matematykaszkolna.pl
POMOCY!Przedstaw wyrażenie w jak najkrótszej postaci. Patrycja: Przedstaw wyrażenie w jak najkrótszej postaci. Określ Dziedzine funkcji
 x2−25 
a)

 (x+52) 
 20x−50 
b)

 16x2−100 
 x3−8 
c)

 x2−4 
14 wrz 18:40
ag: wzory skróconego mnożenia, w mianowniku a) potęga nie powinna być za nawiasem?
14 wrz 18:41
~: a) x ≠ −5 (mianownik nie może być równy 0)
(x+5)(x−5) x−5 

=

(x+5)(x+5) x+5 
W podobny sposób robisz resztę; interpretujesz dane wyrażenia pod względem wzorów skróconego mnożenia.
14 wrz 18:43
Piotr: do okreslenia dziedziny trzeba policzyc mianowniki ≠ 0.
14 wrz 18:44
ag: b}
10(2x−5) 10(2x−5) 10 5 

=

=

=

4(4x2−25) 4(2x−5)(2x+5) 4(2x+5) 4x+10 
14 wrz 18:44
Patrycja: tak powinna być za nawiasem, przepraszam
14 wrz 18:45
~: w b x ≠ 2,5 ani −2,5.
14 wrz 18:46
Piotr: przypominam o dziedzinie ! @Patrycja przypomnij sobie wzory skroconego mnozenia https://matematykaszkolna.pl/strona/55.html
14 wrz 18:48
Patrycja: Wiem ze moze zadam druzgocące pytanie, ale nie rozumiem dlaczegow przykladzie a zostaje mi
 x−5 
tylko

...emotka Czy to sie jakos skrocilo ? Bardzo chcialabym to zrozumiec, bo to z
 x+5 
pewnoscia bardzo przydatne . Z gory DZIEKUJE!
14 wrz 18:51
Patrycja: Wlasnie zabieram sie za powtarzanie wzorow skroconego mnozenia, bo zawsze mialam problemy z ich zastosowaniem.. DZIEKUJE ZA POMOC! emotka
14 wrz 18:53
Piotr: tak, skrocilo sie. skracasz (x+5) w liczniku z (x+5) w mianowniku
 a*b a 
przyklad

=

b skracamy emotka
 b*c c 
14 wrz 18:53
Patrycja: W końcu udało mi się to zrozumieć.. Baaardzo dziękuję emotka
14 wrz 19:00
Piotr: emotka zrób kolejne emotka
14 wrz 19:01
Patrycja: Próbuje, już widzę różnicę dzięki mądrym podpowiedziom emotka
14 wrz 19:08