matematykaszkolna.pl
ktos: Witaj! Mam pytanie, otóż nie rozumiem jednej rzeczy, jak liczysz współrzędną wierzchołka, to stosujesz wzór: −b mx =−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−− 2a Jednak nie rozumiem, dlaczego nie wyliczasz drugiego wierzchołka −Δ my = −−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−− 4a ? Wyjdzie my = 32/14, co również zawiera się w przedziale Pozdrawiam.
29 sie 16:04
Jakub: Mam funkcję −7m2+10m−1. Policzę z twojego wzoru my Δ=102−4*(−7)*(−1) = 100−28 = 72
 −Δ −72 −72 18 
my =

=

=

=

 4a 4*(−7) −28 7 
 37 
To jest ten sam wynik, co ja otrzymałem. Nie wiem, dlaczego wyszło ci

. Może
 14 
niepotrzebnie spierwiastkowałeś, a pierwiastka nie ma we wzorze. Wierzchołek paraboli to zwyczajny punkt paraboli. Jak masz jego współrzędną x to wystarczy podstawić do wzoru funkcji i otrzymać współrzędną y. Tak jak w każdej funkcji, nie tylko
 −Δ 
kwadratowej. Nie trzeba koniecznie korzystać ze wzoru

. Oczywiście jak w zadaniu już
 4a 
mamy policzoną tą deltę (bo np. wcześniej liczyliśmy pierwiastki) to łatwiej jest ze wzoru. Jednak jak nie mamy delty, to łatwiej jest podstawić xw do wzory i otrzymujemy yw. Ja podstawiłem 57 do −7m2+10m−1 i otrzymałem yw = 187, czyli największą wartość tej funkcji kwadratowej. Tak przy okazji. Tutaj można ładniej zapisywać ułamki niż ty zrobiłeś. Kliknij na link "Kliknij po więcej przykładów".
29 sie 21:52
ktos: Oczywiście masz rację, przepraszam za mój błąd, pomyliło mi się z liczeniem miejsc zerowych funkcji kwadratowej i niepotrzebnie spierwiastkowałem deltę.. Pozdrawiam.
30 sie 09:37
Skizzo: mam pytanie dlaczego po podstawieniu wartosci do wzorow Viete'a pozbyles sie minusa (−(m + 1)1)2 − 2 * (2m−1)21 = (m + 1)2 − 2(2m − 1)2 czy nie powinno byc tak (−(m + 1)1)2 − 2 * (2m−1)21 = (−m − 1)2 − 2 * (2m − 1)2 = wynik jest taki sam
21 wrz 20:50
Jakub: Tak jak piszesz, wynik jest taki sam, więc w sumie bez różnicy. Rozpiszę to jednak bardziej, aby udowodnić, że można tak usuwać minus. (−(m+1))2 = ( (−1)2 * (m+1) )2 = (−1)2 * (m+1)2 = 1 * (m+1)2 = (m+1)2 Oczywiści nikt to w taki sposób to nie rozpisuje, tylko stosuje skrót myślowy: "jest minus pod kwadratem, to potęga go usuwa".
21 wrz 23:10
Matmetematyk: Jakubie, mógłbyś mi wytłumaczyć, kiedy wyliczamy współrzędną xw a kiedy yw ? Chodzi mi o to, że jak mamy np taki przykład: Oblicz najmniejszą wartość funkcji: x2−5x+6=0 To nie wiem, jaki tu wzór stosować Kiedy wyliczamy xw a kiedy yw... W tych 2 różnych tematach: https://matematykaszkolna.pl/strona/2530.html oraz https://matematykaszkolna.pl/strona/760.html Podobne przykłady wyliczałeś raz licząc xw a raz yw, kiedy stosuje się jedno a kiedy drugie ? Pozdrawiam.
9 lis 23:07
Jakub: Jak masz pytanie − gdzie, − kiedy, − dla jakiego argumentu funkcja kwadratowa przyjmuje wartość największą/najmniejszą to liczysz xw. Jak masz pytanie, ile wynosi największa/najmniejsza wartość funkcji kwadratowej to liczysz yw. Możesz je liczyć na dwa sposoby.
 −Δ 
1) ze wzoru yw =

 4a 
2) jak masz xw, bo wcześniej do czegoś potrzebowałeś, to wystarczy podstawić do wzoru funkcji kwadratowej np. xw=2 yw = 3*22−4*2+5 = 12−8+5 = 9
9 lis 23:40
Bartek: witam mam pytanie gdzie się podział minus przy wzorach viete'a (−m+1/1)2 − 2(2m−1/1)2 Mam na myśli minus w pierwszym przedziale
2 kwi 15:11
Jakub: Popatrz wyżej Skizzo już o to pytał, a ja odpowiedziałem.
2 kwi 17:39
Bartek: Dzięki wielkie emotka
3 kwi 12:43
rumpek: Panie Jakubie wprowadziłbym poprawkę do zadania. Mianowicie warunek: Δ≥0 bo mają być 2 ale nie muszą być różne pierwiastki emotka
18 cze 14:35
Jakub: Tak. To jest częsty problem w tych zadaniach. Moim zdaniem nie można jednak mówić o dwóch takich samych pierwiastkach w funkcji kwadratowej. Co najwyżej o jednym pierwiastku podwójnej krotności. Gdy Δ=0, funkcja kwadratowa ma jeden pierwiastek (miejsce zerowe). Tym miejscem jest punkt styczności wierzchołka paraboli z osią Ox. Patrząc na ten punkt widzę jeden punkt, a nie dwa takie same emotka. Jednak, aby uniknąć pomyłek zmieniłem treść zadania dodając słowo "różne". Z tego co widzę, na maturze też dają zadania o "różnych pierwiastkach". Podobnie też jest z przedziałami monotoniczności funkcji. Nie wiadomo jakie nawiasy pisać okrągłe czy ostre, ponieważ w różnych podręcznikach są różne zapisy. Tak naprawdę to moim zdaniem nie ma to znaczenia, ale to temat na inną dyskusję. Na maturach z tego powodu piszą w treści zadania "maksymalne przedziały" i wtedy nie ma wątpliwości trzeba dawać ostre.
19 cze 13:55