matematykaszkolna.pl
Rozwiąż Czarek1994: 1) x3 − 4x2 + x + 6 = 0 2) (x − 3)(4−x2)(x+3)2 ≥ 0
 2 1 
3)

+

= 0
 x x−1 
 1 
4) x ≥

 x 
30 wrz 21:55
pigor: 1) ... łatwo zauważyć, że W(−1)=0 , więc grupuję . ... emotka "pod ten" x= −1 , czyli "pod" dwumian (x+1) np. tak : x3−4x2+x+6=0 ⇔ x3+x2 −5x2−5x +6x+6= 0 ⇔ x2(x+1)−5x(x+1)+6(x+1)= 0 ⇔ ⇔ (x+1)(x2−5x+6)= 0 i np. ze wzorów Viete'a ⇔ (x+1)(x−2)(x−3)= 0 ⇔ x∊{2,−1,3} . −−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−− 4) x ≥1x /* x2 >0 i x≠0 ⇒ x3 ≥x ⇔ x3−x ≥0 ⇔ x(x2−1) ≥0 ⇔ ⇔ x(x−1)(x+1) ≥ 0 i x≠0 ⇔ x∊<−1;0) U <1;+) . ... emotka
30 wrz 22:46
Gustlik: Najlepiej Hornerem, potem delta, a nie kombinacyjnymi metodami typu grupowanie, na maturze nei ma czasu na takie zabawy: 1 −4 1 6 1 1 −3 −2 4 −1 1 −5 6 0 x=−1 jest pierwiastkiem (x+1)(x2−5x+6)=0 Δ=1, Δ=1 x1=2, x2=3 Odp: x=−1 v x=2 v x=3
30 wrz 22:51
Czarek1994: Dzięki rozjaśniłeś mi trochę w mej makówce
30 wrz 22:54
Czarek1994: Tylko że tkz. Hornera nie miałem na lekcji jeśli mam tak robić to wypadało by coś na ten temat wiedzieć
30 wrz 22:55
Czarek1994: i wzorów viete'a też nie miałememotka
30 wrz 22:58
Gustlik: Polecam zapoznać się z nim, bo Horner to jedna z najprostszych metod rozwiązywania zadań z wielomianami: Poczytaj sobie tutaj: https://matematykaszkolna.pl/strona/1401.html oraz tutaj w moim komentarzu, gdzie objaśniam, jak się go stosuje − jest to uproszczona metoda dzielenia wielomianu przez dwumian (x−a): https://matematykaszkolna.pl/forum/forum.py?komentarzdo=1401 .
30 wrz 23:00
Czarek1994: Ok zapoznam się z tą lekturą
30 wrz 23:04
krystek: @Gustlik ja przedwojenna Hornera nie znałam i też liczyłam . Horner nie rozwija logicznego myślenia − moim skromnym zdaniem.
30 wrz 23:04
Czarek1994: A 2 jak zrobić ? jakoś prosto ?
30 wrz 23:07
krystek: (x−3)(2−x)(2+x)(x+3)2≥0 teraz m zerowe Pamiętaj ,że −3 jest pierwiastkiem podwójnym i "wężyk" cyli wykres i masz
30 wrz 23:11
krystek: rysunek
30 wrz 23:13
Czarek1994: "Pamiętaj ,że −3 jest pierwiastkiem podwójnym i "wężyk" cyli wykres i masz" sorry ale nie wiem o czym mówiszemotka
30 wrz 23:14
Czarek1994: aha dzięki
30 wrz 23:14
Czarek1994: x2 ≥ −9 sprzeczność tak ?
30 wrz 23:17
krystek: a dlaczego?
30 wrz 23:19
krystek: prawdziwe dla każdego x X2+9≥0
30 wrz 23:21
Czarek1994: No (x+3)2 = x2 + 9 ≥ 0 i przenoszę i mam x2 ≥ 9 a przecież nic podniesione do kwadratu nie może być ujemne
30 wrz 23:22
krystek: Oj wzory skróconego mnożenia się kłaniają!
30 wrz 23:23
Czarek1994: No dobrze już rozumiem ale dlaczego wykres ma −3 i 3 ?
30 wrz 23:24
Czarek1994: O kurcze no tak ... racje przepraszam za zawracanie głowy x2 + 6x +9
30 wrz 23:25
krystek: Poźna pora idź spać, na lekcji nie będziesz myślał.
30 wrz 23:27
Czarek1994: Dam radę mam nadzieje emotka nie mogę dostać bani już jedną mam z planimetriiemotka za trudny dział jak dla mnie ta planimetria a ta strona mimo, że taka fajna o planimetrii ma zbyt małoemotka
30 wrz 23:30
krystek: Jest mnóstwo zadań ,wyszukaj !
30 wrz 23:32
krystek: Masz u góry "szukaj na forum"
30 wrz 23:33
Czarek1994: To wiem jestem tu od 2 lat regularnie dzięki tej stronie ze sprawdzianu całorocznego z matmy w 1 klasie technikum dostałem 4+ a miałem 2 na półrocze także mogę śmiało powiedzieć, że się staram
30 wrz 23:38
Czarek1994: No dobra ostatnia próba na dziś dlaczego wykres wygląda tak jak wygląda tzn. do −3 spada do −2 parabola nad osią do 2 pod osią i do 3 nad osią ?
30 wrz 23:45
30 wrz 23:48
Gustlik: Krystku, ale na maturze Horner znacznie skraca rozwiązywanie tego typu zadań, dlatego trzeba go znać. A krótsza metoda = krótszy czas rozwiązywania zadań = więcej punktów = lepszy wynik matury = większa szansa na upragniony kierunek studiów. Pamiętaj, że CKE da tyle samo punktów za wielomian rozwiązany Hornerem co za ten sam wielomian rozwiązany w inny sposób, np. grupowaniem, a wiec robiąc dłuższą metodą maturzysta nic nie zyska w takim zadaniu, a tylko straci cenny czas. Owszem − grupowanie też dobra rzecz, ale w ramach zabawy w domu, jako gimnastyka mózgu.
30 wrz 23:58
aaaaaaaaaaaaaaaa: a
1 paź 18:07