matematykaszkolna.pl
67543: Czy dla liczb ujemnych wartość tej funkcji powinna być ujemna?
24 wrz 17:51
Jakub: Nie. Zobacz na przykładzie. Dla x=−213 część całkowita wynosi [−213] = −3, ponieważ część całkowita, to największa liczba całkowita, nie większa jednak od −213. Teraz liczę mantysę y = x − [x] = −213 − [−213] = −213 − (−3) = = −213 +3 = 23 Jak widzisz wyszła dodatnia. Tak jest dla wszystkich liczb oprócz całkowitych.
24 wrz 19:47
kochna7: dla wartosci 1 i 1/3 argument powinien wynosic 1/3 nie tak? i dla −3 3/4 powinno wynosic 3/4 a nie 1/4 jak jest w zadaniu jesli sie myle prosze bardzo o wytlumaczenie moje gg w razie w. 973−80−45
28 sie 15:34
Jakub: Dla liczb ujemnych jest to trochę bardziej skomplikowane. Trzeba liczyć ze wzoru x−[x] dla x = −113 mam x − [x] = −113 − [−113] = −113 − (−2) = −113 + 2 = 23 dla x = −334 mam x − [x] = −334 − [−334] = −334 − (−4) = −334 + 4 = 14
10 wrz 17:06
Jakub: Można też podejść do tego w ten sposób. Część całkowita −113 jest równa −2, to ile jest między −113 i −2. Odpowiedź 23. Część całkowita −334 jest równa −4, to ile jest między −334 i −4. Odpowiedź 14.
10 wrz 17:15
Makumba: Panie Jakubie wszystko jest zrozumiałe... ale jedynie problemem jest dla mnie jak to umieścić wszystko na wykresie.. bo tabelkę i funkcję rozumiem.. ale problemem największym jest odczytanie wykresu oraz jego wypełnienie w sposób odpowiedni... próbowałem to analizować z komentarzy ale niestety się nie powiodło.
28 paź 00:09
Makumba: jednak juz zrozumiałem w poprzednim podpunkcie... nieaktualne
28 paź 00:18
Makumba: jednak ponawiam pytanie o wykres w tym zadaniu
28 paź 00:48
Jakub: Jak z tabelki nie wychodzi Ci odpowiedni wykres, to musisz wziąć więcej liczb. W ten sposób będziesz miał więcej punktów i szybciej Ci się ułożą w odpowiedni wykres.
29 paź 15:34
Makumba: dziękuję już wiem o co Panu chodziemotka
29 paź 20:07
Dżoli: Czy taki przykład jest na podstawie programowej?
9 mar 00:02
Jakub: Chyba było na maturze zadanie, gdzie było wyjaśnione, co to jest cześć całkowita i trzeba było coś z tym zrobić. Jednak w podstawie programowej nie ma wymagania znajomości tych wzorów i wykresów.
9 mar 20:17
Ania: Jak umieścić dane z tabeli na wykresie ? próbuje już na wiele sposobów, wzięłam więcej liczb, ale nadal mi nic nie wychodzi i od czego zależy kiedy wykres jest otwaty( pusta kropka) a od czego kiedy jest zamknięty( pełna kropka) ?
30 mar 23:54
confused: Jeśli można jeszcze jaśniej wytłumaczyć jak powstaje ten wykres, to b. proszę
19 wrz 20:19
Karolina: Dlaczego na osiach nie są podane wartości, dlaczego kropki są otwarte?
19 gru 11:39
Jakub: Dodałem liczbę 1 na osi Ox, aby było wiadomo jaką wartość reprezentuje jedna kratka. Łatwo się domyślić jakie wartości są w pozostałych punktach osi Ox i Oy. Nie piszę tych liczb, ponieważ rysunek stałby się mnie przejrzysty i w niczym to by nie pomogło. Kropki są otwarte, ponieważ ... a zresztą zobacz to na przykładzie x = 2 y = 2 − [ 2 ] = 2 − 2 = 0 Jak widzisz, dla x = 2 wartość wychodzi 0, więc zaznaczam ją pełną kropką na osi Ox. Kratkę wyżej rysuję otwartą kropkę, aby zaznaczyć, że x = 2 nie ma wartości y = 1.
21 gru 11:11