matematykaszkolna.pl
Neta: a czy po rozwiązaniu nierówności nie należy aby zaznaczyć przedział rozwiązań
19 paź 14:37
Jakub: Nie jest to konieczne. Nierówność x≤4 tak samo dobrze definiuje rozwiązanie, jak x∊(−,4>.
19 paź 23:12
moby: tutaj chyba jest błąd? powinno być 3x−20x+30=13x ≤60−5−3=52:13=4 nie tak powinno być skąd tam 17x wyszło? kurde albo ja juz nic nie kumam
20 paź 12:17
moby: hehehe dobrze cos mi sie porypało hahaha przepraszamemotka ja inaczej rozpisałam i zerkając na zadanie nie zakumałam głupiaemotka
20 paź 12:19
Tomek: Przepraszam a Czy nie powinno być czasami tak iż wsprowadzić do wspolnego mianownika gdzie bedzie"15" i w tedy razy " 15" i zlikwidowac ten ułamek w szkole mialem tak własnie.
18 kwi 21:44
Jakub: Można też najpierw sprowadzić do wspólnego mianownika Tomek. Oba sposoby są poprawne.
18 kwi 23:12
Tomek: Jakub: to się nie myliłem emotka Pozdrawiam
20 kwi 10:12
monika: mnie uczono ze nie wolno mnożyć przy nierownosci ale ok
22 paź 19:08
Kasia: Nie rozumiem dlaczego mnożymy razy 15?
24 paź 16:59
Jakub: Mnożąc przez 15 usuwam ułamki z lewej strony. Liczbę 15 wziąłem stąd, że się zastanowiłem, jaka jest najmniejsza liczba podzielna przez 5 i 3 (mianowniki ułamków).
24 paź 21:55
mag: jak sie to zaznacza na wykresie?
7 sty 21:33
Jakub: rysunekNa osi liczbowej rozwiązanie x≤4 zaznacza się tak jak powyżej.
7 sty 23:06
Gustlik: rysunekDrogi [P[Jakubie], niepotrzebnie zaznaczasz 0 na osi, mimo iż nie jest ono rozwiązaniem tej nierówności. Skutkuje to później u uczniów w liceum błędnym rozwiązywaniem nierówności kwadratowych i wielomianowych. Od gimnazjum walczę z tym zaznaczaniem zera na osi, ponieważ tak wyedukowany uczeń "z przyzwyczajenia" zaznacza potem 0 przy rozwiązywaniu nierówności kwadratowych i wielomianowych st. ≥ 3, widząc 0 na osi traktuje 0 jak pierwiastek i mechanicznie rysuje wykres przechodzący przez 0, mimo iż 0 nie jest pierwiastkiem danego wielomianu − przy 3 i więcej pierwiastkach można się pomylić, a bywa że przy paraboli również. Np. rozwiązując nierówność (x−1)(x−2)(x−3)>0 uczeń rysuje wykres błędnie tak jak na rysunku 1 Pierwiastki: x=1 v x=2 v x=3 i wychodzi mu: x∊(−, 0)U(1, 2)U(3, +) a powinno być jak na rysunku 2 x∊(1, 2)U(3, +) ZERO ZAZNACZAMY TYLKO, GDY JEST ONO PIERWIASTKIEM LUB JEDNYM Z PIERWIASTKÓW NIERÓWNOŚCI, CZYLI GDY WYJDZIE WYNIK NP. x>0. W przeciwnym razie NIE MA SENSU.
22 sie 01:11
Jakub: Zgadza się. Jak się już zaznaczy zero, to trzeba na nie uważać, aby nie pomylić go z pierwiastkiem funkcji wielomianowej.
22 sie 01:25