matematykaszkolna.pl
. Kasia: Bardzo prosze o pomoc z tymi wyrażeniami, nie wychodzi mi tak jak wyjść powinnoemotka
 
 1 
614 + 12*(

)15
 6 
 
a)

 
 1 
0,514 * (

)15
 3 
 
 81 2 
b) [ (

)0,75 : (1

)3 − (0,125)1/3]2
 625 3 
co do podpunktu b, to wynik należy przedstawić w postaci liczby dziesiętnej. Za pomoc z góry bardzo, ale to bardzo dziękuję emotka
30 paź 19:11
Jolanta: co zrobiłaś najpierw w liczniku ?
30 paź 19:13
Kasia: w przykładzie a w ogóle nie wiem jak ruszyć, nie widze niczego co bym mogla tutaj zrobic.. drugie wyliczyłam, ale zupełnie inny wynik mi wyszedł..emotka
30 paź 19:16
Jolanta: a ile to jest 6−14 wiesz ?
30 paź 19:19
Kasia: nie jestem w stanie wyliczyc tej potegi przy uzyciu zwyklego kalkulatora
30 paź 19:20
Jolanta: wzór na a−n= ?
30 paź 19:21
Kasia: w tym przypadku to będzie
1 

, ale co mi to niby daje?
614 
30 paź 19:22
Jolanta: zapisz to w liczniku i zamiast 12 napisz 2*6
30 paź 19:25
Kasia: zrobione, i co teraz? : )
30 paź 19:28
Jolanta:
 1 
ile tu wychodzi 2*6*

= ?
 615 
30 paź 19:31
Kasia:
 12 
to jest

, a czy to 12 i 6 moge tu skrócić?
 615 
30 paź 19:34
Jolanta: Kasiu nie po to zamiast 12 pisałysmy 2*6 ,żeby teraz znów pisać 12.Po lewej stronie znajdziesz napis funkcja wykładnicza .Tam klikni wzory na potegowanie ,trzeba je znać
2*6 2*6 2 

=

=

615 6*614 614 
dodaj w liczniku wyszło ?
30 paź 19:38
Kasia: to nie chodzi o nieznajomość wzorów, bo ja je wszystkie znam, tylko po prostu kompletnie tego nie moge dostrzeć w praktyce (tzn jak widze np. 214*914 to bez problemu to zauważe, ale nie umiem tak wpaść na to jak zamienić coś żeby jakoś to niby uprościć), eh ale zagmatwałam.. już licze
30 paź 19:42
Jolanta: znasz wzory to juz dobrze ,nabierzesz praktyki emotka
30 paź 19:44
Kasia:
 3 
licznik jak na razie to

i ponawiam pytanie, czy moglabym tutaj skrocic po prostu 3
 614 
z 6 czy nie?
30 paź 19:50
Jolanta: Absolutnie nie zobacz
3 3 1 

=

=

62 36 12 
 1 1 
gdybyś skróciła

=

 22 4 
 5 
Teraz mianownik 0,5=

jak będzie po podniesieniu do potęgi ?
 10 
30 paź 19:54
Kasia: rozumiem, ale rozpisując to w taki sposób, to wygląda na to, że można już skrócić, bo w mianowniku jest mnożenie, i jakby się uprzec to w liczniku też (3*1), to dlaczego ten sposob jest niepoprawny?
3 3 1 

=

=

614 3*214 214 
 1 
to będzie

, moglabym to sprobowac rozbic na dwa ulamki,zebym miala jedno do potegi
 214 
15, a drugie do 1, ale wątpie żeby mi to ułatwiło sprawe..
30 paź 20:01
Jolanta:
 515 
Kasiu nie masz tego liczyc tylko napisac

 1015 
30 paź 20:01
Jolanta: 514 10 tez Kasiu 614=314*214
30 paź 20:03
Kasia: ale to jest do potegi 14, a nie 15. Napisalam wyzej,ze to bedzie
1 

214 
30 paź 20:04
Kasia: masz racje, już rozumiem dlaczego nie można tego skracać, dziękuję bardzo za wyjaśnienie emotka teraz jeszcze musze przezwyciężyć ten mianownikemotka
30 paź 20:06
Jolanta:
 3 
W liczniku wyszło

taraz mianownik
 614 
30 paź 20:07
Kasia:
 1 1 
zapisalam to sobie tak

*

 214 315 
i nie wiem co bym tutaj mogla zrobic, bo i potegi sa inne i podstawy są inne..
30 paź 20:10
Jolanta:
 5 
Kasiu pisałam wyzej ,zebyś napisała (

)15=
 10 
30 paź 20:20
Jolanta:
 5 
Kasiu pisałam wyzej ,zebyś napisała (

)14=
 10 
30 paź 20:20
Jolanta: a 10=2*5
30 paź 20:24
Asia:
514 

2*514 
30 paź 20:27
Jolanta: Zle mianownik 214*514
30 paź 20:29
Kasia: nie rozumiem, skad to sie niby wzielo
30 paź 20:36
Jolanta:
 3 
licznik=

 614 
514 1 1 1 1 

*

=

=

=

214*514 315 214*315 214*314*3 614*3 
30 paź 20:38
Jolanta:
 3 
licznik=

 614 
514 1 1 1 1 

*

=

=

=

214*514 315 214*315 214*314*3 614*3 
30 paź 20:38
Jolanta:
 5 
Kasiu było ( 0,5)14=(

)14
 10 
30 paź 20:40
Kasia: to raz mozna dzielic przez dana liczbe licznik i mianownik, a raz nie, to o co tu już chodzi? juz mam calkowity chaos w głowieemotkaemotka
30 paź 20:41
Jolanta: Kasiu o które dzielenie Ci chodzi ?Napisz z konkretnie z liczbami
30 paź 20:45
Kasia: przepraszam za moje marudzenie, juz po prostu mnie cos trafia jak nie moge tego zrobic do konca szybkoemotka i dziekuje,ze masz jeszcze do mnie cierpliwosc..
30 paź 20:45
Kasia: już nic, już nic, już rozumiem emotka daj mi kilka minutek, spróbuje to dokończyć : )
30 paź 20:46
Jolanta: muszę niedługo kończyc postaraj sie szybko napisac
30 paź 20:46
Kasia:
 1 
wyliczajac juz calosc, to doszlam do takiego czegos

dobrze? czy da sie cos
 2*614 
jeszcze z tym zrobic?
30 paź 20:53
Jolanta:
 3 
Kasiu miałysmy wyliczony licznik

o godz 20 38 pokazałam Ci jak liczyć mianownik
 614 
.Gdzie masz watpliwosci ?
30 paź 21:01
Kasia: no tak, i wszystko wyliczalam i doszlam do tego co Ci napisalam? jaki wynik powinien niby wyjsc?
30 paź 21:05
Jolanta:
 3 1 
licznik =

mianownik=

napisz jak to dalej zapisałaś
 614 614*3 
30 paź 21:08
Kasia: aaa zapomnialam o 1 w liczniku, ale w mianowniku xD czy ma wyjsc 9? proszeeeee, powiedz,ze tak juz setny raz nie moglam sie pomylic...
30 paź 21:11
Jolanta: emotka tak
30 paź 21:14
Jolanta:
 1 
−0,75 to −3/4 a−3/4=4

 {a3} 
 625 
(4

)3=
 81 
30 paź 21:18
Jolanta: hihi nie bój sie nie bedziemy na pierwiastkach robic (na razie )
30 paź 21:20
Kasia: sprobuje zapisac moje obliczenia wczesniejsze, moze wychwycisz mój błąd, ok?emotka
30 paź 21:22
Jolanta: ok
30 paź 21:24
Kasia:
 81 2 
[ (

)3/4 : (1

)3 − (0,125)1/3 ] 2 =
 625 3 
 1 125 
= [

:

−(30,125) ]2
 
 81 
(4

)3
 625 
 27 
 1 125 
= [

:

− 0,594603557 ]2 =
 
 3 
(

)3
 5 
 27 
 125 27 
= [

*

− 0,594603557 ]2 =
 27 125 
= [ 1 −0,594603557 ]2 =
 1 
=

= 6,084713511
 (0,405396443)2 
30 paź 21:36
Jolanta: Kasiu podstawowy bład to to ,że próbujesz liczyc kalkulatorem.Nie licz korzystaj tylko ze wzorów próbuj uproscic wyjdzie 4
30 paź 21:38
Jolanta:
 125 53 
1 wyszło dobrze 0,125 zamien na

=

 1000 103 
30 paź 21:41
Jolanta: napiszę jak ja dochodziłąm do 1
 81 53 34 33 
(

)−3/4 *

=(

)−3/4*

=
 625 33 54 53 
3−3 33 30 

*

=

=1
5−3 53 50 
30 paź 21:52
Jolanta:
 125 53 5 
mamy (1−(

1/3)−2=(1−(

)1/3)2=(1−

)
 1000 103 10 
 5 10 
−2=(

)−2=(

)2=22=4
 10 5 
30 paź 21:58
Jolanta: Masz jakies pytania to napisz.jezeli będę jeszcze to chetnie odpowiem
30 paź 22:00
Kasia: przepraszam, nie było mnie przy komputerze. No tak, masz racje. Już zamienie i zobacze co dostane emotka
30 paź 22:02
Kasia: rozumiem, WOOW! ja Cie podziwiam jak Ty potrafisz to wszystko tak zamieniać, widzieć podobieństwa, normalnie szacun emotka też bym chciała żeby mi to tak łatwo przychodziło, ale mam nadzieję, że ćwicząc to chociaż niektóre rzeczy będe umiała sama dostrzec emotka mam jeszcze niestety kilka przykladow do zrobienia, ale nie mam sumienia Ciebie już prosić o pomoc, tyle czasu i cierpliwosci mi poswiecilas dla tylko 2 przykladow, ze normalnie nie wiem jak Ci dziękować za to emotka baaaaardzoooo Ci dziękuję!
30 paź 22:09
Jolanta: napisz
30 paź 22:19
Jolanta: Kasiu jeżeli jestes to daj znac
30 paź 22:21
Kasia: jesteś pewna? to po kolei, najpierw napisze jedno i powiem Ci dokąd doszłam, jeśli źle, to napisze wszystkie obliczenia, staralam sie juz zamieniac co tylko widzialam.
 1252/3 − (0,2)1 
[

* (0,2)3 ]3/4
 (0,5)2 
i doszlam ostatecznie do takiego czegos :
 55−54 
[

]3/4 i utknęłam.. ale powiedz mi czy doszlam do dobrej postaci czy złej
 4 
30 paź 22:23
Kasia: jestem
30 paź 22:23
Jolanta: jNie chcesz gotowca wiem,że to przeanalizujesz wiec napisz zadania i Ci rozwiąże .bo nie mogę siedziec długo
30 paź 22:27
Kasia: dziękuję bardzo.. nie wiem naprawdę jak Ci dziękować emotka ale ostrzegam, że troszke tego mam.. więc tak jedno to już to które przed chwilka napisałam 2) liczbe x przedstaw w postaci aw , gdzie a jest liczba naturalna, natomiast w jest liczba wymierna
 813/4 * 12 
x =

 372 
 520 + 519 
3)

 1256 
 27 
4) [(3−5)1/2 + (3+5)1/2]2 * [ (

)1/3 − 280]
 8 
 (6−111/2)(6+111/2) 
5)

)2
 (6−116+11 
6) wykaz,ze 5−26 * (49 + 206)1/4 = 1 tyle, wiem,ze tego jest bardzo duzo, za każdą pomoc bede wdzieczna emotka
30 paź 22:38
Jolanta:
 2 10 
125=53 0,2−1=(

)−1=

=5
 10 2 
(53)2/3=52=25
 5 10 
0,5−2=(

)−2=(

)2=22=4
 10 5 
 25−5 2 10 
|

*(

)−3|3/4=|5*(

)3|−3/4=|5*53|−3/4=
 4 10 2 
 1 1 
(54)−3/4=5−3=

=

 53 125 
30 paź 22:44
Kasia: w wynikach mam 125 , to pomyłka w książce czy gdzieś coś pominęłaś?
30 paź 22:48
Jolanta: juz widze napisałam do potęgi −3/4 na początku a tam jest 3/4 (53)3/4=53=125 napisz mi odpowiedzi
30 paź 22:54
Kasia: 1. 125 2. 319/6 3. x=0,24 4. 0,05 5. 12,5
30 paź 23:00
Jolanta: 81=33 12=121/2 12=3*4 41/2=(22)1/2=2
 34)−3/4*31/2*41/2 3−3*31/2*2 
x=U{(

=

=
 (9*8)1/3 32)1/3 *(23)1/3 
3−5/2*2 

=3−5/2 −2/3=
32/3*2 
315/6−4/6=3−19/6 minus mi wychodzi
30 paź 23:18
Jolanta:
5−20 5−19 

+

=5−2+5−1=1/25+1/5=1/25+5/25=6/25=24/100
53)−6 (53)−6 
gdybys miałą wątpliwości ( 53)−6=5−18 5−20:5−18=5−20−(−18)=5−2
30 paź 23:26
Kasia: ok, na pewno ten minusik ma być? ja sobie na spokojnie przeanalizuje kazdy przyklad jutro, bo dzisiaj juz po prostu nie dam rade.. jesli znajdziesz chwilke czasu na pozostale przyklady to bylabym bardzo wdziecznaemotka
30 paź 23:41
Jolanta:
 1 
(te pierwiastki )−2=

2=
 pierwiastki  
 1 1 1 

=

=

=
 3−5+2*(3−51/2(3+5)1/2+3+5 6+2(9−5)1/2 6+2*41/2 
1 1 

=

6+2(22)1/2 10 
1 (33)1/3 

* en drugi nawias

−1=3/2−1=1/2
10 (23)1/3 
1/10 *1/2=1/20=5/100=0,05
30 paź 23:51
Jolanta: wyjątkowo paskudnie sie pisze potegi dlatego rozbijam licznik wzór (a+b)(a−b)=a2−b2 (36−(111/2)2)=36−11=25 mianownik |(6−11)1/2−(6+111/2|2 (a−b)2=a2−2ab+b2 6−11−2*(6−11)1/2*(6+11)1/2+6+11=12−2(36−11)1/2=12−2*251/2=12−2*5=2
25 

=12,2
2 
31 paź 00:24
Kasia: jesteś może Jolanta? analizuje teraz przykład z godziny 23.51 i nie moge tylko zrozumiec co zrobilas w pierwszym nawiasie w mianowniku moglabys mi to wytłumaczyć?
31 paź 13:00
Kasia: czy ktoś mógłby mi wytłumaczyc w jaki sposób Jolanta zrobiła dwa ostatnie przykłady? bardzo proszęemotka:(
31 paź 13:15
sushi_ gg6397228: masz rozpsiane wzory skroconego mnozenia
31 paź 13:19
Kasia: no tak, ale np. w tym przykladzie z godziny 23.51 w mianowniku nie rozumiem dlaczego czasami sa liczby bez zadnej potegi, a potem nagle do potegi 1/2, kompletnie tego nie widze.. moglbys mi to jakos jasniej rozpisac? bylabym bardzo wdzieczna... moze Wy to widzicie, ale ja tego kompletnie nie widze..
31 paź 13:23
sushi_ gg6397228: (a+b)2= a2 + 2*a*b +b2 a= (3−5)1/2 ; b= (3+5)1/2 i teraz pod wzor a2= 3−5 2*a*b= 2* (3−5)1/2 * (3−5)1/2= =2* 3−5 * 3+5= 2* (3−5) * (3+5)= 2* 9−5= 2*4= 4 b2= 3+5 mianownik = 3−5 + 4 + 3+5 = 10
31 paź 13:30
Kasia: o, dziękuję bardzo za bardzo ładne wytłumaczenie ! emotka nie rozumiem tylko jednej rzeczy, jak jest o 2ab, to w drugiej linijce, skad sie wzial pierwiastek z 3−5, bo wczesniej pierwiastek byl tylko przy 5, a teraz z całego wyrazenia się wziął i nie rozumiem skąd to się wzieło
31 paź 13:53
sushi_ gg6397228: 21/2= 2 bo potega 1/2 produkuje pierwiastek drugiego stopnia
31 paź 13:57
sushi_ gg6397228: https://matematykaszkolna.pl/strona/186.html wzor numer 5 od gory
31 paź 13:58
Kasia: 3
31 paź 14:06
Kasia: przepraszam to przez przypadek wysłałam. Już rozumiem wszystko! bardzo Ci dziękuję sushi! emotka teraz spróbuje jeszcze zrozumiec ten ostatni przyklad, jakbym czegos jeszcze nie mogla zrozumiec to dam znać emotka
31 paź 14:06