matematykaszkolna.pl
ja: mogli by dać też kilka troche bardziej skomplikowanych przykładów
10 gru 00:11
ania0065: kiedy należy rysować wykres w górę a kiedy w dół? od czego to zależy?
24 lut 15:10
Jakub: Zobacz rozwiązania. Kliknij niebieskie > >
25 lut 12:23
ania0065: tak ale wtedy jest juz rozwiązane zadanie a jak sama rozwiazuje to nie moge zrozumiec od czego zalezy to kiedy wykres rysujemy w góre a kiedy w dół
28 lut 12:06
Jakub: Wykres rysujesz zaczynając zawsze od prawej strony. Jak przy największej potędze jest "plus" zaczynasz z góry. Jak przy największej potędze jest "minus" zaczynasz z dołu.
28 lut 17:42
relaxxxxxx: Dzieki, naprawde fajne przyklady do nauczenie sie o co biega w tych nierownosciach. Dzieki Tobie moze uda mi sie zdac rok. Masz u mnie duze zimne piwko ! Pozdrawiam !
10 cze 20:04
kubuś: ja nierozumiem kiedy jest suma przedziałów, a kiedy dopełnienie... czy może mi ktoś powiedzieć?
22 lut 22:53
Tuśka: właśnie, ja też nie wiem kiedy jest suma przedziałów a kiedy jest normalnie.
26 lut 13:13
Jakub: To wszystko wynika z wykresu. Poczytajcie rozwiązania zadań na poprzedniej stronie.
26 lut 16:42
Ziko: Panie Jakubie matura tuż tuż a ja kurcze nie wiem kiedy w nierównościach kwadratowych przedział jest otwarty albo zamknięty np: < > (−&,2> <5,+&). Wiem kiedy parabola jest skierowana do góry albo na dół ale na końcu zawsze jak narysuje oś to nie wiem jak narysować czy zamknięty czy otwarty. proszę o POMOC emotka
1 maj 18:35
Jakub: Jeżeli w nierównościach kwadratowych jest znak ≤ lub ≥, to przedział jest domknięty w pierwiastkach wyrażenia kwadratowego. Jeżeli w nierównościach kwadratowych jest znak < lub >, to przedział jest otwarty w pierwiastkach wyrażenia kwadratowego. Nie jestem pewien czy o to ci chodzi. Jak piszesz przedział otwarty lub zamknięty (domknięty powinno być) to masz na myśli nawiasy przedziałów? Czy ostre czy okrągłe. Tak?
1 maj 20:40
maturzystka !: witam, mamy pytanie, gdyż mam wrażenie, że wszyscy pytają się o to samo. mamy nierówność. wiadomo, że to czy parabolka będzie miała ramiona skierowane do dołu czy do góry zależy od tego czy plus jest przy a czy minus. wiadomo też czy powinno być to nad czy pod osią. jednakże mam problem z tym kiedy tak jakby powinnam zamalować <zaznaczyć> przedział w środku parabolki, czy na zewnątrz ramion.. mam nadzieję, że mi Pan pomoże..
1 maj 22:10
Ziko: Ja ci mogę pomóc bo już wiem odezwij sie na gg 35567473
1 maj 22:17
Ziko: Panie Jakubie już wiem kolega mi pomógł. Dziękuje za tą stronę .
1 maj 22:21
Jakub: Przykładowo masz nierówność x2−3x−10 > 0. Znak ">" oznacza, że lewa strona ma być większa od zera. Rysujesz parabolę i zaznaczasz (pogrubiasz) cześć tej paraboli nad osią Ox. "Nad", ponieważ tam są wartości dodatnie. Następnie piszesz przedziały, które odpowiadają zaznaczonej części paraboli. "Odpowiadają", czyli nad którymi iksami leży zaznaczona część paraboli. Całość masz na 96. Masz nierówność x2−3x−10 > 0. Znak "<" oznacza, że lewa strona ma być mniejsza od zera. Rysujesz parabolę i zaznaczasz (pogrubiasz) cześć tej paraboli pod osią Ox. "Pod", ponieważ tam są wartości ujemne. Następnie piszesz przedziały, które odpowiadają zaznaczonej części paraboli. "Odpowiadają", czyli pod którymi iksami leży zaznaczona część paraboli. Całość masz na 95.
1 maj 23:12
Ziko: zgadza się P. Jakubie lepiej już się nie da wytłumaczyć. pozdrawiam wszystkich tegorocznych maturzystów emotka
3 maj 00:32
AaRrEeKk: czy ktoś mógł by mi wytłumaczyc kiedy jest predział np. od (−∞;−2)∪(5;+∞) a kiedy na (−2:5)
3 maj 08:07
Jakub: Napisałem wyżej.
3 maj 23:58
ktoś : jeśli a (współczynnik kierunkowy) jest dodatni to ramiona wykresu rysujemy do góry, a jeśli ujemny to w duł
17 maj 16:44
karolina: ja nadal nie rozumiem kiedy przedział wykonuje się w paraboli a kiedy na zewnątrz ; ( czy to też jest zależne od tego czy parabola ma skierowane ramiona w górę a kiedyś w dół
5 cze 19:49
Sylwia: Proszę o pomoc. −x2 + 3x + 4 ≤ 0 3x2 − 4x + 2 > 0 −4x2 + 12x = 0 Bardzo ciężko jest zrozumieć mi tego typy zadania.. jak całą matematykę............. Pozdrawiam!
19 sie 21:52
Sylwia: Proszę też o radę.. czy dobrze rozwiązałam ten przykład: x2 + 49 = 0 x2 = −49 /: x = −49
19 sie 21:56
Jakub: Nierówność −x2 + 3x + 4 ≤ 0 robisz podobnie do 99. Nierówność 3x2 − 4x + 2 > 0 robisz podobnie do 96. Równanie −4x2 + 12x = 0 robisz podobnie do 60 x2 = − 49 Co podniesione do kwadratu daje −49? Nie ma takiej liczby i dlatego to równanie nie ma rozwiązania. Napisałaś −49. Nie pierwiastkuje się liczb ujemnych.
20 sie 00:20
Sylwia: wiem, dlatego jej nie wypierwiastkowałam, ale zostawiłam pod pierwiastkiem.. nie mam innego pomysłu na ten przykład. A za rady baardzo dziękuję! Pana strona niesamowicie pomaga mi od roku zrozumieć czarną magie matematykiemotka
20 sie 11:01
Jakub: Tak jak napisałem. To równanie x2+49 = 0 nie ma rozwiązania. Jak dostaniesz takie na maturze to piszesz słownie "brak rozwiązania". Nie każde równanie kwadratowe da się rozwiązać. Jak Δ<0, to równania kwadratowe nie mają rozwiązań.
20 sie 15:48
likusia 15: Mam pytanie . Chdzi o to ,że nie rozumiem skąd wynikają rozwiązania do wykresu . Np, że w jednym jest jedeno rozwiązanie a znowu w innym są 2 rozwiązania np. ( od 2 do − nieskończonośći ) lub ( od −4 do nieskończoności ) a w innym znowu tylko x należy do ( −2 i 5 ) od czego to zależy?
29 gru 17:45
Jakub: Zobacz mój komentarz wyżej. Pisałem już o tym.
29 gru 20:03
Barbadoska : Mooonikaaa dla Ciebie: 1) (x+3) (x−4)<0 2) (2−x) (x+2)≥0 3) 81x2−18x≤0 4) x2−49>0 5) 2x2+2x−4<0 6) −x2+4x+21>0 7) −3x2+x−1<0
18 cze 19:47
ewggGRFgd: rysunek1) (x+3) (x−4)<0 x2 −4x+3x−12<0 x2−x−12 a=1 b=−1 c=−12 b2−4ac Δ=1+48 Δ=49 Δ=7 i teraz liczysz x1 i x2 ze wzoru
18 cze 20:12
ewggGRFgd: 4) x2−49>0 a=1 b=0 c=49 b2−4ac Δ=0+49 Δ=49 Δ=7 i liczysz x1 i x2
18 cze 20:16
ewggGRFgd: 6) −x2+4x+21>0 a=−1 b=4 c=21 Δ=b2−4ac Δ=(4)2+84 Δ=16+84 Δ=100 Δ=10 i liczysz x1 i x2
18 cze 20:22
Barbadoska : Małgorzato grupa 2 −x2−x+2<0 −x2+4x−10>0 6x2−2x+2>0 (x−1) (x+2)>0 (7−x) (x+3)≤0 49x2+14x≥0 x2−4<0 3x2+12x+9>0
20 cze 20:41
??: nie rozumiem dla przykładów z tym samym znakiem np.> są inne przedziały dlaczego?
2 lis 11:09
Doktor: JESTEM
29 sty 14:06
Zuza: hej, a jak mam nierownosc kwadratową i przeniosłam wszystko na jedną stronę to mogę pomnożyć, zeby pozbyc sie mianownika
12 lut 14:48
Dorota: Oczywiście, że możesz pomnożyć stronami, żeby pozbyć się mianownika. Pamiętaj tylko, że, gdy mnożysz (lub dzielisz) przez liczbę ujemną znak nierówności zmienia się na przeciwny (ten drugi.
16 mar 21:10
Kocurex: 2(1−x)(x+3) < 0 Bardzo proszę o pomoc.
2 kwi 20:50
Jakub: 2(1−x)(x+3) < 0 /:2 (1−x)(x+3) < 0 [−(−1+x)](x+3) < 0 −(x−1)(x+3) < 0 Pierwiastki to x1=1 i x2=−3. Parabola ma ramiona skierowane do dołu. Dalej już prosto.
13 kwi 14:27
Arek: (2x+3)/(x+1)<(−x−1)/(x+5) do wspólnego mianownika bo chyba nie można krzyżowo ?i jak całość zadania?
20 gru 20:35
Jakub: To jest nierówność a nie równanie. Dlatego mnożenie na krzyż odpada. Przenosisz wszystko na lewą stronę i sprowadzasz do wspólnego mianownika.
21 gru 10:33