matematykaszkolna.pl
całka podwójna ania: Cześć, same całki umiem robić ale nie potrafię "ogarnąć" jak zabrać się do podwójnych. Czy ktoś na prostym przykładzie np.∫∫(x+2y)dxdy x=0 y=0 x+y=1 wytłumaczyć jak się to robi? Wiem że te 3 podane wartości to tak jakby wierzchołki trójkąta podstawy bryły której objętość liczę całkując, ale co zrobić z tym dalej? Tu na stronie niestety nie znalazłam odpowiedzi.
1 cze 14:22
Bezimienny: 1. Narysuj 2. Napisz jak zmieniaja się x i y 3. Oblicz dwie całki oznaczone (iterowane)
1 cze 14:29
Krzysiek: zaczynasz od narysowania obszaru po którym masz całkować, potem wybierasz sobie po czym najpierw całkujesz, czy po 'x' czy po 'y' wybierzmy tak jak w przypadku całki oznaczonej pojedynczej (dygresja: jak korzystasz z tego wzoru ∫ab (f(x)−g(x) dx =∫ab (∫g(x)f(x) dy )dx do obliczenia pola zawartego pomiędzy funkcjami: y=f(x) , y=g(x): to tak naprawdę liczysz całkę podwójną ) po 'x' więc trzeba określić jakie funkcje 'y' ograniczają nam ten obszar, od dołu będzie to funkcja: y=0 od góry: y=1−x całkujemy po 'x' czyli: x∊[0,1] zatem całka iterowana to: ∫01 (∫01−x (x+2y) dy )dx
1 cze 14:34
Basia: rysunek zamieniasz na całki iterowane 01 [ 01−x (x+2y) dy ] dx = 01 [ xy + y2 0|1−x ] dx = 01 [ x(1−x) + (1−x)2 ] dx = 01 [ x − x2 + 1 − 2x + x2] dx = 01 [−x+1] dx = [ −12x2 + x ] 0|1 = −12+1 = 12
1 cze 14:36
Bezimienny: możesz też zapisać tak: ∫01dx∫01−x(x+2y)dy
1 cze 14:37
ania: rysunekx zmienia się od 0 do 1, a y to 1−x ?
1 cze 14:38
Bezimienny: 0 ≤ y ≤ 1−x
1 cze 14:39
Basia: właśnie tak emotka i y zmienia się od 0 do 1−x (nie do 1 bo wtedy byłby kwadrat)
1 cze 14:39
ania: dzięki, wydaje mi się że zrozumiałam, jak będę miała problemy z trudniejszymi to napiszę emotka pozdro
1 cze 14:45
Damian#UDM: A mnie zastanawia skąd w liczeniu całki w nawiasie x+2y, nie mogę tego zrozumiećemotka
19 wrz 23:26
ICSP: Bo taka jest treść zadania? Jak masz zadanie: Rozwiąż równanie: x2 + 5x + 4 = 0 To również pytasz dlaczego x2 + 5x + 4 = 0?
19 wrz 23:57
Damian#UDM: No racja, pomyliłem chyba post Sorki za niedopatrzenie!
20 wrz 00:23
Damian#UDM: https://matematykaszkolna.pl/forum/367308.html − to miało być tutaj, lecz sprawdziłem dokładnie treść i całka tam jest taka sama, dziękuję za czujność
20 wrz 00:25