matematykaszkolna.pl
Gustlik: Jakubie − jeżeli możesz − wytłumacz, jaki jest sens przepisywania na okrągło jednego równania y = 191 − x, skoro z tym równaniem i tak nie możemy nic zrobić, dopóki nie obliczymy x z drugiego równania? Bo ja tego sensu nie widzę, a wielu nauczycieli tak każe robić. Wg mnie to tylko syzyfowa robota wydłużająca uczniom czas potrzebny na rozwiązywanie zadań, co ma duże znaczenie zwłaszcza na sprawdzianach. Wg mnie wystarczy napisać raz to równanie y = 191 − x większa i pogrubioną czcionka, aby potem nie zapomnieć o nim i wrócić do niego, po rozwiazaniu drugiego równania i obliczeniu x. Mnie uczono w szkole rozwiązywania układów równań bez przepisywania tego jednego równania i sam rozwiązuję bez przepisywania. Ja bym to zrobił metodą przeciwnych współczynników − wg mnie ta metoda wydaje się szybsza i łatwiejsza, więc tam, gdzie w poleceniu nie ma narzuconej metody podstawiania, rozwiazuję metodą przeciwnych współczynników: x + y = 191 (1) 16x + 11,2y = 2240 /*5 (2) (mnożę przez 5, aby pozbyć się ułamka dziesiętnego, bo 0,2 * 5 = 1 i będzie liczba całkowita) x + y = 191 /*(−80) 80x + 56y = 11200 −80x − 80y = −15280 + 80x + 56y = 11200 −−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−− −24y = −4080 /:(−24) y = 170 (3) Podstawiam (3) do (1) i otrzymuję: x + 170 = 191 x = 191 − 170 x = 21 Rozwiązanie: x = 21 y = 170
17 mar 01:32
Jakub: Zgadzam się z tobą Gustlik. Przepisywanie w kółko tego samego równania jest pracochłonne. Rozwiązałem to w ten sposób, ponieważ większość nauczycieli tak robi. Na tych stronach staram się rozwiązywać zadania w najbardziej typowy sposób. Takie jest założenie tej strony od początku i tego staram się trzymać. To jest jednak zadanie, które już dość dawno rozwiązywałem. W najnowszych zadaniach rozwiązuję już, tak jak proponujesz. Samemu mi się nie chce tak rozwlekle pisać emotka
17 mar 20:52
zel: Dla mnie latwiej z miejsca bylo policzyc, jaka kwote NAPRAWDE dostali z tych biletow, z pomineciem podatkow czy czegos, czyli 2240/80%, czyli 2240*100/80=2800zł. Potem juz tak jak tutaj mamy x+y=191 20x+14y=2800 mniej liczenia po prostu i ciezej jest sie pogubic emotka
4 maj 13:23
Siemian: Dokładnie zel tak samo liczyłem, znacznie szybciej: 2240 − 80% x − 100% x=2800 emotka
17 maj 19:35
kkkasiula: tak samo liczyłam jak wy Siemian i zel
9 kwi 16:19