Anulka: jezeli jest to ciag geometryczny rosnacy to wowczas rozwiazaniem bedzie liczba dodatnia a nia
ujemna
18 sty 16:34
Jakub: W treści zadania nie ma nic o tym, że to jest ciąg rosnący. Tak więc oba rozwiązania są
prawidłowe.
18 sty 18:33
Einstein: kur... tam jest błąd.. −20−6=14
8 kwi 18:17
Einstein: oj tzn −20−6=−14
8 kwi 18:18
Jakub: Na pewno −20−6 = −14? Sprawdź na kalkulatorze Einstein.
8 kwi 22:52
monika: nie rozumiem z czego powstaje nam pierwiastek z 400 ? i dlaczego ginie nam wzor skroconego
mnożenia ?
17 kwi 16:48
Monika: wynik mi wyszedł taki sam ale inaczej rozwiązywałam− innym sposobem właśnie korzystałam z wzoru
skróconego mnożenia bo tam jest beznadziejnie to pokazane
17 kwi 17:15
Jakub: Zastanawiam się, co podniesione do kwadratu daje 400. Są dwie takie liczby √400 i −√400.
Dlatego napisałem: 2x+6=√400 lub 2x+6=−√400
17 kwi 20:48
olga : Einstein, ale się ośmieszyłeś a te "kur..."
24 kwi 21:19
Lena: No i czemu mi źle wyszło?
Zrobiłam tak:
a
n2=a
n−
1 * a
n+
1
(2x+6)
2=4*100
(2x)
2 + 2*2x*6+6
2=400
4x
2+24x+36=400
podzieliłam przez 4 dla uzyskania mniejszych liczb
x
2+6x+9=100
Δ= b
2− 4ac= 6
2 − 4*1*9= 36−36=0
1 maj 09:06
Jakub: Masz równanie x2+6x+9=100. Nie możesz w tym momencie rozwiązywać je z delty. Musisz przenieść
100 na lewą stronę i uprościć.
x2+6x+9−100 = 0
x2+6x−91 = 0
dalej już delta, x1, x2.
Jeszcze raz do zapamiętania. Wzory na x1 i x2 to są wzory na pierwiastki wyrażenia
kwadratowego, czyli na takie liczby, dla których wartość wyrażenia jest równa zero. Jak masz
równanie x2+6x+9=100 i liczysz x1, x2 to obliczasz liczby, dla których x2+6x+9 równa się
zero a nie sto! Tak więc pamiętaj, jak masz równanie kwadratowe i chcesz skorzystać z delty,
x1, x2 to po prawej stronie musisz mieć zero.
1 maj 15:07
Kuba: a mi wyszło x=9
(2x+6)
2 = 400
4x
2 + 36 = 400 /:4
x
2 + 9 = 100
x
2 = 81
x = 9
domyślam się, że to źle, ale gdzie jest błąd?
8 gru 20:40
MAXIU: co to za wzór kuba
(a+b)
2= a
2+2ab+b
2 a wiec w tym przypadku 4x
2+24x+36=400
13 gru 10:11
buu: ∞∑≈≠∡∑⇔→←∫∊ tak to powinno byc
12 sty 18:17
isaak: Einstein zmień nick bo to hańba dla tego człowieka
3 mar 22:16
Ania: no a ja i tak tego nie rozumiem... czemu 400 jest pod pierwiastkiem? wszystkie zadania z tej
strony z ciągów do tej pory rozumiałam i nawet jeśli nie Twoje tłumaczenia na forum mi
pomagały, ale tego nie rozumiem.. czemu pod pierwiastkiem są te liczby
9 kwi 19:06
Ania: aaa nie. dobra po 10 minutach rozkminy zrozumiałam..
PS. GENIALNA STRONKA! Wczoraj ją odkryłam i coś czuję, że tak szybko się z nią nie rozstanę..
9 kwi 19:08
tomaszek ;p: hahah kuba mnie rozwalil z tym x2 + 9 = 100
domyslam sie ze 9 odejmowal od 100 ale zeby wyszlo x2=81 hah
od kiedy 9−100=81
12 kwi 22:47
Jakub: Najlepiej się zastanowić Ania jakie liczby podniesione do kwadratu dają 400. Są dwie takie
20 i −20.
13 kwi 02:16
GrUcHa125: Ja zrobiłem w trochę inny sposób, ale na to samo wychodzi
W skrócie:
Po wyciągnięciu czynników przed nawiasy, wymnożeniu na krzyż wyszło mi równanie funkcji
kwadratowej, a po jego rozwiązaniu te same pierwiastki.
24 kwi 02:50
9 cze 19:56
iFlame: Moze to nie jest własciwe miejsce na zadanie, ale mam problem z ponizszym przykładem
√13+2 , x , √13−2
Proszę o wyjaśnienie ^^ Pozdrawiam
11 cze 16:24
bajtek: swietna strona
19 wrz 09:36
kogut: nie rozumiem czemu jest (2x+6)do kwadratu a nagle jest tylko 2x+6
9 sty 17:28
Milena: jeżeli a1=4 a a3=100 to wiadomo że ciąg jest rosnący i jest tylko x=7 dobre a x=−13 odrzucamy
bo nie spełnia warunków zadania
!
9 lut 09:15
Roland: Ludzie ogarnijcie się, to naprawdę nie było takie trudne zadanie, co więcej było analogią do
poprzedniego... tak wielkim problemem jest wartość bezwzględna.. O.o Pan Jakub z grzeczności
wam tego nie powie, ale ludzie zanim zaczniecie pytać o rzeczy typu dlaczego 2 + 2 = 4 to sami
pomyślcie głową albo najlepiej otwórzcie podręcznik od matematyki. Pozdrawiam.
21 lut 21:11
Wiktor: 20 do kwadratu daje 400, a pierwiastek stąd się wziął, że z (2x+6) usuwamy potęgę, a
pierwiastek jest przeciwstawnością potęgi.
15 mar 10:21
Aneczka: a nie mogłoby być tak
a
1 = 4
a
2 = 2x+6
a
3 = 100
a
3 = a
1 * q
2
100=4− q
2 / :4
25= q
2
5=q
a
3 = a
2 * q
100= a
2 * 5 / :5
20= a
2
2x+6 = 20
2x= 14
x= 7
tylko nie mam wtedy drugiego wyniku
?
1 kwi 10:08
Jakub: Z równania
q2 = 25
wychodzą dwa rozwiązania
q = −5 lub q = 5
1 kwi 15:49
K: −20−6 to przecież −26 , prawda?
12 kwi 19:37
K: a jesli juz to blizej racji byłby wysmiany EInstein , bo to bardziej −14 niz − 13, skad w ogole
taki wynik
?
12 kwi 19:38
Jakub: Zgadza się −20−6 = −26 i później masz dzielenie przez 2, więc −26:2 = −13 i taki wynik jest.
12 kwi 20:32
Kasiek: a jak obliczyć:
ciąg: x−2,6,12
i polecenie jest wyznaczyć x?
27 sie 12:43
matma: Nie chce nic mówić, ale to rozwiązanie jest błędne. Powinno być samo 7.
22 kwi 18:56
Jakub: Liczba −13 też jest dobrym wynikiem. Aby to sprawdzić, wystarczy podstawić ją za x. Wychodzi
ciąg geometryczny.
23 kwi 17:38
barto146: A można zrobić tak? :
a3=a1*q2
100=4*q2/:4
25=q2
q=5, q=−5
5(2x+6)=100 −5(2x+6)=100
10x+30=100 −10x−30=100
10x=70/:10 −10x=130/(−10)
x=7 x=(−13)
14 wrz 17:53
Jakub: Tak. To też dobry sposób. Ze wzoru na n−ty wyraz ciągu geometrycznego an = a1qn−1
15 wrz 00:02
Natalia: Nie rozumiem dlaczego −13 jest rozwiązaniem przecież jak podstawię pod x wychodzi −20
czy ciąg ten może mieć postać 4,−20, 100?
4 maj 17:38
Jakub: Tak. Ciąg 4, −20, 100 jest ciągiem geometrycznym o ilorazie q = −5.
a1 = 4
a2 = 4 * (−5) = −20
a3 = −20 * (−5) = 100
4 maj 17:54