matematykaszkolna.pl
Rafał M.: Witam, w rozwiązaniu pierwszego nawiasu (x−1)3 jest podane: x3−3x2+3x−1, a czy nie powinno być: x3+3x2+3x−1 w koncu ze wzorow skroconego mnożenia wychodzi (a−b)3=a3−3a2b+3ab2−b3 czyli podstawiając (x−1)3=x3−3*x2*(−1)+3x−1=x3+3x2+3x−1 ?
13 lip 18:49
Jakub: Jak masz (x−1)3 to korzystasz ze wzoru na (a−b)3, tyle że a=x b=1 (a nie jak napisałeś −1)
16 lip 20:53
Robert: Witam, Czy może Pan mi wytłumaczyć jak −8x zostało wyciągnięte przez nawias i dlaczego po wyciągnięciu −8x został ułamek. Dziękuje i pozdrawiam
5 lis 12:20
qń:
 15 15 
−8x2 − 15x to to samo co −8x(x +

): −8x * x = −8x2, −8x *

= −15x. Ułamek
 8 8 
jest dlatego, że przed przeniesieniem 15 w nawias musimy je podzielić przez 8 − i stąd
 15 

.
 8 
22 lis 15:47
Roman: liczyłem to cztery razy od zera i wychodzi mi inaczej. x=0 i x=6 Nie podważam wiedzy autora, aczkolwiek nie wykluczam błędu gdzieś w drugiej linijce.
17 sty 22:54
Jakub: Liczba 0 i mi wyszła. Sprawdzam, czy liczba 6 może być rozwiązaniem równania (x−1)3−(x+2)3=−(x−3)3 L = (6−1)3−(6+2)3 = 53−83 = 125−512 = −387 P = −(6−3)3 = −33 = −27 L≠P Jak widzisz, liczba 6 nie może być tego rozwiązaniem równania. Trudno mi powiedzieć, gdzie robisz błąd. Może napisz swoje rozwiązanie.
17 sty 23:53
Rafi: prosze o pomoc ale przy wyliczaniu x2 wynik wychodzi mi w plusie liczę tak a= 8 b = −15 c= 0 Δ= 225 Δ = 15
  −b−Δ   15−15   30   7  
x2=

=

=

= 1

  2*a   2*8   16   8  
czy mógłby mi ktoś wyjaśnić gdzie robię błąd proszę o pomoc P.S wiem że wynik ujemny jest prawidłowy choćby z wyliczenia −8x2−15x=0 −8x2=15x / −8x
  15   7  
x = −

= −1

  8   8  
24 paź 10:18
Jakub: Dla −8x2 − 15x = 0 masz a = −8, b = −15, c = 0. Ty wziąłeś a = 8 i stąd błąd.
24 paź 15:12
Rafi: dzięki wielkie ..głupi błąd przez nie dopatrzenie
27 paź 11:21
kamil : Witam. Mam jedno pytanie podobne do pytania pierwszego jakie zadał Rafał: w zadaniu jest podane: (x−1)3 napisał Pan, że powinno nam wyjść: x3−3x2+3x−1, a czy nie powinno być: x3+3x2+3x−1 w większości podręczników jest tak jak zrobił to Pan ale nie mogę zrozumieć dlaczego pomija się tego minusa (x−1)3 a=x i b= −1 a licząc np delte w funkcji kwadratowej np. x2−4x−5=0 a=1 b=−4 i c=−5 uwzględniamy już te minusy przy liczeniu delty. Dziękuje za odpowiedz. Pozdrawiam.
21 lut 12:09
Jakub: Jak masz (x−1)3 to stosujesz wzór na (a−b)3. Jak patrzysz na (x−1)3 i (a−b)3, to widać, że a = x i b = 1. Dalej to już ze wzoru (a−b)3 = a3 − 3a2b + 3ab2 − b3. W funkcji kwadratowej "a" to współczynnik przy x2, "b" to współczynnik przy x, a "c" to liczba na końcu. Jak widzisz w równaniu kwadratowym masz współczynniki, a we wzorze (a−b)3 litery/zmienne. To nie to samo. Litery te same, ale co innego oznaczają.
21 lut 23:16
dumka: dobrze Jakubie ale ja również uważam, że ten wzór (a−b)3 to jest tak jak napisałeś czyli moim zdaniem jak podstawiamy to musi być brane pod uwagę 1 tak, i mi wychodzi ; (x−1)3 = x3 − 3x2 *1 +3x12 − 13 = x3 − 6x2 + 3x − 1 a ty masz tam plusy a powinny być minusy przecież tak zawsze jest w tych zadaniach że dwa minusy są w środku i tylko jeden plus zerknij jeszcze raz czy dobrze zrobiłeś, bo moim zdaniem jest źle, ale i tak stronka jest wypasiona
14 lis 11:27
dumka: ze strony 55 ten wzór i tam tez masz minusy a brana jest pod uwagę liczba dodatnia.
14 lis 12:14
Jakub: Dlaczego napisałaś, że −3x2 *1 równa się −6x2, powinno być −3x2. Cały wynik to x3 − 3x2 + 3x − 1, czyli dokładnie taki sam jak mój.
14 lis 22:12
dumka: chodziło mi o takie rozwiązanie takiego przypadku tu dałam tylko przykład (x−2)2 i tam będzie x3 −6x2 + 12x − 8 o to mi chodzi a ty masz tam koło 6 i 8 plusy a powinny być minusy emotka
15 lis 12:52
Kiyoshi: czy wzór skróconego mnożenia zastosowany w ostatnim przykładzie obowiązuje na maturze podstawowej?
8 mar 21:22
Jakub: Chodzi o wzoru na (a+b)3 i (a−b)3? Tak. Obowiązują na maturze podstawowej.
9 mar 01:34
radziu: mam problem z drugą linijką, dlaczego wyszło 12x
31 mar 21:38
Jakub: Dopisałem z jakich wzorów korzystam.
5 kwi 22:17