matematykaszkolna.pl
Gustlik: 40% z 20 to x układam proporcję: 20 − 100% x − 40% x = (20*40%)/100% = 2*4 = 8 (skracam zera z 20, 40 i 100). 30% z x to 48: układam proporcję: 30% − 48 100% − x x = (48*100%)/30% = (48*10)/3 = 16*10 = 160 (skracam 48 przez 3, co daje 16). 10 zwiększone o x% to 12 obliczam tak: Odejmuję: 12−10 = 2 Układam proporcję: 10 − 100% 2 − x% x = (100%*2)/10 = 10%*2 = 20% (skracam 100 przez 10, co daje 10). 32 zmniejszone o x% to 24 mozna rozwiązac tak: Wykonujemy odejmowanie: 32 − 24 = 8 Teraz układamy proporcję: 32 − 100% 8 − x% Liczymy: x = (100%*8)/32 = (100%*1)/4 = 100%/4 = 25% (najpierw skracam 8/32, co daje 1/4, potem skracam 100 przez 4, co daje 25).
21 lut 00:39
Łukasz: 60 jest o 50% większe od 40? Czy to nie powinno wyjść 33.3%?
18 lip 16:10
Jakub: Jest dobrze. Jak zwiększysz 40 o 50%, to otrzymasz 60.
19 lip 17:40
Łukasz: No ale jak można wywnioskować z treści zadania że chodzi akurat o 40?
20 lip 06:57
Jakub: Na poprzedniej stronie jest napisane "60 jest o x% większe od 40". Sformułowanie "od 40" oznacza, że to liczbę 40 należy zwiększyć o x%, aby otrzymać liczbę 60. Z tego powodu ułożyłem równanie: 60 = 40 + x% z 40 W tego typu zadaniach najważniejsze jest ustalenie na początku, którą liczbę zmieniamy o dany procent.
20 lip 14:33
keraj: To można rozwiązać za pomocą tylko logiczne myślenia. Niech procent dla wszystkich będzie ułamkiem zwykłym. Zapamiętajmy że 15%, 66%, 77%, 98%, 126% to = 15100, 66100, 1261000 Poszczególne zadania w kolejności można zrobić w pamięci tak jak niżej: a) 40% X (razy) 20/100 i już mamy wynik. b) 48/36% X 100 i już mamy wynik. c) 80/200 X 100 = 40, czyli jak gdyby na odwrót w stosunku do podpunktu b d) Różnica pomiędzy 10 i 12 wynosi 2 2 x10 = 20 Tutaj mieliśmy jedną liczbę bez zera czyli 2, dlatego razy 10 e) Różnica pomiędzy 32 i 24 to 6, 6/24 X 10 = 25 f) Różnica pomiędzy 60% i 40 to 20, zatem 20/40 = 0.5 X 100 = 50 g) 120 − 90 = 30/120 = 0.25 x 100 = 25 h) Procent ma mieć w mianowniku setkę, a 100/20 = 5, gdyby to było 200%, to wtedy 200/100 x 10 = 20 i) Wystarczy 12x100 = 1200, w mianowniku wstawiamy Y i teraz dowód 1200/100 = 12, gdyby to była liczba z dwoma zerami jak 101 pomnożylibyśmy to razy 100, czyli 101 x 100 = 10 100
13 mar 19:53
keraj: Zapomniałem, od podpunktu a, / = ułamek zwykły, czyli 20100. 40 x 20 = 800/100 = 8
13 mar 20:04
keraj: i w b razy 30
13 mar 20:40
keraj: to znaczy podzielić 48/30
13 mar 20:42
Kici ;): jeszcze mogło być na stronie, takie zadanie, np; jakim procentem jednej liczby jest druga liczba, albo wyznacz liczbę, gdy dany jest jej procent Pan Jakub jest THE BEST =p
20 sie 00:04
cola: 32 zmniejszone o x% to 24 mozna rozwiązac tak: czemu wychodzi mi inny wynik, na logike biorąc nie bd to 25.. czyli. 100%−32 x − 24 x= 75 %
7 lut 01:23
cola: to wyzej to pomyleczka emotka
7 lut 01:24
ffff: ostatni przyklad czasami nie jest zle? gdy mnozymy wszystko przez 100 to powinno wyjsc x*100y=1200, a nie xy=1200
10 mar 17:22
fsfaasf: też mi się wydaje, że ostatni jest źle
13 lip 15:01
Jakub: @fff, @fsfaasf Źle myślicie. Przy mnożeniu iloczynu mnożę tylko jeden składnik iloczynu a nie oba. Pomyliliście to z dodawaniem. Przykład: a * b * 10 = 10ab lub a * b * 10 = a10b, a nie 10a * 10b. W dodawaniu jednak już mnożę każdy składnik sumy: (a + b) * 10 = 10a + 10b
13 lip 18:38
non: Mam takie same wątpliwości jak Łukasz. Ja treść zadania rozumiem tak: 60 jest o x% SIEBIE większe od 40. Czy tak nie można tego rozumieć? W tedy wyjdzie x=33,(3).
17 wrz 17:45
Jakub: Jak SIEBIE, jak dalej jest od 40? Jak masz, że cena jabłek jest o 100% większa od ceny gruszek, to znaczy, że cena jabłek jest 2x większa od gruszek. Jak inaczej to można rozumieć?
18 wrz 16:58
Icarus:
 1200 
Czy wynik y =

jest prawidłowy?
 x 
20 paź 18:26
Rafio: @Icarus Nieprawidłowy, ponieważ miałeś obliczyć x, a nie y.
10 gru 22:13