mati21: zajebiste, dzięki wielkie
19 wrz 17:38
Gustlik: Jakubie, ja mam taki sposób na to: mnożę przez 10, jak okres 1−cyfrowy, przez 100 − jak
2−cyfrowy itd...
x=3,7(8)=3,7888888... /*10 bo okres 1−cyfrowy
10x = 37,8
|88888...
−x = −3,7
|88888...
−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−
9x = 34,1 /:9
| 34,1 | | 341 | | 71 | |
x= |
| = |
| =3 |
|
|
| 9 | | 90 | | 90 | |
Najpierw zapisuję obie te liczby tak, aby przecinki były jeden pod drugim, jak przy odejmowaniu
pisemnym ułamków dziesiętnych.
Teraz przedzielam pionową linią obie liczby tam, gdzie zaczyna się okres mniejszej z nich,
czyli tej na dole.
Na prawo od tej linii mam tylko okresy − te "8" zredukują się do zera. Odejmuję to, co
zostało z lewej strony linii − można to zrobić pisemnie lub kalkulatorem, czyli
37,8−3,7=34,1, potem dzielę przez 9 (bo "x"−sy też odejmuję), rozszerzam ułamek tak, aby
licznik i mianownik były całkowite przesuwając przecinki w liczniku i mianowniku, wyciągam
całości (musi to być ta sama liczba, która była w ułamku okresowym, czyli w naszym przykładzie
3) i mam wynik.
26 wrz 01:41
aniaa: dlaczego pozniej mnozymy jeszcze przez 100?
29 paź 17:32
Jakub: Tam jest 10x * 10 = 100x. Chodzi o to, aby po przecinku było to samo rozwinięcie ułamka
dziesiętnego. Dzięki temu można swobodnie odjąć stronami i te rozwinięcia się skrócą.
29 paź 21:59
7 mar 21:15
Jakub: Dlaczego to narysowałeś
Możesz policzyć metodą z poprzedniej strony, że 0,4(9) = 0,5
0,4(9) ≤ 0,4(9)001 ≤ 0,5
0,5 ≤ 0,4(9)001 ≤ 0,5
czyli
0,4(9)001 = 0,5
7 mar 23:11
Matti: 2,3 (15) jak to zmienić na ułamek zwykły?
26 wrz 12:43
Jakub:
x = 2,3151515... /*10
10x = 23,151515... /*100
1000x = 2315,151515...
odejmujesz stronami:
1000x = 2315,151515...
10x = 23,151515...
−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−
990x = 2292 /:990
i teraz tylko skróć ułamek
26 wrz 16:45