ja: mogli by dać też kilka troche bardziej skomplikowanych przykładów
10 gru 00:11
ania0065: kiedy należy rysować wykres w górę a kiedy w dół? od czego to zależy?
24 lut 15:10
Jakub: Zobacz rozwiązania. Kliknij niebieskie > >
25 lut 12:23
ania0065: tak ale wtedy jest juz rozwiązane zadanie a jak sama rozwiazuje to nie moge zrozumiec od czego
zalezy to kiedy wykres rysujemy w góre a kiedy w dół
28 lut 12:06
Jakub: Wykres rysujesz zaczynając zawsze od prawej strony. Jak przy największej potędze jest "plus"
zaczynasz z góry. Jak przy największej potędze jest "minus" zaczynasz z dołu.
28 lut 17:42
relaxxxxxx: Dzieki, naprawde fajne przyklady do nauczenie sie o co biega w tych nierownosciach. Dzieki
Tobie moze uda mi sie zdac rok. Masz u mnie duze zimne piwko ! Pozdrawiam !
10 cze 20:04
kubuś: ja nierozumiem kiedy jest suma przedziałów, a kiedy dopełnienie... czy może mi ktoś powiedzieć?
22 lut 22:53
Tuśka: właśnie, ja też nie wiem kiedy jest suma przedziałów a kiedy jest normalnie.
26 lut 13:13
Jakub: To wszystko wynika z wykresu. Poczytajcie rozwiązania zadań na poprzedniej stronie.
26 lut 16:42
Ziko: Panie Jakubie matura tuż tuż a ja kurcze nie wiem kiedy w nierównościach kwadratowych przedział
jest otwarty albo zamknięty np: < > (−&,2> <5,+&). Wiem kiedy parabola jest skierowana do góry
albo na dół ale na końcu zawsze jak narysuje oś to nie wiem jak narysować czy zamknięty czy
otwarty. proszę o POMOC
1 maj 18:35
Jakub: Jeżeli w nierównościach kwadratowych jest znak ≤ lub ≥, to przedział jest domknięty w
pierwiastkach wyrażenia kwadratowego.
Jeżeli w nierównościach kwadratowych jest znak < lub >, to przedział jest otwarty w
pierwiastkach wyrażenia kwadratowego.
Nie jestem pewien czy o to ci chodzi. Jak piszesz przedział otwarty lub zamknięty (domknięty
powinno być) to masz na myśli nawiasy przedziałów? Czy ostre czy okrągłe. Tak?
1 maj 20:40
maturzystka !: witam, mamy pytanie, gdyż mam wrażenie, że wszyscy pytają się o to samo.
mamy nierówność.
wiadomo, że to czy parabolka będzie miała ramiona skierowane do dołu czy do góry zależy od tego
czy plus jest przy a czy minus. wiadomo też czy powinno być to nad czy pod osią. jednakże mam
problem z tym kiedy tak jakby powinnam zamalować <zaznaczyć> przedział w środku parabolki, czy
na zewnątrz ramion.. mam nadzieję, że mi Pan pomoże..
1 maj 22:10
Ziko: Ja ci mogę pomóc bo już wiem odezwij sie na gg 35567473
1 maj 22:17
Ziko: Panie Jakubie już wiem kolega mi pomógł. Dziękuje za tą stronę .
1 maj 22:21
Jakub: Przykładowo masz nierówność x
2−3x−10 > 0. Znak ">" oznacza, że lewa strona ma być większa od
zera. Rysujesz parabolę i zaznaczasz (pogrubiasz) cześć tej paraboli
nad osią Ox.
"
Nad", ponieważ tam są wartości dodatnie. Następnie piszesz przedziały, które odpowiadają
zaznaczonej części paraboli. "Odpowiadają", czyli nad którymi iksami leży zaznaczona część
paraboli. Całość masz na
96.
Masz nierówność x
2−3x−10 > 0. Znak "<" oznacza, że lewa strona ma być mniejsza od zera.
Rysujesz parabolę i zaznaczasz (pogrubiasz) cześć tej paraboli
pod osią Ox. "
Pod",
ponieważ tam są wartości ujemne. Następnie piszesz przedziały, które odpowiadają zaznaczonej
części paraboli. "Odpowiadają", czyli pod którymi iksami leży zaznaczona część paraboli.
Całość masz na
95.
1 maj 23:12
Ziko: zgadza się P. Jakubie lepiej już się nie da wytłumaczyć. pozdrawiam wszystkich tegorocznych
maturzystów
3 maj 00:32
AaRrEeKk: czy ktoś mógł by mi wytłumaczyc kiedy jest predział np. od (−∞;−2)∪(5;+∞) a kiedy na (−2:5)
3 maj 08:07
Jakub: Napisałem wyżej.
3 maj 23:58
ktoś : jeśli a (współczynnik kierunkowy) jest dodatni to ramiona wykresu rysujemy do góry, a jeśli
ujemny to w duł
17 maj 16:44
karolina: ja nadal nie rozumiem kiedy przedział wykonuje się w paraboli a kiedy na zewnątrz ; (
czy to też jest zależne od tego czy parabola ma skierowane ramiona w górę a kiedyś w dół
5 cze 19:49
Sylwia: Proszę o pomoc.
−x2 + 3x + 4 ≤ 0
3x2 − 4x + 2 > 0
−4x2 + 12x = 0
Bardzo ciężko jest zrozumieć mi tego typy zadania.. jak całą matematykę.............
Pozdrawiam!
19 sie 21:52
Sylwia: Proszę też o radę.. czy dobrze rozwiązałam ten przykład:
x
2 + 49 = 0
x
2 = −49 /:
√
x =
√−49
19 sie 21:56
Jakub: Nierówność −x
2 + 3x + 4 ≤ 0 robisz podobnie do
99.
Nierówność 3x
2 − 4x + 2 > 0 robisz podobnie do
96.
Równanie −4x
2 + 12x = 0 robisz podobnie do
60
x
2 = − 49
Co podniesione do kwadratu daje −49? Nie ma takiej liczby i dlatego to równanie nie ma
rozwiązania. Napisałaś
√−49. Nie pierwiastkuje się liczb ujemnych.
20 sie 00:20
Sylwia: wiem, dlatego jej nie wypierwiastkowałam, ale zostawiłam pod pierwiastkiem.. nie mam innego
pomysłu na ten przykład. A za rady baardzo dziękuję! Pana strona niesamowicie pomaga mi od
roku zrozumieć czarną magie matematyki
20 sie 11:01
Jakub: Tak jak napisałem. To równanie x2+49 = 0 nie ma rozwiązania. Jak dostaniesz takie na maturze
to piszesz słownie "brak rozwiązania". Nie każde równanie kwadratowe da się rozwiązać. Jak
Δ<0, to równania kwadratowe nie mają rozwiązań.
20 sie 15:48
likusia 15: Mam pytanie .
Chdzi o to ,że nie rozumiem skąd wynikają rozwiązania do wykresu .
Np, że w jednym jest jedeno rozwiązanie a znowu w innym są 2 rozwiązania np. ( od 2 do −
nieskończonośći ) lub ( od −4 do nieskończoności )
a w innym znowu tylko x należy do ( −2 i 5 )
od czego to zależy?
29 gru 17:45
Jakub: Zobacz mój komentarz wyżej. Pisałem już o tym.
29 gru 20:03
Barbadoska : Mooonikaaa dla Ciebie:
1) (x+3) (x−4)<0
2) (2−x) (x+2)≥0
3) 81x2−18x≤0
4) x2−49>0
5) 2x2+2x−4<0
6) −x2+4x+21>0
7) −3x2+x−1<0
18 cze 19:47
ewggGRFgd:
1) (x+3) (x−4)<0
x
2 −4x+3x−12<0
x
2−x−12
a=1 b=−1 c=−12
b
2−4ac
Δ=1+48
Δ=49
√Δ=7
i teraz liczysz x1 i x2 ze wzoru
18 cze 20:12
ewggGRFgd:
4) x2−49>0
a=1 b=0 c=49
b2−4ac
Δ=0+49
Δ=49
√Δ=7
i liczysz x1 i x2
18 cze 20:16
ewggGRFgd: 6) −x2+4x+21>0
a=−1 b=4 c=21
Δ=b2−4ac
Δ=(4)2+84
Δ=16+84
Δ=100
√Δ=10
i liczysz x1 i x2
18 cze 20:22
Barbadoska : Małgorzato grupa 2
−x2−x+2<0
−x2+4x−10>0
6x2−2x+2>0
(x−1) (x+2)>0
(7−x) (x+3)≤0
49x2+14x≥0
x2−4<0
3x2+12x+9>0
20 cze 20:41
??: nie rozumiem dla przykładów z tym samym znakiem np.> są inne przedziały dlaczego?
2 lis 11:09
Doktor: JESTEM
29 sty 14:06
Zuza: hej, a jak mam nierownosc kwadratową i przeniosłam wszystko na jedną stronę to mogę pomnożyć,
zeby pozbyc sie mianownika
12 lut 14:48
Dorota: Oczywiście, że możesz pomnożyć stronami, żeby pozbyć się mianownika. Pamiętaj tylko, że, gdy
mnożysz (lub dzielisz) przez liczbę ujemną znak nierówności zmienia się na przeciwny (ten
drugi.
16 mar 21:10
Kocurex: 2(1−x)(x+3) < 0
Bardzo proszę o pomoc.
2 kwi 20:50
Jakub:
2(1−x)(x+3) < 0 /:2
(1−x)(x+3) < 0
[−(−1+x)](x+3) < 0
−(x−1)(x+3) < 0
Pierwiastki to x1=1 i x2=−3. Parabola ma ramiona skierowane do dołu. Dalej już prosto.
13 kwi 14:27
Arek: (2x+3)/(x+1)<(−x−1)/(x+5)
do wspólnego mianownika bo chyba nie można krzyżowo ?i jak całość zadania?
20 gru 20:35
Jakub: To jest nierówność a nie równanie. Dlatego mnożenie na krzyż odpada. Przenosisz wszystko na
lewą stronę i sprowadzasz do wspólnego mianownika.
21 gru 10:33