matematykaszkolna.pl
różnoważność funkcji karolina: jak tu sie robi ułamki...emotikonka bo mam takie zadanie: wykaz ze ponizsze funkcje sa roznowartosciowe: 1 y= - x zupełnie nie wiem jak sie za to zabrac...emotikonka pomozcie..
22 mar 12:06
Bogdan: Odpowiedz najpierw na pytanie: kiedy funkcja jest różnowartościowa?
22 mar 12:12
karolina: x1-x2≠0 to jest to?
22 mar 12:14
Bogdan: To jest dopiero założenie. Podaj pełną definicję różnowartościowości funkcji.
22 mar 12:19
karolina: dla każdego x1,x2 ∈ Df x1≠x2⇒f(x1)≠f(x2)to f(x) o to chodzi...? juz nic wiecej nie mam...emotikonka
22 mar 12:28
Bogdan: Dobrze. Korzystamy więc z definicji. Założenie: x2 ≠ x1 => x2 - x1 ≠ 0 f(x2) = 1/x2, f(x1) = 1/x1 f(x2) ≠ f(x1) => f(x2) - f(x1) ≠ 0 f(x2) - f(x1) = 1/x2 - 1/x1 dokończ to odejmowanie, pokaż wynik
22 mar 12:37
karolina: no właśnie tak napisłam.. tylko ze nie wiem jak dalej sie za to zabrać..emotikonka może tak: 1/x2 - 1/x1=1(x1-x2) tak może byc? czy źle...?:(
22 mar 12:41
Bogdan: Źle, a jak wykonujesz takie działanie: 1/2 - 1/5 = ? Przez analogię wykonaj działanie 1/x2 - 1/x1 = PS. Obok jest instrukcja pisania wyrażeń matematycznych, nie piszemy x2, ale piszemy x2
22 mar 12:49
karolina: 1/x2 - 1/x1=1(x1-x2)≠0 tak miało byc..emotikonka
22 mar 12:49
karolina: no to trzeba do wspólnego mianownika...?
22 mar 12:53
Bogdan: 1/x2 - 1/x1 = pokaż wynik. Przepraszam, że nie pokazuję rozwiązania, ale powinnaś sama wykonywać takie działania, bez umiejętności ich wykonywania nie będziesz w stanie rozwiązywać wielu zadań. Nie zrobimy tego zadania do końca, jeśli nie pojawi się poprawny wynik tego działania. Sprowadź oczywiście do wspólnego mianownika, zapisz wynik przy pomocy jednej kreski ułamkowej, wyznacz wyrażenia w liczniku.
22 mar 13:48
Bogdan: To sam wykonam to działanie, najpierw zapiszmy założenia: x2 - x1 ≠ 0 i x1 ≠ 0 i x2 ≠ 0 f(x2) - f(x1) = 1 1 x1 - x2 - (x2 - x1) = ------ - ------ = ------------- = -------------- ≠ 0 x2 x1 x1x2 x1x2 Wyrażenia w liczniku i w mianowniku z założenia są różne od zera, więc funkcja f(x) jest różnowartościowa. Czy zrozumiałaś rozwiązanie?
22 mar 15:01