matematykaszkolna.pl
mati21: zajebiste, dzięki wielkie emotka
19 wrz 17:38
Gustlik: Jakubie, ja mam taki sposób na to: mnożę przez 10, jak okres 1−cyfrowy, przez 100 − jak 2−cyfrowy itd... x=3,7(8)=3,7888888... /*10 bo okres 1−cyfrowy 10x = 37,8|88888... −x = −3,7|88888... −−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−− 9x = 34,1 /:9
 34,1 341 71 
x=

=

=3

 9 90 90 
Najpierw zapisuję obie te liczby tak, aby przecinki były jeden pod drugim, jak przy odejmowaniu pisemnym ułamków dziesiętnych. Teraz przedzielam pionową linią obie liczby tam, gdzie zaczyna się okres mniejszej z nich, czyli tej na dole. Na prawo od tej linii mam tylko okresy − te "8" zredukują się do zera. Odejmuję to, co zostało z lewej strony linii − można to zrobić pisemnie lub kalkulatorem, czyli 37,8−3,7=34,1, potem dzielę przez 9 (bo "x"−sy też odejmuję), rozszerzam ułamek tak, aby licznik i mianownik były całkowite przesuwając przecinki w liczniku i mianowniku, wyciągam całości (musi to być ta sama liczba, która była w ułamku okresowym, czyli w naszym przykładzie 3) i mam wynik.
26 wrz 01:41
aniaa: dlaczego pozniej mnozymy jeszcze przez 100?
29 paź 17:32
Jakub: Tam jest 10x * 10 = 100x. Chodzi o to, aby po przecinku było to samo rozwinięcie ułamka dziesiętnego. Dzięki temu można swobodnie odjąć stronami i te rozwinięcia się skrócą.
29 paź 21:59
math: rysunekile to jest
7 mar 21:15
Jakub: Dlaczego to narysowałeś Możesz policzyć metodą z poprzedniej strony, że 0,4(9) = 0,5 0,4(9) ≤ 0,4(9)001 ≤ 0,5 0,5 ≤ 0,4(9)001 ≤ 0,5 czyli 0,4(9)001 = 0,5
7 mar 23:11
Matti: 2,3 (15) jak to zmienić na ułamek zwykły?
26 wrz 12:43
Jakub: x = 2,3151515... /*10 10x = 23,151515... /*100 1000x = 2315,151515... odejmujesz stronami: 1000x = 2315,151515... 10x = 23,151515... −−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−− 990x = 2292 /:990
 2292 
x =

 990 
i teraz tylko skróć ułamek
26 wrz 16:45