ =

i sinφ =

da się kąt wyznaczyć?
 3 3 
13 paź 18:26
Krzysiek: jakiś to kąt będzie ale nie wiem ile dokładnie wynosi... może podaj przykład w którym coś takeigo otrzymałeś?
13 paź 18:30
tomek: ok, to dokończę przykład: 41 z0 = 1(cos0 + isin0) = 1 ?
 π π 
z1 = 1(cos

+ isin(

) = i
 2 2 
z2 = 1(cosπ + isinπ) = −1
   
z3 = 1(cos

+ isin(

) = −i
 2 2 
?
13 paź 18:31
tomek: Taki kąt otrzymałem dla 22 + i.
13 paź 18:32
Krzysiek: poprzednie zadanie ok co do 22 +i wolfram pisze,że: φ≈19,4712 skąd taki przykład? musisz zamienić na postać trygonometryczną?
13 paź 18:39
tomek: emotka
13 paź 18:41
tomek: to chyba ostatni przykład dla upewienia się: 41 + i = z ⇒ φ = 45o? zatem:
 45o + 0 45o + 0 
z0 = 62((cos

) + isin(

)) rozpisywać to dalej czy w takiej
 4 4 
formie?
13 paź 18:56
Krzysiek: na początku powinno być: 82 rozpisz jeszcze z1 ,z2 ,z3
13 paź 18:59
tomek: racja emotka ale reszte tak zostawić?
13 paź 19:00
Krzysiek: ja bym zostawił, możesz też poszukać tabeli z wartościami cos i sin np. dla π/8
13 paź 19:02
tomek:
 405o 405o 
z1 = 82(cos

+ isin

)
 4 4 
 765o 765o 
z2 = 82(cos

+ isin

)
 4 4 
 1125 1125 
z3 = 82(cos

+ isin

)
 4 4 
13 paź 19:03
tomek: a dla 32 − 2i ⇒ φ = 315o
 26 6 + 2 
z0 = 68 (cos105o + isin105o) =

+

i ?
 4 4 
13 paź 19:11
Krzysiek:
 1−3 
cos(105 ) =

 22 
68 =2
 1−3 1−3 
czyli: 2 *

=

 22 2 
13 paź 19:18
tomek: ok już rozumiem czyli tutaj 6−27 to φ = 180o
 3 3 
z0 =

+

i
 2 2 
z1 = 3i
 3 3 
z2 = −

+

i
 2 2 
 3 3 
z3 = −(

+

i)
 2 2 
z4 = −3i
 3 3 
z5 =


i
 2 2 
Tak w ogóle bardzo dziękuję za poświęcony czas emotka
13 paź 19:35
Krzysiek: jak wyniki podniosę do 6 potęgi to wyjdzie −27 więc jest ok.
13 paź 19:39
tomek:
 3 
to ostatni przykład: 3 + 4i nawet nie wiem jak początkowy kąt wyznaczyć bo wychodzi

 5 
 4 
i

emotka
 5 
13 paź 19:42
Krzysiek: tu nie musisz zamieniać na postać trygonometryczną, żeby to wyliczyć 3+4i =a+bi /2 czyli: 3+4i=a2 +2abi −b2 i teraz rozwiązujesz uklad równan porównując części rzeczywiste i urojone
13 paź 19:45
tomek: Tego nie miałem jeszcze, mógłbyś pomóc?
13 paź 19:47
Krzysiek: 3=a2 −b2 4=2ab i rozwiązujesz układ równań wyznaczając a,b
13 paź 19:48
tomek: a czemu nie wyznaczam postaci trygonometrycznej? jak to zauważyłeś?
13 paź 19:50
Krzysiek: Sam zauważyłeś, że nie dasz rady wyznaczyć φ, więc z postacią trygonometryczną nie pójdzie... możesz tez 'trafiać' rozwiązanie co podniesione do kwadratu da: 3+4i np. (2+i)2 =4+4i−1=3+4i czasem da się szybko zauważyć rozwiązanie, jednak lepiej je wyliczyć
13 paź 19:53
tomek: ok, dochodzę do momentu gdy b4 − 3b2 − 4 = 0 t =b2 t2 − 3t − 4 = 0
 3 − 5 
t1 =

= −1
 2 
 3 + 5 
t2 =

= 2
 2 
b = 2 v b = −2 o to chodziło?
13 paź 19:55
tomek: ok źle: t2 − 3t + 4 = 0 i Δ < 0
13 paź 19:57
Krzysiek: http://www.wolframalpha.com/input/?i=%7B3%3Da%5E2+%E2%88%92b%5E2+%2C4%3D2ab+%7D 3=a2 −b2
 2 
4=2ab ⇒a=

 b 
 4 
3=

−b2 /*b2
 b2 
b4 +3b2 −4=0
 −3−5 
t1 =

=−4
 2 
t2 =1 zatem: b=1 lub b=−1
13 paź 20:00
ZKS: Jest też wzór na obliczenie z = a + bi
 1 
z = ±

(|z| + a + sgn(b) * i * |z| − a)
 2 
z = 3 + 4i |z| = 32 + 42 = 5
 1 22 2 
z = ±

(5 + 3 + i5 − 3 = ±(

+ i

) = ±(2 + i)
 2 2 2 
13 paź 20:08