matematykaszkolna.pl
Przemo: bardzo ciekawa strona
2 cze 17:38
ola: Chciałabym aby pod zadaniem było wytłumaczenie tego jak to się robi.
14 wrz 18:41
Jakub: Napisz czego, nie rozumiesz. Konkretny przykład.
16 wrz 18:28
lol: lol
15 paź 07:09
milo: no skąd się to bieże itp poprostu wytłumaczone!
4 mar 13:34
!: no by napisali jak to jest zrobione pod zadankiem!
4 mar 13:35
Kamila: Jest bardzo fajna strona tylko nie ma to co ja chce,żeby np. były klasówki do ułamków niewłaściwych.
9 mar 16:04
natkowska5 : bardzo fajne i łatwe są ułamki na mnożenie dodawanie i dzielenie
9 cze 14:52
:/: Witam.Mam problem co robic w takich przypadkach 18+118+u{3}24= czy żeby sprowadzic do mianownika musze wymnozyc 8*18*24 ?Proszę o pomoc
3 lip 17:51
:/: Witam.Mam problem co robic w takich przypadkach 18+118+324= czy żeby sprowadzic do mianownika musze wymnozyc 8*18*24 ?Proszę o pomoc
3 lip 17:51
Jakub: Wspólny mianownik to liczba, która dzieli się przez wszystkie mianowniki. Szukasz wiec dla 8, 18 i 24 najmniejszej wspólnej wielokrotności. Na stronie 1350 masz pokazane, jak to się robi. NWW(8,18,24) = 72 Wspólnym mianownikiem będzie też liczba 8*18*24=3456. Jednak lepiej jak szukasz najmniejszej wspólnej wielokrotności, ponieważ po dodaniu ułamków, wyjdą mniejsze liczby.
3 lip 23:04
monia: nie rozumiem tego jak dodaje się ułamki.. umiem sprowadzić do wspólnego mianownika ale co dalej? skad biorą się te liczby w liczniku? nie czaje. np 5 + 3 8 20 wspólny mianownik to 40 a co dalej. skąd te liczby w liczniku nie wiem jak sie to oblicza.. wytlumaczy ktos?
26 sie 15:46
Jakub: Rozpiszę monia dokładniej twój przykład:
5 3 

+

=
8 20 
Aby otrzymać 40 w mianowniku mnożę mianownik i licznik pierwszego ułamka przez 5 a drugiego przez 2. To się nazywa rozszerzanie ułamka. Coś przeciwnego do skracania. Można to robić pod warunkiem, że licznik i mianownik jest mnożony przez tą samą liczbę.
 5 * 5 3 * 2 
=

+

=
 8 * 5 20 * 2 
 25 6 25+6 31 
=

+

=

=

 40 40 40 40 
28 sie 22:24
monia: ale skąd to 5 i 2 bo tego wlasnie nie wiem. skad mam wiedziec,ze licznik akurat mam pomnozyc przez 2 czy przez 5 //
3 wrz 19:41
monia: aaaaaaaaa już rozumiem doszłam do tego. dziekuje Ci bardzo emotkaemotkaemotka
3 wrz 19:46
natusia101: chcę aby na tej stronie można było wpisać przykład ułamka jakiego się szuka i znaleźć wynik
23 wrz 20:37
darson51: Czy może mi ktoś podpowiedzieć jaki tu wzór zastosować i w ogóle jak to zrobić(64)10x(35)8 jestem uczącym się czterdziestolatkiem i wszystko strasznie ciężko mi wchodzi do głowy byłbym wdzięczny za odpowiedź na maila darson51@vp.pl . Pozdrawiam!
24 wrz 16:10
Jakub: Racja Paweł. Było źle.
20 paź 18:06
jasio: Przykłady działań na ułamkach z zastosowaniem NWW w mianowniku powinny być w przykładach.
29 paź 09:04
pomocy: 823 + 734=?
12 lis 12:36
pomocy: wyszło mi w równaniu 3212−2512 ale to wychodzi 1 −312 czy ten minus pezed 1 ma być
12 lis 13:11
baku: może emotka
16 lis 19:29
Aga: bardzo dobrze strona zrobiona
6 sty 14:12
ana: w tym przykładzie mi wychodzi 16 i 2\3
23 kwi 12:02
Jakub: W którym? emotka Dużo przykładów jest na poprzedniej stronie.
23 kwi 18:42
ania _ pomoc : ile jest −1/3+3= ? niech ktos da rozwiazanie !
6 wrz 14:58
Jakub:13 + 3 = 3 − 13 = 223
7 wrz 02:00
paki1983: mam ogolny problem z ulamkami ..nie rozumiem ich kompletnie moze mi ktos wytlumaczyc dokladnie krok po kroku ten przyklad ..z gory dziekuje ..
 1 1 
12

+ 9

=
 3 2 
 7 8 
2

+ 12

=
 8 11 
15 wrz 18:13
Lilka: Jak np.obliczyć takie coś:2+1+2 i dwie trzecie. Pomocy
27 lis 10:34
juki: ej a jak będzie taki wynik 4 = 1 −−−−− 8 to trzeba skrócić na 2 1 1 −−−− = 1 −−−−− 4 2 czy zostawić bez skracania ?
6 gru 18:26
Jakub: Lepiej skrócić. Możesz od razu napisać 148 = 112
7 gru 16:39
ggg: dalej nie rozumiem
15 lut 17:39
tomass: 1 5 ...+...= 4 6 jak to rozwiązać?
4 mar 17:10
LOL: i jak ja mam to zrozumieć?! tylko na to patrzeć?! mi to nie wystarczy!
10 mar 11:04
Jakub: Oprócz patrzenia trzeba jeszcze myśleć emotka. Zastanawiaj się, skąd to się wzięło.
10 mar 22:19
cduhbuy: I tak tego nie kumam
21 maj 18:28
Nairda: Nie ogarniam czemu jak jest np. 1 2 − + − 3 5 (jedna trzecia dodać dwie piąte) Wiem że wspólny mianownik to 15 więc moje rozwiązanie to było by : 3 − 15 A to jest źle , po czym zrozumieć że licznik jest innyemotka
26 lip 12:53
Jakub:
 1 2 
Najpierw musisz sprowadzić do wspólnego mianownika. Ty chciałabyś zamiast

+

 3 5 
 1 2 3 1 1 2 
napisać

+

=

. Tak nie można, bo

to nie

i

to
 15 15 15 3 15 5 
 2 
nie

.
 15 
Sprowadzanie do wspólnego mianownika nie zmienia wartości ułamków, więc można tak je dodawać.
1 2 1*5 2*3 5 6 11 

+

=

+

=

+

=

.
3 5 3*5 5*3 15 15 15 
26 lip 17:38
Nairda: Czyli jak sprowadzam do wspólnego mianownika muszę pomnożyć licznik przez wspólny mianownik ?
29 lip 19:33
Nairda: Może inaczej. Co trzeba zrobić żeby ot3mać dobre wynik licznika ? Bo jak pomnoże przez wspólny mianownik to również wyjdzie źle
29 lip 19:35
Jakub: Jak sprowadzasz ułamki to wspólnego mianownika, to się zastanawiasz przez jaką liczbę należy pomnożyć mianownik pierwszego ułamka, aby otrzymać wspólny mianownik. Następnie mnożysz mianownik i licznik przez tę liczbę i otrzymujesz ułamek o wspólnym mianowniku. Z drugim ułamkiem robisz tak samo.
30 lip 18:36
Nairda: Dziękuję bardzo. Pewnie bd jeszcze dodawał komentarze z pytaniami na innych stronach bo uczę się do poprawki , strona jest bardzo pomocna , ale znalazłem ją za późno
13 sie 08:23
Anonymous: Dzięki przyda się na matme! emotka
6 wrz 18:53
asdada: faina stronka − przydatna
8 paź 19:54