matematykaszkolna.pl
.. Klaudia: rozłóż na czynniki stosując wzory skróconego mnożenia. proste polecenie , ale co należy robić jak się nie da powyciągać wspólnych czynników( jak np w wielomianach tzn, że mam 5x −5 ⇔ 5(x−1) ) np: a)(5x+3y)2 −25 b)(5x+3y)2 +25 c)a2−2ab+b2−25 d)100−(3x+7y)2 e)1−a2−2ab−b2 f)l)1−a2−2ab−b2 Proszę o wytłumaczenie i ewentualnie pokazanie jak kombinować, to pewnie dam sobie radę sama z resztą.
1 sie 20:27
krystek: Masz wzór a2−b2=(a+b)(a−b) i stosujesz a)[( )+5][( )−5]. wc)a2−2ab+b2=(a−b)2 i stosujesz wzór Spróbuj aw b)nie ma byś −?
1 sie 20:33
Vogl: przykład c) a2−2ab+b2−25=(a−b)2−25=((a−b)2−5)((a−b2)+5)
1 sie 20:34
Klaudia: dałam tak dla tylko przykładu zmieniając znak w b) i f), to nie jest coś przepisane z książki. w f miało być 1+...
1 sie 20:36
krystek: d)100=102 i dalej stosujesz ten sam wzór. e) 12− (a−b)2= ... f)jest taki sam jak e)
1 sie 20:36
krystek: Klaudia ,nie możesz zmieniać sama znaku, wówczas nie masz różnicy kwadratów dwóch wyrażeń.
1 sie 20:38
krystek: Aby łatwiej rozpisać wg wzoru (Δ − ⇒) (Δ + ⊂)= Δ2 − ⊂2
1 sie 20:40
Klaudia: okej dzięki, czyli tak jak w 20.33 używać wzorów póżniej jak mam tam np w a)−25 to rozłożyć to na czynnik −5*+5 i sobie poprzenośić [(...)+x(..)−x] ⇔[(...+x)(...−x)] Dziękuje. O to mi chodziło. A co jakby mi dal liczbę np −7 i nie mogłabym przedstawić tego jako iloczynu x*x? np (5x+3y)2 −7
1 sie 20:51
krystek: 7= 72
1 sie 20:54
Klaudia: fakt.. emotka
1 sie 20:55
krystek: [(5x +3x) +7][(5x +3x) −7]
1 sie 20:56
krystek: Powodzenia!
1 sie 20:57