matematykaszkolna.pl
f wymierna Ola: Dana jest funkcja o wzorze f(x) = x−2/x+1. a) Określ dziedzinę funkcji; b) Oblicz miejsce zerowe funkcji oraz współrzędne punktu, w którym wykres przecina oś oy; c) Narysuj wykres funkcji; d) Oblicz, dla jakiego argumentu wartość funkcji wynosi 6.
5 sie 22:24
ICSP: Już wrzucałaś to zadanie
5 sie 22:27
Ola: nie jest podobne do tamtego ale inne dane są tzn wzór funkcji inny
6 sie 20:04
M4ciek: Tzn. ,że nic się nie nauczyłaś , więc się pytam po co Ci ktoś to rozwiązuje?
6 sie 21:00
krystek: Ponieważ jest to funkcja wymierna mianownik musi być≠o (zapamiętaj nie dziel selero przez 0) a) czyli D= ? Miejsce zerowe ,to jest ten x dla którego wartość , funkcji wynosi 0. Czyli f(x)=0 gdy licznik równa sie zero. b) licznik =0 gdy x=... punkt przecięcia z osią OY −zauważ ,że każdy punkt leżący na osi OY ma współrzędne (0; y) Czyli obliczasz y dla x=0 (zero musi należeć do Df) I masz wówczas punkt w którym wykres przecina oś OY (o ; ...) Wykres omówie później jak zrobisz te podpunkty i jeszcze d) f(x)=6 przyrównujesz ułamek do liczby 6 (masz równanie wymierne. Powodzenia ,potem wykres omówię Tobie.
6 sie 21:15
krystek:
 x−2 x+1−3 x+1 3 3 
Wykres funkcji

=

=


=1−

 x+1 x+1 x+1 x+1 x+1 
 3 3 
I teraz znasz przesunięcia wykresów , sporządzasz wykres y=

nastę pnie y =

(o 1
 x x+1 
poziomo w lewo ) itd
6 sie 21:37
Gustlik: Krystku, najlepiej podzielić pisemnie licznik przez mianownik tak, jak dzieli się wielomiany, tu wprawdzie jest prosty przykład, bo wspólczynniki przy "x" w liczniku i mianowniku są równe,
 2x+9 
w dodatku wynoszą 1, ale jak będzie coś w stylu y=

to metodą "dodać−odjąć" jest
 x+4 
trudniej. Można, ale wtedy jest to droga "do Rzymu pzrez Krym", a wiele osób nie widzi, skąd się wzięły dane liczby i po co to tak rozbito. "Moja" metoda przypomina wyciąganie całości z ułamków niewłaściwych: Ja to robię tak: 1 −−−−−−−−−−−−− (x−2):(x+1) −x−1 −−−−−−−−− −3
 −3 3 3 
Stąd y=1+

=1−

=−

+1
 x+1 x+1 x+1 
 3 
Zatem p=−1, q=1, rysujemy funkcję y=−

i przesuwamy o wektor w=[p, q] = [−1, 1].
 x 
Tak samo, jak przesuwa się parabolę w postaci kanonicznej.
6 sie 23:09
AS: Adresowane do Krystek
 2 
Wzór podany ma postać f(x) = x −

+ 1 i tak należy go
 x 
interpretować.
7 sie 08:57
krystek: Godzio ,za moich dawnych czasów tak uczyło sie −jak podajesz , niestety w podstawowym poziomie nie ma dzielenia wielomianów i teraz spotykam sie z tą metodą ,dlatego ja podałam ,co nie znaczy ,że ona mi odpowiada. As ,nie rozumie Twojej uwagi.
7 sie 09:05
Basia:
 x−2 2 
Ola nie napisała (x−2)/(x+1) =

ale x−2/x+1 = x−

+1
 x+1 x 
Asowi chodzi o poprawny zapis.
7 sie 10:20
krystek: Rozumię ,ale wiemy jak wyglądają zapisy.Z treści pytań wzięłam włąśnie taką interpretację. Pozdrawiam.
7 sie 12:06
Godzio: Dlaczego do mnie to mówisz
7 sie 12:41
krystek: Godzio, to jest odp na post Basi i Asa. Dotyczył niepoprawności zapisu zadania przez Olę ,który to zapis poprawnie zinterpretował AS.
7 sie 13:09
Ola: x−2 kreska ułamkowa x+1 taki mam wzór ale nie umiem go zapisac dobrze
7 sie 19:35
AS: Użyj zapisu (wprowadzaj po kolei podane znaki} z lewej strony ramki masz podane receptury U { x − 2 } { x + 1 }
x − 2 

x + 1 
7 sie 20:22
Ola: no właśnie wzór ASA jest poprawny i o niego chodzi w zadaniu
7 sie 22:15
Gustlik: Krystek − tym bardziej trzeba pokazywać metody z rozszerzeń. Wtedy uczeń wpisze w wujka Google, albo na tej stronie hasło "dzielenie wielomianów" i znajdzie. Ja osobiście gorąco zachęcam do uczenia się chociaż we własnym zakresie zagadnień z poziomu rozszerzonego, tym, bardziej, że wiele z nich są bardzo proste, prostsze nawet niż na podstawach. Program obecnie jest strasznie zmasakrowany, uczenie się wg planu minimum właśnie przyniosło w tym roku taki wynik, że 21 % maturzystów oblało matmę. Tylko uczenie uczenie się matematyki na poziomie rozszerzonym daje 100 % szans na zdanie matury podstawowej, taka jest niestety smutna prawda, a winowajcami są tzw "mędrcy" z MEN,m którzy opracowali ten program. Metody stosowane na rozszerzeniu są w wielu przypadka prostsze niż na podstawach, gdzie omija się proste wzory i jedzie "dookoła świata".
8 sie 23:33
krystek: Gustlik−zgadzam sie z Tobą ,że program jest okropnie zmasakrowany ,że brak spójności itd itp. Ale jest jeszcze jeden problem ,który dopiero teraz zaczynaja rozwiązywać, wcześniej nie chciano nas słuchać tzn "dołów" ,to likwidacja szół zawodowych .Tworzono licea zawodowe (i dalej one są ),gdzie uczniowie maja ograniczone możliwości intelektualne (oczywiście nie zawsze z ich winy) gdzie nauka kończy sie obowiązkową maturą z matematyki ,stąd min. takie wyniki. Dalej , potworzono w miastach, miasteczkach licea ogólnokształcące o niskim poziomie nauczania i one istnieją .W okresie kiedy na studia brano wyniki średnie ze świadectwa uczniowie z tych szkół mieli większe szanse od uczniów z renomowanych liceów i jeszcze z klas profilowanych mat−fiz.. Jeden z Profesorów PP powiedział mi ,że ci uczniowie wykruszaja sie ,dlatego rezerwowano pewien procent miejsc dla uczniów po egzaminie wstępnym− i oni bez problemu zdawali i kontynuowali naukę. Patrz na forum z jakimi podstawowymi brakami są uczniowie ,dlatego staram się im wyjaśniać ,ponieważ wyliczenia zadań , nic nie daje. Podziwiam tych ,którzy wspaniale i błyskotliwie liczą ,i to jest przyszłość !Pozdrawiam .
9 sie 07:57
pomagacz: Dla Oli: https://matematykaszkolna.pl/forum/przyklady9.html co do zadania:
 x − 2 
f(x) =

 x + 1 
a) D: x + 1 ≠ 0 x ≠ −1 b) x − 2 = 0 x0 = 2 f(x) = x − 2 f(0) = −2 c) http://www.wolframalpha.com/input/?i=%28x+-+2%29%2F%28x%2B1%29 d) f(x) = 6
x − 2 

= 6 \\ * (x + 1)
x + 1 
x − 2 = 6(x + 1) x − 2 = 6x + 6 −5x = 8
 8 
x = −

 5 
9 sie 09:37
Ola: nie rozumiem jak obliczyć współrzędne punktu, w którym wykres przecina oś oy spróbuję zrobić wykres i spr z twoim emotka
9 sie 14:42
Ola: ok mam juz y i o jaki wektor mam przesunac funkcję (1,1) sporzadzam tabelke i w miejsce x moge dac −2,−1,1,2 itd a w miejsce y podstawiam x pod wzor funkcji i obliczam i rysuje pierwszy wykres
9 sie 16:01
Ola: pomagacz odp emotka
11 sie 17:19
Ola: proszę o pomoc emotka
16 sie 22:57
sushi_ gg6397228: do czego to (1,1) tak sie nie zapisuje wektora
17 sie 09:20
Ola: wiec jaki ma być wektor ? jak jest obliczony? i co ze wspolrzednymi ? moze mi ktos napisac jak obliczyl punkty do narysowania wykresu ( jak wyglada tabelka pomocnicza do niego )
23 sie 19:08