matematykaszkolna.pl
anon: mam pytanie co do tego zadania, czy jest jakaś różnica między zapisem: 2x3,a 23x ? Jak podstawie np. x=3 to: 2*33 = 63 = 2 i 233 = {6}{3} = 2 Pytanie więc, czy wyrzucenie x z mianownika nie będzie błędem.
8 lut 03:39
anon: mały błąd się wkradł
8 lut 03:40
Jakub:
2x 2 

=

x
3 3 
Nie ma znaczenia, czy x umieszczasz w liczniku czy po ułamku. Tam jest mnożenie, dlatego te zapisy są równoznaczne.
2x 2*x 2 2 

=

=

* x =

x
3 3 3 3 
8 lut 15:50
misiek: mam jedno pytanie, gdy już wyznaczę jedną z niewiadomych przy obliczaniu metodą przeciwnych współczynników to do którego równania ją podstawiam aby obliczyć drugą niewiadomą, wszystko jedno czy jest jakaś zasada?
4 lis 22:43
Jakub: Wszystko jedno do którego podstawisz i tak wyjdzie ta sama druga niewiadoma. Oczywiście lepiej podstawiaj do równania, które wydaje się łatwiejsze do przekształceń.
6 lis 23:41
zaciekawiona: albo ja robię błąd albo coś się nie zgadza − proszę o weryfikację. Moja propozycja, aby drugie równanie pomnożyć przez −1/2, co nam da −1/4x − 1/6y = −9/2. Kontynuując tę metodę wychodzi inny wynik niż podany w zadaniu. pozdrawiam
23 sie 18:03
Jakub: Oczywiście możesz pomnożyć przez −12 i dodać stronami. Otrzymasz równanie tylko z y. Nie wiem, gdzie robisz błąd, bo to napisałaś jest dobrze. Gdzieś później musi być pomyłka. Rozwiązania równania muszą być zawsze takie same, niezależnie jaką metodą rozwiązujesz. Inaczej dowolny egzamin nie miałby sensu, bo co uczeń to zwykle trochę inny sposób rozwiązywania. Wyniki muszą być takie same.
23 sie 18:36
zaciekawiona: Dziękuję za odpowiedź. Już wiem gdzie zrobiłam błąd emotka
24 sie 10:39