matematykaszkolna.pl
:P ICSP: Ja na prawdę nie wiem jak to zrobić Promień podstawy stożka jest dwa razy dłuższy od promienia kuli wpisanej w ten stożek. Oblicz cosinus kąta rozwarcia stożka.
15 lip 10:01
Trivial: rysunek
15 lip 10:13
Trivial: Tylko co dalej. emotka
15 lip 10:16
ICSP: zrobiłem identyczny rysunek
15 lip 10:16
ICSP: już nieważne. Udało mi się zrobićemotka
15 lip 10:24
ICSP: ale dla Tomka będzie w sam raz
15 lip 10:25
Trivial: Już też wiem jak rozwiązać. emotka
15 lip 10:25
ICSP: ale przyznaje na chwilę mnie to zadanie zatrzymałoemotka
15 lip 10:26
Trivial:
15 lip 10:26
ICSP: a jaki wynikemotka?
15 lip 10:28
Trivial: Myślałem że już wiem jak zrobić, ale nie. emotka Wyszło mi po dokończeniu cosα = cosα.
15 lip 10:32
ICSP: Brawo. To zadanie zostaw dla Tomkaemotka Na pewno się ucieszy. Dla ciebie mam inne zadanie: Dany jest romb o boku długości a i kącie ostrym α. Wyznacz objętość bryły otrzymanej przez obrót tego rombu wokół dłuższej przekątnej. Kompletnie nie wiem nawet jak to narysować
15 lip 10:35
Trivial: rysunek
15 lip 10:39
Trivial: Po obrocie otrzymamy "diamencik obrotowy". emotka
15 lip 10:39
ICSP: no to teraz już może zrobięemotka
15 lip 10:41
Trivial: Jak chcesz to mogę ci dać wskazówkę. emotka
15 lip 10:49
ICSP: Nie trzeba. 1. Liczę obydwie przekątne 2. Połowa krótszej jest wysokością jednego z dwóch stożków o równych objętościach.
15 lip 10:56
Trivial: połowa dłuższej jest wysokością połowa krótszej jest promieniem. emotka
15 lip 10:59
ICSP: to bez różnicy
15 lip 11:02
Trivial: nie!
15 lip 11:03
Trivial: btw ISCP po co robisz te zadanka?
15 lip 11:03
ICSP: Jaka jest różnica czy za promień wezmę połowę dłuższej czy połowę krótszej?
15 lip 11:04
ICSP: sam nie wiem po co je robię
15 lip 11:04
Trivial: Wzór na objętość stożka jest:
 1 
V =

πR2h.
 3 
Chyba jednak jest różnica?
15 lip 11:04
ICSP: ale wysokość też się wtedy zmieni. Nie ma różnicy.
15 lip 11:06
ICSP: chociaż masz rację. Jest różnica:(
15 lip 11:07
Trivial: R2 h Zapewniam cię, jest.
15 lip 11:07
Trivial: Będziesz miał jakieś przedmioty związane z fizyką na studiach?
15 lip 11:09
ICSP: nie wiem Jeszcze o tym nie myślałem? Jednak liczę na to że takowych nie będzieemotka
15 lip 11:10
Trivial: Lepiej sprawdź, bo możesz się rozczarować (jak ja). Wiedziałem, że fizyka będzie, ale nie przypuszczałem, że będzie taka kosmiczna.
15 lip 11:12
ICSP: nie strasz mnie Ja z fizyki to jestem kompletna noga. Tak samo z programowania. Byłem na podstawie i w ogóle nie wiem jak to działa:(
15 lip 11:14
Trivial: Ja nawet nie wiedziałem jak szedłem na studia, że F = ma... A miałem 5 na koniec. Jeżeli masz mieć fizykę na studiach, to lepiej to wiedzieć od razu i zacząć może się tego uczyć już teraz, bo wymaga to zrozumienia. Jeśli chodzi o mnie, to z fizyki ledwo zdaję (czyli
 1 
i tak dobrze, bo

grupy nie ma tak dobrze). Podczas wakacji mam w planie zrozumieć
 3 
to, co było do tej pory. Jestem już prawie w połowie...
15 lip 11:19
Trivial: Btw to nie ważne czy jesteś nogą, czy ręką z fizyki. Na studiach i tak jest start od zera. Znam kogoś, kto miał ponad 90% z matury rozszerzonej z fizyki i... nie zdał.
15 lip 11:21
ICSP: No to teraz już się załamałem:(
15 lip 11:22
Trivial: Czemu się załamałeś, mówię przecież, że jest start od zera (czyli fizyka licealna gra minimalną rolę).
15 lip 11:23
ICSP: Dobra, nie ma co dramatyzować dopóki nie zobaczymy jak to będzie.
15 lip 11:25
Trivial: A programowanie − jak to programowanie... To czy jesteś dobry zależy od tego ile ćwiczysz (tak jak wszystko ). Masz jeszcze jakieś zadanka?
15 lip 11:26
ICSP: Kula wpisana w stożek ma pole powierzchni dwa razy mniejsze od pola powierzchni całkowitej stożka. Oblicz cosinus kąta nachylenia tworzącej stożka do jego podstawy.
15 lip 11:32
Trivial: rysunek Dane: 2Vk = Vs
 4 1 
2*

πr3 =

πR2h
 3 3 
(0) 8r3 = R2h.
 R2 + h2 = x2 
r2 + y2 = x2
y = R. (L−y)2 + r2 = (h−r)2 L2 + R2 − 2LR + r2 = h2 + r2 − 2hr, ale L2 = R2 + h2 więc R2 + h2 + R2 − 2LR = h2 − 2hr 2R2 − 2LR = −2hr R2 = LR − hr /: R
 r 
(1) L = R +

h.
 R 
2γ + 2α = 180o γ = 90o − α
 r 
sinγ =

 h−r 
 r 
sin(90o−α) =

 h−r 
 r 
cosα =

 h−r 
hcosα − rcosα = r hcosα = r(cosα+1)
 cosα+1 
(2) h = r

.
 cosα 
Ale wiemy także, że
 R 
cosα =

 L 
Łącząc to z równaniem (1) otrzymujemy zależność:
 R R2 R2h 
cosα =

=

=

.
 
 r 
R +

h
 R 
 R2 + rh R2h + rh2 
Na podstawie równania (0) i (2):
 8r3 8 
cosα =

=

 
 cosα+1 
8r3 + r[r

]2
 cosα 
 
 cosα+1 
8 + [

]2
 cosα 
 
Niech t = cosα.
 8 8t2 8t2 9t2+2t+1 
t =

=

=

/*

 
 t2+2t+1 
8+

 t2 
 8t2+t2+2t+1 9t2+2t+1 t 
9t2 + 2t + 1 = 8t 9t2 − 6t + 1 = 0 (3t − 1)2 = 0 3t = 1
 1 
t =

.
 3 
 1 
cosα =

.
 3 
Nie da się jakoś prościej?...
15 lip 14:01
Basia: Trivial 2*4πr2 = πR(R+L) tam mowa o polach powierzchni, i to się dopiero komplikuje
15 lip 14:08
Trivial: O pola powierzchni... no tak.
15 lip 14:09
Basia: Koszmary mi wychodzą i chyba jednak pojadę nad jakąś wodę. Może wieczorem pomyślę, bo mój umysł dopiero koło 20:00 zaczyna działać na pełnych obrotach.
15 lip 14:12
ICSP: Wynik dobry
15 lip 14:17
Trivial:
 1 
cosα =

jeśli chodzi o pola powierzchni
 7 
15 lip 14:21
Trivial: ISCP jaki tam wynik podają?
15 lip 14:22
ICSP:
1 

3 
15 lip 14:33
Trivial:
 1 
Wyszło mi

dla pól teraz.
 3 
15 lip 14:58
Basia: rysunekTrivial a skąd Ci się wzięło, że odcinek czerwony = zielony ? Tak wcale być nie musi
15 lip 15:59
Trivial: A gdzie tak napisałem?
15 lip 16:08
Basia: poza tym gdyby y=R ⇒ L=2R ⇒ α=60
15 lip 16:08
Basia: tak jest na Twoim rysunku; zakładasz, że punkt styczności dzieli L na dwa równe odcinki tak być nie musi (i co więcej w tym przypadku na pewno nie jest) chyba, że jakoś źle ten rysunek czytam
15 lip 16:10
Trivial: Zaraz pod równaniem (0) mamy: R2 + h2 = x2 Powinno być: R2 + r2 = x2 Literówka. emotka
15 lip 16:13
Trivial: Rysunek niestety nie mógł być dużo bardziej czytelny, bo zadanie jest dosyć skomplikowane.
15 lip 16:14
Basia: źle czytam; już widzę czego nie widziałam [P[L] mi gdzieś zginęło
15 lip 16:14
Trivial: To rozwiązanie jest dla objętości, ale wersja dla pól nie wymaga dużej ilości poprawek. Wynik wychodzi taki sam, co jest dosyć podejrzane. ;>
15 lip 16:16
Basia: a i jeszcze za diabła nie rozumiem, skąd Ci się wzięło R2+h2 = x2 ?
15 lip 16:19
Trivial: Dla pól trzeba zmienić równanie (0) na: 8r2 = R2 + LR a następnie skorzystać z (1), (2) i faktu, że:
 R 
cosα =

.
 L 
15 lip 16:20
Trivial: Literówka, napisałem wyżej jak powinno być.
15 lip 16:21
Basia: tak, ale skąd masz R2+h2 = x2 (przecież to nieprawda, może literówka ?)
15 lip 16:22
Trivial: Zaraz pod równaniem (0) mamy: R2 + h2 = x2 Powinno być: R2 + r2 = x2 Literówka.
15 lip 16:24
Basia: rysunekto, że y=R wiemy natychmiast z przystawania trójkątów nie musisz tego w ten sposób dowodzić tak jest nie tylko w trójkącie, ale w każdym wielokącie opisanym na okręgu
15 lip 16:41
Basia: poza tym wszystko mi się wydaje w porządku; spróbuję jeszcze raz przeliczyć na wszelki wypadek, ale tak jak czytam żadnego błędu nie widzą
15 lip 16:43