matematykaszkolna.pl
Techniki wykonywania działań i obliczeń Bogdan: Matura tuż, tuż. Warto więc poćwiczyć i może poznać techniki wykonywania działań i obliczeń, które upraszczają, ułatwiają i oszczędzają czas rozwiązywania zadań. Proponuję więc w tym wątku zamieszczać takie matematyczne "myki", "hokusy−pokusy", "czary−mary". Pewne sposoby znane są od dawna, inne są mniej znane. Na początek trzy sposoby podnoszenia niektórych liczb do kwadratu. 1. Podnoszenie do kwadratu liczb zakończonych cyfrą 5. Np.: a = 752, 352, 1952. Mnożymy liczbę stojącą przed cyfrą na ostatnim miejscu, czyli przed 5 przez liczbę o 1 większą, zapisujemy wynik mnożenia i dopisujemy 25. a: 752 = 5625, 7 * 8 = 56; b: 352 = 1225, 3 * 4 = 12; c: 1952 = 38025, 19 * 20 = 380. 2. Podnoszenie do kwadratu liczb naturalnych n od 40 do 60. Np.: a = 572, 532, 482, 422. Obliczamy w pamięci różnicę: n − 50 i dodajemy ją do 25, wynik zapisujemy i dopisujemy do niego na dwóch miejscach kwadrat tej różnicy. a = 572 = 3249, 57 − 50 = 7, 7 + 25 = 32, 72 = 49; b = 532 = 2809, 53 − 50 = 3, 3 + 25 = 28, 32 = 09; c = 482 = 2304, 48 − 50 = −2, −2 + 25 = 23, (−2)2 = 04; d = 422 = 1764, 42 − 50 = −8, −8 + 25 = 17, (−8)2 = 64. Można w ten sposób obliczać kwadraty liczb poniżej 40 i powyżej 60, ale wymaga to już pewnej wprawy. 3. Podnoszenie do kwadratu liczb naturalnych n od 90 do 110. Np.: a = 1082, b = 1032, c = 912, d = 982. Obliczamy w pamięci różnicę n − 100 i dodajemy ją do liczby n, wynik zapisujemy i dopisujemy do niego na dwóch miejscach kwadrat tej różnicy. a = 1082 = 11664, 108 − 100 = 8, 8 + 108 = 116, 82 = 64; b = 1032 = 10609, 103 − 100 = 3, 3 + 103 = 106, 32 = 09; c = 912 = 8281, 91 − 100 = −9, −9 + 91 = 82, (−9)2 = 81; d = 982 = 9604, 98 − 100 = −2, −2 + 98 = 96, (−2)2 = 04. Można w ten sposób obliczać kwadraty liczb poniżej 90 i powyżej 110, ale wymaga to już pewnej wprawy.
1 maj 20:24
kaczor: dobre nie znałem tych metod A matura naprawde tuż tuż 13 już troszke dygam bo rozszerzoną pisze
1 maj 21:51
Lisowczyk: sprytne emotka
1 maj 21:58
Michał Szczotka: Dobreemotka dobrze że cię mamy Bogdanieemotka
1 maj 22:07
radek: extra bede tu zagladac emotka
1 maj 22:10
Bogdan: emotka To teraz ćwiczenie. Proszę w najlepszy możliwy sposób uprościć ułamek:
a c 

+

b d 
 

=
b d 

+

a c 
 
1 maj 22:12
Michał Szczotka:
a c 

+

b d 
 
ad+cb 

bd 
 
1 

bd 
 

=

=

=
b d 

+

a c 
 
bc+ad 

ac 
 
1 

ac 
 
ac 

bd 
1 maj 22:21
anies: =(ab+cd)2 ? ? ?
1 maj 22:21
Bogdan: A jak to zrobić prościej?
1 maj 22:23
Michał Szczotka: jestem po gilu to muszę się zastanowićemotka
1 maj 22:24
Damian: Ja znam sposób np. (1,8)2 ze jest to (20 −2)2 i dzielimy przez 100 emotka albo 322 = (30+2)2 proste wzory skróconego mnożenia emotka Stosować je można do wszystkich liczb emotka 182 = (20 −2)2 ipt. itd.
1 maj 22:25
Bogdan: To jeszcze jedno ćwiczenie, po którym przedstawię pewien zgrabny sposób na zwijanie ułamków piętrowych.
 
3 5 

+

4 6 
 
Obliczyć:

 
3 

+ 2
2 
 
Proszę pokazać wszystkie działania, aż do końcowego wyniku.
1 maj 22:32
Tomek: Dwumian Newtona potęga 1 |0 1 1 |1 1 2 1 |2 1 3 3 1 |3 1 4 6 4 1 |4 itd. w każdej linii zaczynamy i kończymy jedynką. Pozostałe liczby to suma dwóch powyżej. Są to współczynniki, a wykładniki potęg wiecie chyba jak wpisywać: np.: (x+y)3= 1x3y0+3x2y1+3x1y2+1x0y3
1 maj 23:12
Bogdan: Ułamki piętrowe zwijamy poprzez ich rozszerzanie. Pokazuję na przykładach.
 
2 

7 
 
2 

* 7 * 5
7 
 10 
1.

=

=

 
3 

5 
 
3 

* 7 * 5
5 
 21 
 
 3 5 
(

+

) * 12
 4 6 
 9 + 10 19 
2.

=

=

 
 3 
(

+ 2) * 12
 2 
 18 + 24 42 
 
 a c 
(

+

)*abcd
 b d 
 a2cd + abc2 
3.

=

=
 
 b d 
(

+

)*abcd
 a c 
 b2cd + abd2 
 ac (ad + bc) ac 
=

=

 bd (bc + ad) bd 
Mnożymy licznik i mianownik ułamka piętrowego przez wspólny mianownik wszystkich występujących w działaniu mianowników. Już w pierwszym kroku mamy ułamek, który już nie jest piętrowy.
1 maj 23:25
Klara: Mnożenie liczb dwucyfrowych mniejszych od 20 12*13= (12 +3)*10 + 2*3= 153 14*16=( 14+6)*10 +4*6= 224 17*18 = (17+8)*10 + 7*8= 306 13 *19 = ...... 18*16=..... 12*19= ........
1 maj 23:33
Klara: Chochlik w pierwszym .... oczywiście 156 emotka
1 maj 23:34
Bogdan: Przy obliczaniu Δ i w innych sytuacjach trzeba obliczać kwadraty liczb. Podam teraz sposób na kwadraty liczb naturalnych od 11 do 19, chociaż najlepiej byłoby je po prostu pamiętać. 112 = 121, 11 + 1 = 12, za 12 dopisujemy 1, bo 12 = 1. 122 = 144, 12 + 2 = 14, za 14 dopisujemy 4, bo 22 = 4. 132 = 169, 13 + 3 = 16, za 16 dopisujemy 9, bo 32 = 9. 142 = 196, 14 + 4 = 18, za 18 dopisujemy 6 i zwiększamy o 1 ósemkę, bo 42 = 16. 172 = 289, 17 + 7 = 24, za 24 dopisujemy 9 i zwiększamy o 4 czwórkę, bo 72 = 49. 182 = 324, 18 + 8 = 26, za 26 dopisujemy 4 i zwiększamy o 6 szóstkę, bo 82 = 64.
1 maj 23:56
Klara: Bogdanie, mozna i moim sposobem: 11*11= (11+1)*10 = 1*1= 121 18*18 = ( 18+8)*10 + 8*8 = 260 + 64 = 324
2 maj 00:01
Klara: Właściwie to jest ten sam sposób emotka
2 maj 00:02
Klara: sposób obliczania : kwadratów liczb dwucyfrowych zakończonych cyfrą 5 252 =625 bo (22 +2) = 6 i dopisujemy 25( jako dwie ostatnie cyfry 452 = 2025 bo ( 42 +4) = 20 i dopisujemy 25 752 = 5625 bo ( 72 +7) = 56 i " " 25
2 maj 00:18
ANETA: jak rozwiązać coś takiego 3 ósme + jedna szósta w liczniku a w mianowniku 11 piatych
7 lut 10:34