matematykaszkolna.pl
bbc: czesc ! nie rozumiem skad w zadaniu 3 + 5 / 5 +3 nagle bierze sie 43 ?
10 cze 20:43
Jakub: Nie wyświetla się cały ułamek. Powinien wyglądać tak:
43 +5 

5+3 
10 cze 21:02
bbc: Tak, rzeczywiscie. Tresc zadania u samej gory jest poprawna. emotka
14 cze 14:59
Jakub: Poprawiłem tak, że wszystko już w porządku się wyświetla.
14 cze 23:27
zagubiona w matmie: ta strona wiele mi pomogła
6 kwi 21:08
Shibi: w 3 przykładzie: proszę o dokładne wytłumaczenie skąd wzięło się 4{15}−12+5−{15} ?
14 kwi 17:28
Shibi: to miało byc tak: 415−12+5−15
14 kwi 17:29
Jakub: Najpierw mnożę pierwszy wyraz razy dwa wyrazy w drugim nawiasie. Następnie drugi wyraz razy dwa wyrazy w drugim nawiasie. (43+5) * (53) = = 43 * 5 − 43 * 3 + 5 * 55 * 3 = = 415 − 4 * 3 + 5 − 15 = = 415 − 12 + 5 − 15
14 kwi 23:27
mati7: Mam pytanie skąd wiemy kiedy rozszerzać przez cały mianownik a kiedy tylko przez występujący pierwiastek
2 maj 16:17
Jakub:
 5 
Jak masz ułamek

, to mnożysz licznik i mianownik przez 3.
 103 
 5 
Jak masz ułamek

, to mnożysz licznik i mianownik przez 10−3.
 10+3 
Różnica miedzy tymi ułamkami jest taka, że w pierwszym jest iloczyn w mianowniku, a w drugim suma. O to chodziło?
2 maj 16:30
olaa: nie rozumiem tego kurcze... mogłbys to bardziej wytłumaczyc... znaczy jesli chcesz. a tak w ogole to strnka swietna emotka super jestes emotka pozdrawiaam i gratuluje wiedzy emotka
4 maj 19:12
Jakub: W którym momencie się gubisz np. w pierwszym przykładzie?
4 maj 20:01
qń: Pytanko: czemu w trzecim przykładzie 4 15 − 12 + 5 − 15 = 4 15 − 7, a nie 4 15 − 17? (12 + 5 = 17) Super stronka, wielki dzięki!
9 lis 15:49
Jakub: Przy liczbie 12 stoi minus. Zawsze działaj na liczbach ze znakiem. −12 + 5 = (−12) + 5 = −7
9 lis 16:34
TM<: W tej stronie jedyna moja nadzieja na mature :S
6 gru 13:06
teeb: bardzo przydatna stronka wielki ''+'' dla Pana
9 lut 20:48
Tomasz: W tej stronie jedyna moja nadzieja na mature [1]
28 lut 21:20
martyna: dlaczego mozna zostwic 2 przykład z wynikiem − 7 w mianowniku ?
27 kwi 16:30
Jakub: −7 może zostać w mianowniku, ponieważ polecenie zostało wykonane. Liczba −7 nie jest niewymiernością. Można też zapisać to trochę prościej −176373
27 kwi 16:36
martyna: dzieki wielkie emotka swietna strona emotka
27 kwi 16:43
Mariusz:
 43+5 
Ja mam takie glupie pytanie dlaczego w przykladzie

i mnozeniu go
 5+3 
 53 
przez

licznik mnozymy kazdy wyraz przez kazdy a w mianowniku nie?
 53 
27 kwi 22:04
Jakub: Na górze masz mnożenie: (43+5)(53) Na dole masz mnożenie: (5+3)(53) Na dole mogę zastosować wzór skróconego mnożenia (a+b)(a−b) = a2−b2, ponieważ w obu nawiasach są te same liczby ( 5 i 3) oczywiście połączone różnym znakiem. Wzór (a+b)(a−b) = a2−b2 wymaga tego, aby w obu nawiasach były te same liczby, dlatego mogę z niego skorzystać, a na górze muszę mnożyć każdy wyraz przez każdy. Wzór skróconego mnożenia oznacza, że szybciej za jego pomocą pomnożysz. Jak tego nie czujesz, to mnóż metodą każdy wyraz przez każdy też na dole. Musi wyjść to samo co ze wzoru skróconego mnożenia.
27 kwi 22:15
Mariusz: Dzieki za pomoc zapomnialem o tym wzorzeemotka
27 kwi 22:19
roman: w pierwszym przykładzie ja zrobiłem tak :
8 

=/ * licznik i mianownik mnożę przez 8 − 25 =
2+5 
1640 

no i później sobie rozbijam tą 40− tkę
4−5 
40I 2 20I2 10I2 5 I 5 1 i z tego wynika że w liczniku powinno być
16 − 210 

−1 
no i gdzie mam błąd >? proszę o odpowiedz
29 cze 12:07
roman: dlaczego zastosował Pan te wzory a nie mnożył pan tych ułamków przez mianownik >?
29 cze 14:01
Jakub: Jak pomnożę licznik przez 8−25, to otrzymam: 8 * (8−25) = 64−165 Jak pomnożę mianownik przez 8−25, to otrzymam: (2+5)(8−25) = 16−45+85+10 = 26+45 Mnożę każdy wyraz przez każdy, ponieważ nie można powyżej zastosować wzoru skróconego mnożenia (a+b)(a−b) = a2−b2. Jak widzisz, twoim sposobem nie usunę niewymierności z mianownika.
10 lip 23:49
uczeń: ja mam pytanie, dlaczego w pierwszym przykładzie w wyniku jest : −16 + 8pierwiastów z 5. skąd ta zmiana znaków z plusa na minus i odwrotnie?
11 lip 11:20
Jakub:
16−85 

= −16+85
−1 
Kreska ułamkowa zastępuje znak dzielenia, więc dzielę przez −1 najpierw 16, a później −85.
11 lip 15:53
głupek?: nie rozumiem tego. Jak mamy przykład 8/ 2+ 5 mnożymy przez 2−5 a nie 2+5 dlaczego tam jest minus a nie plus ?
30 sie 23:26
Mania:
 43+5 
Mam pytanie, skąd się wzieło to −12 w przykładzie

?
 5+3 
7 wrz 19:01
Jakub: Rozpiszę to mnożenie liczników dokładniej. (43 + 5) * (53) = = 43 * 5 − 43 * 3 + 5 * 55 * 3 = = 415 − 4 * 3 + 5 − 15 = = 415 − 12 + 5 − 15 = = 315 − 7
7 wrz 22:00
beatris83: ja dalej nierozumiem..dlaczego wynik wyszedł 3{15} − 7..prosze mi to wytlumaczyć, bo juz mysle ze rozumiem, a tu nagle jakiś przykład jeden niezrozumiały i poprostu sie załamuje.
22 wrz 11:26
Jakub: To jest zwykłe dodawanie, odejmowanie liczb i pierwiastków. Od którego momentu nie rozumiesz?
22 wrz 23:37
matt: no ja tez bym chciał wiedzieć, jak obliczyłeś 415 − 12 + 5 − 15 że wyszedł Ci wynik 315 − 7 ? skąd te 315
23 wrz 22:24
Jakub: W myślach ustawiłem sobie te pierwiastki koło siebie i odjąłem 41515 = 315 4jabłka − 1jabłko = 3jabłka − takie tam porównanie Oczywiście tak możesz robić tylko z takimi samymi pierwiastkami. Pierwiastków 85 − 23 już nie odejmiesz.
24 wrz 00:28
beatris83: dziękuje Jakubie..może nie wszystko rozumiem..i napewno niezrozumiem...bo nie każdy jest najlepszy w każdej dziedzinie., ale i tak dzięki Twojej stronce zaczęłam cokolwiek rozumieć z matematykiemotka
27 wrz 10:46
Ania: Dziękuję za bardzo przydatne rady,które znajdują się na tej stronce emotkaemotka
18 paź 01:45
Poczatkujacy: Stronka Superemotka A sam sie załamałem nad przykladem 4√15 −7 − √15 Duzo osob zapomniało ze przy √15 jest niewidoczna (1√15) co nam daje 4√15−1√15=3√15 Sie uśmiałem
20 lis 20:18
marcin: w drugim przykladzie, w pewnym momencie wystepuje w mianowniku liczba −32. i wynik jej to −9, a nie 9?
21 lis 09:02
zaka: pomogło, fajne, dziękiemotka
5 lut 13:20
spedytor: Jesteś zaje****y . Same takie podstawowe rzeczy < co były w gimnazjum > tylko lepiej wytłumaczone na tej stronie . Matura 42% matma < nie wiem jak to możliwe> . Ciekawe jak by było gdy bym materiał powtórzeniowy rozszerzył o bardziej skomplikowane funkcje.
6 mar 20:26
Sylwia: Hej, Wyjśnijcie mi dlaczego w ostatnim przykladzie , w wyniku jest −3pierwiastkow z 15 a nie −4 pierwistkow z 15 ? Czy 4pierw z 15 minus pierw z 15 daje 3 pierw z 15 ?
25 kwi 10:03
Sylwia: Już wiem emotka nie zauważyłam tego rozwiazania na górze. Dzieki
25 kwi 10:04
mateek: czesc, nie rozumiem przykładu 4 √3 + √5 / √5 + √8. znaczy się rozumiem go tylko mam problem z koncówka skąd bierze się 3 √15
30 sie 16:05
moonx95: DZIĘKUJĘ − nic więcej nie powiem, bo inaczej nie potrafię wyrazić radości z owego faktu iż wreszcie to zrozumiałam Wieeeelki buziak
5 wrz 19:37
ffff: skąd sie bierze 12 w ostatnim przykładzie?
22 paź 14:44
Korpit :
 16 −881 
Witam Czemu w pierwszym przykładzie nie możemy skrócić gdy wyjdzie nam

 4−5 
liczbę 16 przez 4 ?
9 lis 20:09
Jakub: Między 16 i 881 oraz między 4 i 5 nie ma mnożenia. Gdyby to mnożenie było w liczniku i mianowniku wtedy, mógłbyś podzielić 16 przez 4. Dlaczego tak? Kolejność wykonywania działań. W pewnym sensie można myśleć, że licznik i mianownik są w nawiasach o w ten sposób: (16 − 881) : (4 − 5). Jak widzisz w takim zapisie nie jest możliwe podzielenie 16 przez 4.
9 lis 21:31
Aga: Dlaczego, jeśli masz w mianowniku np. 2+3, to rozszeżasz licznik i misnownik pezrz 2−3?
27 lis 17:35
Remi: Panie Jakubie, nie rozumiem pierwszego przykładu. Skąd mamy 16−85 ?
28 lis 17:58
Sebastian: Bardzo proszę o pomoc. Nie wiem w którym miejscu w moich obliczeniach jest błąd.
8 5 8*5 85 5 40 

*

=

=

*

=

2+5 5 25*5 105 5 50 
Jaknajbardziej rozumiem przedstawiony przez Pana sposób, jednak ciekawość nie daje mi spokoju. W moich obliczeniach wszystko wydaje się logiczne, ponieważ górę i dół mnoże przez tą samą liczbę, więc co jest nie tak?
12 mar 16:21
Grzesiek:
 8 2−5 
@Sebastian: zrobiłeś błąd już na samym początku. Powinno być:

*

=
 2+5 2−5 
16−85 

i dalej mianownik wg wzorów skróconego mnożenia.
(2+5)(2−5) 
Poczytaj wcześniejsze komentarze o różnicy w mianowniku między działaniami (wypowiedź Jakuba z 2 maja).
28 mar 18:54
Dorota: A jednak matematyka może być fajna : D Dziękuje
20 kwi 19:16
adam94pL: w drugim przykładzie jeszcze powinno się pod koniec minus z mianownika wyciągnąć emotka
26 maj 23:20
Jakub: W sumie można, ale tylko z tego powodu, aby wynik lepiej wyglądał. Liczba −7 jest wymierna, więc polecenie z zadania zostało wykonane − nie ma niewymierności w mianowniku.
26 maj 23:22
chiyome: matematykę miałam jakieś 5 lat temu ponieważ planuję studia postanowiłam poduczyć sie od podstaw i przypomnieć wszystko. ta strona jest lepsza niż repetytorium, które kupiłam emotka pozdrawiam
10 sie 20:48
Helenka: Mam 47 lat , 4 miesiące do matury i ambicje żeby ją zdać, więc WIELKIE DZIĘKI! bo dzięki tej stronie coraz więcej rozumiem emotka i z każdym dniem moje szanse rosną, pozdrawiam.
5 sty 13:11
piter: −32 to nie powinno wyjść 9 a nie −9?
6 lut 20:47