matematykaszkolna.pl
Wielomian PinkBunny: Wyznacz pierwiastki wielomianu W(x)=8x3−36x2+46x−15
14 kwi 18:20
Basia: Na pewno dobrze przepisałeś ? Coś mi się tu nie zgadza !
14 kwi 18:41
PinkBunny : hehe tak mi też nic nie wychodzi
14 kwi 18:44
PinkBunny : haha doszłam sama wyraz jest podzielny przez 1/2
14 kwi 18:49
tim: Prosimy Basię o pomoc merytoryczną przy poście 13618
14 kwi 18:50
Eta: Tu będą : Pierwiastki wymierne to x= 12 x = 52 x = 32 sprawdź W( x1) W(x2) W(x3)
14 kwi 18:51
PinkBunny : a jak to zrobiłeś eta bo mi głównie chodzi o rozwiązanie
14 kwi 18:53
Basia: Nic innego nie pozostaje jak szukać wg zasady ze strony 121 dzielniki 15: p=1,3,5,15 dzielniki 8: q=1,2,4,8 pierwiastkiem wymiernym może być każdy ułamek postaci pq ponieważ W(0)=−15<0 a W(1)=8−36+46−15=3>0 jakiś pierwiastek musi być w przedziale (0,1) czyli trzeba sprawdzić 12 14 18 34 38 58 (całkowitych nie ma sprawdzałam) licz bo nie ma innego wyjścia jak znajdziesz pierwszy już będzie łatwo
14 kwi 18:55
Basia: Nic innego nie pozostaje jak szukać wg zasady ze strony 121 dzielniki 15: p=1,3,5,15 dzielniki 8: q=1,2,4,8 pierwiastkiem wymiernym może być każdy ułamek postaci pq ponieważ W(0)=−15<0 a W(1)=8−36+46−15=3>0 jakiś pierwiastek musi być w przedziale (0,1) czyli trzeba sprawdzić 12 14 18 34 38 58 (całkowitych nie ma sprawdzałam) licz bo nie ma innego wyjścia jak znajdziesz pierwszy już będzie łatwo
14 kwi 18:55
Eta: Tak jak pisałaś W(12) = 0 podziel : 8x3 −36x2 +46x −15 : ( x −12) = 8x2 − 24x +10 − 8x3 +12x2 −−−−−−−−−−−−−− = −24x2 +46x 24x2 −36x −−−−−−−−−−−− = 10x − 15 − 10x +15 −−−−−−−−−−−−−− = = a dalej delta! i x1 x2 oblicz i tyle wyjdzie emotka Pozdrawiam
14 kwi 18:57
PinkBunny: ale mi jakoś inaczej x z delty wychodzą nie wiem czemu
14 kwi 19:03
PinkBunny: a widzę różnice u mnie jest 8x2−32x+30
14 kwi 19:03
PinkBunny: tyle że to ty masz błąd
14 kwi 19:05
Bogdan: Zastosujmy do dzielenia schemat Hornera: | 8 −36 46 −15 | 4 −16 15 −−|−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−− 12 | 8 −32 30 0 8x2 − 32x + 30 = 0, dzielimy obustronnie przez 2 4x2 − 16x + 15 = 0, Δ = 256 − 240 = 16, x = 128 = 32 lub x = 208 = 52
14 kwi 19:21
Candy : Horner nie wiem co to ale jest na tablicy matematycznej hmm twoja odpowiedź jest dobra
14 kwi 19:24
Eta: Witam Bogdanie! Jaka to różnica , czy Horner, czy zwykłe dzielenie emotka
14 kwi 19:26
Basia: Dla mnie żadna Eto! Teoretycznie trudniej się pomylić. Ale ja wolę dzielenie!
14 kwi 19:29
Candy: hmm => jakaś tam różnica jest
14 kwi 19:31
Bogdan: Witam Eto. Wynik jest ten sam, ale można go otrzymać szybciej i w krótszym czasie, stosujemy w schemacie Hornera mniejszą liczbę przekształceń, są tu same liczby (nie występują zmienne literowe, które często liczących deprymują), rachunki są prostsze i jest mniejsza szansa na rachunkowy błąd.
14 kwi 19:32
Eta: Ja też wolę starą jak świat metodę dzielenia pisemnego!
14 kwi 19:33
Eta: A ja lubię "antyki"
14 kwi 19:34
Candy : no dobra ale na maturze można tak zrobić
14 kwi 19:34
Bogdan: Zresztą proszę porównać w tym poście zwykłe dzielenie (ile miejsca zajęło) z dzieleniem schematem Hornera (mała i prosta tabelka).
14 kwi 19:35
Basia: Oczywiście można i tak, i tak.
14 kwi 19:35
Eta: OKemotka .... nie "kruszmy kopii" bo i po co ? Pozdrawiam Ciebie Bogdanie i metodę Hornera emotka
14 kwi 19:39
Bogdan: Myślę, że warto w takim forum prezentować różne sposoby, metody i algorytmy działań matematycznych. Każdy potrzebujący rozwiązania wybierze to, co uzna za najlepsze dla siebie i z tą myślą wskazałem na schemat Hornera, który jest alternatywą dla zwyklego dzielenia. Uczeń jednak powinien znać obie te metody i każdą z nich można zastosować podczas matury. Pozdrawiam również emotka
14 kwi 19:46