matematykaszkolna.pl
Abdul: Witaj, Jeżeli iloczyn skalarny jest równy 0 to są one do siebie prostopadłe a jeśli wychodzi np. −6, 15 albo 81 to jak obliczyć pod jakim kątem są do siebie położone ?
18 sie 10:17
Jakub: Takie pytania to zadawaj na "forum zadankowym". Link w menu. Tam jest więcej ludzi, którzy pomagają.
18 sie 16:44
mat-fiz: A dlaczego mnożymy te 2 wektory przez cosinus? Przecież tam nie ma kąta prostego. O co z tym chodzi, wyjaśnijcie jak możecie.
6 wrz 10:32
Jakub: W definicji iloczynu skalarnego jest cosinus kąta między wektorami. Tutaj nie ma czego wyjaśniać. Taka jest definicja i koniec. Tak samo jak nie ma sensu pytać, dlaczego zakaz wjazdu to biały prostokąt na czerwonym tle. Ludzie się umówili tak to oznaczać i tyle.
16 wrz 16:37
Julka: prosto, zwięźle i na temat. dziękuję!
27 kwi 20:01
fik: Ja bym chciał zrozumieć czemu wymyślono dwa iloczyny − skalarny i wektorowy − i czemu w jednym wystepuje sinus w drugim cosinus. Znaczy, bardziej o to pierwsze, ale takżę kiedy te dwa iloczyny się przydają. Np. skalarny wiem, że do tego żeby sprawdzić czy proste są prostopadłe. Dziękuję za odpowiedź.
4 maj 21:41
Jakub: Te iloczyny wektorów to pewnie matematycy podebrali fizykom emotka Wiele działów matematyki została najpierw stworzona przez fizyków, a dopiero później zajęli się tym matematycy i ubrali w ładne twierdzenia i zadania. Przykładowo rachunek różniczkowy i całkowy został wymyślony na początku dla potrzeb fizyki przez fizyków. Iloczyn skalarny: Przydaje się do liczenia np. pracy. W = F * s (iloczyn skalarny F i s) W = F * s * cosα F − wektor siły s − wektor przesunięcia α − kąt między tymi wektorami Jak siła jest prostopadła do przesunięcia, to nie wykonuje pracy (iloczyn skalarny = 0) Iloczyn wektorowy. Przydaje się do liczenia momentu siły M = r x F. Dobre wytłumaczenie masz na wikipedii http://pl.wikipedia.org/wiki/Moment_si%C5%82y Za pomocą iloczynu skalarnego możemy sprawdzić, czy proste są prostopadłe lub jaki jest kąt między prostymi. Iloczyn wektorowy przydaje się do wyznaczania prostej prostopadłej do płaszczyzny, albo prostopadłej do dwóch przecinających się prostych. To wszystko jednak w przestrzeni nie na płaszczyźnie.
4 maj 22:17
Jędrzej: Chyba jest tam błąd bo jest napisane a1b1 , a2b2 a chyba powinno być a1a2 , b1b2
22 mar 00:14
Jakub: Mylisz się Jędrzej. To jest dobry wzór.
22 mar 16:22
Jakub [inny]: Wszystko przez to że wspolrzedne wektorow sa oznaczane przez a1 a2 b1 b2 oraz x1 x2 y1 y2 zamiast to ustandaryzować chociaż w obrębie jednego działu. Jędrzej ma rację że napisał do tego. Przejrzałem wiekszość tego portalu i własnie tu pojawiły się największe niedociągnięcia w obrębie iloczynu wektorowego.
2 kwi 01:28
Jakub: Hmm. Nie wydaje mi się, żebym gdzieś oznaczał współrzędne wektorów jako x1, x2, itd. Za pomocą liter x i y z indeksami zazwyczaj oznaczam współrzędne punktów. Może podaj link do strony, o której piszesz.
2 kwi 01:51
kambojah: rysunek do powyższego zadania kojarzy mi się z Gorillaz
7 cze 21:33
Andromeda: Czy to aby na pewno materiał ze studiów? Jeżeli moja matematyczka normalnie na legalu wprowadza nam to w liceum, to znaczy, że oszalała?
19 gru 20:23
Jakub: Nie oszalała, tylko jest ambitna emotka. CKE zachęca, aby nie ograniczać się do standardów maturalnych, które są absolutnym minimum, ale też dawać materiał dodatkowy. Podziękuj nauczycielce, że jej się chce emotka i nie olewa tego zalecenia jak wielu.
20 gru 17:32
MarKo: Panie Jakubie, siódmy post od góry w którym opisał pan jak traktować zrozumienie materiału odbijając go raz od fizyki (mechaniki) do czystej matematki i spowrotem jest tym czego ludzie szukaja. Tego pomostu, związków czy inaczej sprzężenia zwrotnego brakuje w ksiażkach. Ta strona powoli tą lukę wypełnia.
16 maj 22:06
Leszek: Jest mały błąd, otóż to ze iloczyn skalarny jest równy 0 to nie musi oznaczać że wektory są prostopadłe.Na pewno oznacza że przynajmniej jeden z wektorów ma długość 0 lub rzut prostopadły drugiego wektora na kierunek pierwszego jest równy 0. Inaczej mówiąc iloczyn skalarny jest równy ILOCZYNOWI długości pierwszego wektora i długości rzutu prostopadłego drugiego wektora na pierwszy z uwzględnieniem znaku który jest ujemny gdy rzut drugiego wektora jest wektorem przeciwnie skierowanym do pierwszego wektora emotka
3 lip 21:11
Patryk: A można prosić coś na temat wektorów, prostych i płaszczyzn w przestrzeni R3?
3 gru 18:34
piotrek: w pierwszym przykladzie wkradl sie blad. napisane jest,ze dlugosc wektora a=6 tymczasem jego wspolrzedne to [6,1] zatem dlugosc wektora a jest 62 + 12=37, nie 6
30 gru 17:29
Jakub: Pierwsze współrzędna tego wektora ma trochę mniej niż 6, dlatego jego długość może być równa 6.
31 gru 15:44