matematykaszkolna.pl
Trudny wielomian Milka: Przedstaw w postaci iloczynowej x4+4x3−18x2+9
5 paź 21:33
Milka: Rozumiem że nikt nie umie?
5 paź 21:37
ICSP: Rozumiem ze proste i nikomu się nie chce xD
5 paź 21:38
5 paź 21:39
Milka: To jak mam taki wielomian rozłożyć skoro ON NIE MA PIERWIASTKÓW WYMIERNYCH?
5 paź 21:39
PuRXUTM: chyba nie znasz IC SP
5 paź 21:39
ICSP: Jak rozłożę do iloczynu dwóch trójmianów kwadratowych to już sobie dalej poradzisz ?
5 paź 21:39
Milka: Eta ale z tego nie odczytam miejsc zerowych... Czy jest jakis ciag przekształcen ktory umożliwi uzyskanie postaci iloczynowej?
5 paź 21:40
Milka: Tak
5 paź 21:40
Piotr: ICSP zaraz Ci pokaze
5 paź 21:41
ICSP: no to zabieram się do pisania. Dajcie chwilkę
5 paź 21:41
Milka: Okej
5 paź 21:41
Piotr: okej
5 paź 21:42
Milka: ICSP no i co? Trudne? Ja nie umiem robic takich zadan co sa pierwiastki niewymierne i jakos trzeba sprytnie przekształcac nawiasy. Ciekawe czy wogole jakas metoda jest na to ..
5 paź 21:52
PuRXUTM: może spróbuj pokombinować tak jak IC SP − https://matematykaszkolna.pl/forum/157817.html
5 paź 22:02
PuRXUTM:
5 paź 22:03
Piotr: ICSP albo emotka albo bedzie mega dokladne wyjasnienie albo...
5 paź 22:05
ICSP: Najpierw założę ze rozwiązuje równanie : x4 + 4x3 − 18x2 + 9 = 0 zatem oczywiste są następujące przekształcenia : x4 + 4x3 + 4x2 = 4x2 + 18x2 − 9 (x2 + 2x)2 = 22x2 − 9 (x2 + 2x + y) = 22x2 − 9 + 2x2y + 4xy + y2 Zostawiam chwilowo lewą stronę tego równania i zajmę się przekształcaniem prawej : (22 + 2y)x2 + 4xy + y2 − 9. Widać ze jest to trójmian kwadratowy o współczynnikach : a = 22 + 2y b = 4y c = y2 − 9 zatem mogę policzyć jego deltę : Δ = 16y2 − 4(22 + 2y)(y2 − 9) = 16y2 − 8(11 + y)(y2 − 9) = 16y2 − 8(11y2 − 99 + y3 − 9y) = 8(2y2 − 11y2 +99 − y3 + 9y) = −8(y3 +9y2 − 9y −99) Jak wiemy trójmian kwadratowy można zawinąć do wzoru skróconego mnozenia kiedy Δ = 0 w naszym przypadku Δ = 0 ⇒ y3 +9y2 − 9y − 99 = 0 zatem rozwiążmy to równanie : biorę: y = q − 3 zatem: (q−3)3 + 9(q−3)2 − 9(q−3) − 99 = 0 q3 − 9q2 +27q − 27 + 9q2 − 54q + 81 − 9q + 27 − 99 = 0 q3 −36q − 18 = 0 biorę teraz q = u + v i otrzymuję : u3 + v3 = 18 u3 * v3 = 123 = 1728 zauważam ze są to wzory Vete'a dla trójmianu kwadratowego o pierwiastkach u3 oraz v3 zatem : z2 − 18z + 1728 = 0 Δ = 324 − 6912 =− 6588 = −36 * 183 ⇒ Δ = 6i183 z = 9 ± 3i183 zatem q = 39 + 3i183 + 39 − 3i183 co oznacza że nasze y = 39 + 3i183 + 39 − 3i183 − 3 i pięknie teraz wystarczy zauważyć że gdy Δ = 0 trójmian kwadratowy w postaci : ax2 + bx + c mozemy przedstawić w postaci : a(x − x1)2 gdzie x1 jest miejscem zerowym. zatem : (22 + 2y)x2 + 4xy + y2 − 9 = (22 + 2(39 + 3i183 + 39 − 3i183 − 3))(x − [39 + 3i183 + 39 − 3i183 − 3])2 = (22 + 2(39 + 3i183 + 39 − 3i183 − 3)*(x − [39 + 3i183 + 39 − 3i183 − 3])2 No i teraz to już prosto: wracamy do naszego równania : (x2 + 2x + y) = 22x2 − 9 + 2x2y + 4xy + y2 zatem możemy je przedstawić w postaci : (x2 + 2x + 39 + 3i183 + 39 − 3i183 − 3)2 − (22 + 2(39 + 3i183 + 39 − 3i183 − 3)*(x − [39 + 3i183 + 39 − 3i183 − 3]))2 widać tutaj oczywisty wzór na a2 − b2 = (a−b)(a+b) i mamy : (x2 + (2 +22 + 2(39 + 3i183 + 39 − 3i183 − 3))x + 39 + 3i183 + 39 − 3i183 − 3 − 22 + 2(39 + 3i183 + 39 − 3i183 − 3)*39 + 3i183 + 39 − 3i183 − 3) * (x2 + (2 −22 + 2(39 + 3i183 + 39 − 3i183 − 3))x + 39 + 3i183 + 39 − 3i183 − 3 + 22 + 2(39 + 3i183 + 39 − 3i183 − 3)*39 + 3i183 + 39 − 3i183 − 3) Jak się nigdzie nie pomyliłem to wystarczy już tylko policzyć deltę tych dwóch trójmianów
5 paź 22:06
PuRXUTM:
5 paź 22:07
ICSP: Nie trudne tylko po prostu dużo pisania i troszkę to zajmuje Szczególnie jak się pisze pierwiastki stopnia III
5 paź 22:07
PuRXUTM: no Milka i co trudne
5 paź 22:08
Eta: emotka emotka emotka emotka emotka emotka emotka emotka emotka emotka
5 paź 22:08
Piotr: widzisz Milka jakie proste
5 paź 22:09
Milka: Bardzo trudne
5 paź 22:13
Milka: Ale z was koksy chłopaki A ona mi takie zadała do domu a nikt nie umie w klasie tego zrobic; d
5 paź 22:14
PuRXUTM: ona pewnie znając życie też by trudności miała − powiedzcie że tego nie umiecie żeby wam na lekcji zrobiła, pół lekcji jak nie cała minie
5 paź 22:16
Piotr: szkoła średnia
5 paź 22:16
Godzio: Ty już umiesz
5 paź 22:16
PuRXUTM:
5 paź 22:17
PuRXUTM: pewnie gimnazjum
5 paź 22:17
Milka: Piotr tak Godzio − jak to do mnie to nie xd PuR − Tiaa i tak by nikt nie zrozumiał poza tymi debilami co na poczatku siedza i sie ucza całe dni Ok dzieki juz cos mam moze i nie rozumiem tego ale ważne że jest ; )
5 paź 22:19
ICSP: chciałbym zobaczyć minę Pani jak to zobaczy
5 paź 22:22
PuRXUTM: tymi debilami co na poczatku siedza i sie ucza całe dni − co to za aluzja ?
5 paź 22:22
PuRXUTM: ICSP
5 paź 22:23
Milka: Ej tak wogole co sadzicie o forum matematyka.pl ? ICSP hehe
5 paź 22:23
Piotr: daj jej cale to rozwiazanie ! z calym komentarzem !
5 paź 22:24
Vax: Rozwiazanie Pana icsp jest złe. Pozdrawiam.
5 paź 22:25
ICSP: Niech trochę się pomęczy emotka Tam to już tylko trzeba deltę policzyć a z tym każdy licealista sobie poradzi
5 paź 22:26
ICSP: Vax gdzie się znów machnąłem ?
5 paź 22:26
Drwalu: tamto forum matematyka.pl jest glupie bo nie ma gotowcuw
5 paź 22:26
Milka: No delte potrafie liczyc xD Dzieki ogromne za pomoc ! Jutro jak wroce do domu to przepisze i bede analizowac xd
5 paź 22:27
ICSP: niech zgadnę :
 −b 
a(x − x1)2 gdzie x1 =

a nie rozwiązaniu równania z delty ?
 2a 
5 paź 22:27
Piotr: wąpie by byl to prawdziwy Vax...
5 paź 22:28
Saizou : jeśli mnie pamięć nie zawodzi to prawdziwy Vax rejestrował nick
5 paź 22:29
Vax: Zaraz zarejestruje ponownie. Sputnik tawarisze
5 paź 22:29
Fax aka Vax: Witam
5 paź 22:30
Fax aka Vax: Zrobcie ten krok! Podniescie wzrok! Na razie strzałka! Mówił Fokusmok
5 paź 22:30
Fax aka Vax: O RANY RANY JESTEM NIEPOKONANY!
5 paź 22:31
ICSP: muszę to jeszcze raz przeliczyć chwilkę.
5 paź 22:32
Naczelny drwal z Łodzi: POTWIERDZAM
5 paź 22:34
ICSP: Dobra mam emotka Kto znajdzie błąd dostaje huga emotka
5 paź 22:36
Naczelny drwal z Łodzi: Co to jest hug?
5 paź 22:59
Mila: To jest zadanie z kursu wyrównawczego na studia i ma treść: x4+4x3−18x2−12x+9=0 w(−1)=0 w(3)=0 podzielić przez (x+1)(x−3) albo dwa razy Hornerem i dalej proste. http://zkostrz.po.opole.pl/kurs/lista_kurs3.pdf
5 paź 23:21
Mila: ? I co na to Milka?
6 paź 21:29