matematykaszkolna.pl
prosze o pomoc w obliczeniu tych zadań venaaa: jak to obliczyć venaaa: 1.rozwiąż równanie i nierównośća) 3−|x+1|=1 i b) |3x−1|<3 2.Sprawdz czy suma liczb a i b jest liczba wymierną ,jeżeli a = 7/ √5−4, b=35/11√5
4 lis 20:59
4 lis 21:04
sushi_ gg6397228: ad 2 usun niewymiernosc z liczby a https://matematykaszkolna.pl/strona/1635.html
4 lis 21:04
venaaa: czyli usunąc z 2 zadanka tak ?
4 lis 21:09
sushi_ gg6397228: trzeba usunac niewymiernosc z mianownika 5−4 dla liczby "a" oraz 115 dla liczby "b" a potem mozna wykonac operacje a+b=...
4 lis 21:10
venaaa: szczerze to ledwo , wiem o co chozi w tym zadaniu. Spróbuje najpierw usunąc ta niewymierność
4 lis 21:12
venaaa: pozniej chodzi o te wzory skroconego mnozenia a jezeliw amam w mianowniku √5−4 to może ulamek i licznik razy √5−4
4 lis 21:16
sushi_ gg6397228: jak jest to sie mnozy przez + patrz link
4 lis 21:17
venaaa: ok czyli bedzie dalej tak 7/√5−4 razy √5+4/√5+4 = i teraz mam w mianowniku po lewej z plusem i z minusem wiez ze skroconego mnozenia?/
4 lis 21:22
venaaa: jesteś wiec bedzie ...7razy(√5+4)/(√5−4)(√5+4)
4 lis 21:27
sushi_ gg6397228: zgada sie −−> ile bedzie w mianowniku
4 lis 21:28
venaaa: momentcik
4 lis 21:29
venaaa: momencik miało byc
4 lis 21:29
venaaa: u góry mam 7√5+28/−11 w mianowniku mi wyszlo −11 a co mam zrobic z licznikiem gdy mam takie cos
4 lis 21:33
venaaa: z tym wzorem sie tez pomylim gdy jest 3 lub wiecej liczb niewymiernych w mianowniku wtedy sie korzysta ze wzoru skroconego mnozenia
4 lis 21:34
sushi_ gg6397228: teraz robimy liczbe "b" uzywaj zapisu z ułamkiem a nie kreskami −−> kliknij po wiecej przykladow
4 lis 21:37
venaaa: wynik b = 35√5 taki mam wynik niestety nie zrobilam tego w ułamku z kreska , gdyż nie wiedzialam 55 jak mam ja skopiowac .Czy to dobry wynik co dalej ?
4 lis 21:50
venaaa: 35√5/55
4 lis 21:51
sushi_ gg6397228:
35* 5 

−−−> nie wymnazamy, dopoki nie skrocimy licznika i mianownika
5*11 
4 lis 21:53
venaaa: czyli myśle ze moge skrocic przez 5 wiec bede miec 7√5/11 a w tym poprzednim jest ok czy tez powinnam cos skrocic? np 28 z 16 przez 4
4 lis 21:58
venaaa: a jak tą kreseczkę ułamkową robisz
4 lis 22:00
sushi_ gg6397228:
 75+28 −75 −28 
a=

=

 −11 11 
 75 
b=

 11 
a+b=...
4 lis 22:01
sushi_ gg6397228: wcisnij kliknij po wiecej przykladow tam masz pokazane jak sie robi ułamki i inne przydatne wzory
4 lis 22:02
venaaa: czyli zmieniles znak by usunac z mianownika tak ? więc bedzie −28/11= −2i6/11
4 lis 22:08
sushi_ gg6397228: i to jest liczba ...
4 lis 22:09
venaaa: niewymierna
4 lis 22:13
sushi_ gg6397228: od kiedy ułamek jest liczba niewymierna
4 lis 22:14
venaaa: o ku... sorry liczbą wymierną ,bo liczbę wymierna nazywamy taka , którą mżna przedstawic w postaci p/q gdzie p nalezy do C,a nalezy do N
4 lis 22:19
venaaa: a co zrobić w tym pierwszym zadanku rozwiąż równanie i nierównośc ...
4 lis 22:20
sushi_ gg6397228: podalem link wiec tam sa przyklady i robic jak podali
4 lis 22:22
venaaa: ok pomęcze sie z tym na koncu. Mam jeszcze takie zadanie x=
  517−258 7  1 

oraz y=(

)*

 516  3 5 
4 lis 22:42
venaaa: Pomożesz ?emotka
4 lis 22:43
sushi_ gg6397228: 25=5 do potegi ...
4 lis 22:46
venaaa: a dlaczego 25=5 nie bardzo pamietaqm jak to z potęgami ...
4 lis 22:54
sushi_ gg6397228: i myslalas nad tym az 8 minut
4 lis 22:55
sushi_ gg6397228: przeciez widac ,ze pozostale liczby maja 5 w podstawie, wiec 25 trzeba zamienic na 5 w podstawie https://matematykaszkolna.pl/strona/186.html
4 lis 22:56
venaaa: nie myślalam tylko szukalam przypomnienia i probowalam kilku rozwiazan ...ale nie wyszlo . Dzięki za ocene mnieemotka
4 lis 22:57
yyy?: to napisz ile to jest 25 podzielić na 5?
4 lis 22:59
venaaa: 5
4 lis 23:00
venaaa: To kazdy wie...
4 lis 23:00
yyy?: i ile potrzebujesz piątek żeby było 25?
4 lis 23:01
yyy?: 5 razy co żeby wyszło 25?
4 lis 23:04
venaaa: tyle samo co napisałam
4 lis 23:04
yyy?: tak, a 5*5 to jak inaczej możesz zapisać?
4 lis 23:06
venaaa: 52
4 lis 23:07
yyy?: i to właśnie są potęgi. teraz wróćmy do przykłądu. przepisz wszytsko tak jak jest tylko w miejscu 258 wpisz swoją nową liczb ę z potęgą w nawisie i to jeszcze weź do potęgi 8
4 lis 23:09
venaaa:
 517−(52 )8 
czyli mam tak zapisac ?−

 516  
4 lis 23:17
venaaa: i co mam z tym dalej zrobić
4 lis 23:17
yyy?: dobrze. teraz jak się pozbędziesz nawiasu? toje pomysły bo mszisz się pozbyć.
4 lis 23:20
venaaa: pomnze potegi przez siebie bedzie 5 2*8
4 lis 23:22
yyy?: dokładnie. to tak zapisz. i co zauważyłaś?
4 lis 23:23
venaaa: ze skróci mi sie mianownik i zostnie same 5 17
4 lis 23:25
yyy?: − 1517
4 lis 23:26
yyy?: tak jest
4 lis 23:27
venaaa: no tak i mam teraz wpisac ile to jest czy tak juz zostawic ?
4 lis 23:27
yyy?: zostawić bo wyjdzie ci mega liczba
4 lis 23:29
venaaa:
 7  
tak ma wyjsc y

jezeli tak to mam z tersci zadania odjac x od y
 15 
4 lis 23:31
yyy?: ale przepisz całe zadanie jeszcze raz bo się troche zakotłowałem. myślałem że to jeden przykłąd
4 lis 23:33
venaaa: na poczatku jest zdanie Znajdz rózniceliczby y−x , jesli x =... to to co robiliśmy , a y =
7  1 

razy

3 5 
4 lis 23:37
yyy?: to dla tych 7/3*1/5 znajdź wspólny mianownik'
4 lis 23:39
venaaa: ale tam jest mnozenie to po co przy odejmowaniu tylko i mnozeniu znajduje sie wspolny mianownik ....
4 lis 23:41
yyy?: tak. dobrze mówisz. sory jakoś źle widze 7/15
4 lis 23:43
venaaa: slownie jest razy
4 lis 23:43
venaaa:
  7 
wiec jak pisałam bedzie

 15 
4 lis 23:44
yyy?: no właśnie sam też napisałem *. dobra. teraz obliczamy y − x
4 lis 23:45
venaaa: no a teraz mi powiesz jak to zrobic odjąc ułamek z liczba do potegi
4 lis 23:48
venaaa:
 1817  
wynik bedzie−

 15 
4 lis 23:53
venaaa:
4 lis 23:57
yyy?: a jak to obliczyłaś
4 lis 23:58
yyy?: od razu mówię że nie
5 lis 00:00
yyy?: albo coś popieprzyliśmy w obliczeniach albo zadanie jest po.....
5 lis 00:03
venaaa:
  71  517  71  2517 
heh no troche dziwnie


=


=tak jak napisalam
 15 1 15 15 
ale pewnie zle
5 lis 00:04
yyy?: a masz wynik w odpowiedziach
5 lis 00:05
venaaa: hmm i co teraz
5 lis 00:06
venaaa: niestety nie mam to otwarte zadanie
5 lis 00:06
yyy?: masz wynik bo nie chce ukrywać że i ja nie za bardzo wiem jak to zrobić a domyślać sie nie chce żeby cię w błąd nie wprowadzić
5 lis 00:08
sushi_ gg6397228:
517−516 516(5−1) 

=

=4
516 516 
5 lis 00:09
venaaa: nie mam emotka a Twój kolega nie wie ten , który na poczatku zaczal mi pomagac ....
5 lis 00:09
yyy?: dobra. Ja mam coś tego. ale to nie jest na 100% dobrze
 1517 7 717 


=

= 717
 1 15 1 
15 skracamy i tak zostaje
5 lis 00:12
yyy?: to jednak miałem złą koncepcję... przepraszm
5 lis 00:13
Eta: Sorry ..nie mogę patrzeć na te bzdury, które tu podajesz yyy?
 517−516 516(5−1) 
x=

=

= 4
 516 516 
 7 
y=

 15 
to y−x=.....
5 lis 00:15
venaaa:
  8 
czyli y =−3

 15 
5 lis 00:15
venaaa: czy to końcowy wynik
5 lis 00:17
venaaa: alei tak dziekuje za chec pomocy yyy emotka
5 lis 00:18
Eta: emotka
5 lis 00:22
venaaa: czyli dobrze bardzo dziękuje , a mam prosbe spojrzysz na poczatek mojego zadania 1 kolega sushi podal mi lin ale nie bardzo dalej to rozumiem ,gdybys mogla mi powiedziec jak sie 1 przyklad robi albo naprowadzic mnie ....
5 lis 00:24
Eta: 3−|x+1|=1 3−1= |x+1| |x+1|=2 to x+1=2 v x+1= −2 x=..... v x=....
5 lis 00:27
Eta: |3x−1| <3 to 3x−1<3 i 3x−1 > −3
 4 2 
x <

i x > −

 3 3 
 2 4 
x€ ( −

,

)
 3 3 
5 lis 00:31
venaaa: to x=1 v x=−3
5 lis 00:31
Eta: okemotka
5 lis 00:31
Eta: To teraz rozwiąż taką nierówność: |x−3| ≤ 6
5 lis 00:33
venaaa: |x−3| ≤ 6 to x−3≤6 i x+3≥6 x≤6+3 i x≥6−3 x≤9 i x≥3
5 lis 00:41
Eta: Nieee x−3≤6 i x −3≥ 6 dokończ
5 lis 00:46
Eta: https://matematykaszkolna.pl/strona/1653.html Przejrzyj uważnie rozwiązania w tym linku
5 lis 00:47
venaaa: oj x−3≤6 i x −3≥ −6 x≤6+3 i x≥−6+3 x≥9 i x≥−3
5 lis 00:49
Pat: a moze byc tak a) 3−|x+1|=1 lub 3−|x+1|=−1 −x=1+1−3 −x=−1+1−3 −x=−1 −x=−3 x=1 x=3 Dobrze jest to rozwiązane
5 lis 00:53
Godzio: Podstaw i zobacz, (x = 3 nie jest rozwiązaniem)
5 lis 00:59
Pat: a dlaczego 3 nie jest roziwzanie dostane odpowiedz
5 lis 01:04
venaaa: Bardzo dziękuje za konsultacje wszytskim dzis , którzy mi pomogli. Pora już spać ... Dobrej nocy życzę emotka
5 lis 01:05
pat:
5 lis 01:07