matematykaszkolna.pl
zasada mnożenia ziomek: to dla Ciebie rumpek zadania o które prosiłeś 1.Ile liczb sześciocyfrowych o nie powtarzających się cyfrach można utworzyć z cyfr 0,1,2,3,4,5 w których na miejscu jedności jest cyfra 3 lub 4? 2.Dziewięcioro przyjaciół wysyła do siebie nawzajem kartki na święta. Ile kartek prześlą. 3.Na ile sposobów można ustawić 4 chłopców i 2 dziewczynki tak aby dziewczynki nie stały obok siebie.(da się zrobić bez jakiś wzorów itd tylko zapoznaj się z pojęciem "permutacji" i pokombinuj z wypisywaniem/namaluj sobie te miejsca i zobacz jak należy rozstawić chłopców i dziewczynki ) Te zadania z zbioru CKA są świetne. To są najłatwiejsze jak coś to pytaj udzielę wskazówek /wypisze więcej zadań.
24 cze 13:26
ziomek: poprawka 1.Ile liczb sześciocyfrowych o nie powtarzających się cyfrach które można utworzyć z cyfr 0,1,2,3,4,5 w których na miejscu jedności jest cyfra 3 lub 4?
24 cze 13:30
rumpek: Dzięki wieczorem zabiorę się za nie emotka Odnośnie drugiego tak na szybko: skoro jest 9 przyjaciół −> każda osoba ma 9 kartek (bo wzajemnie wysyłają) ?
24 cze 13:34
rumpek: 8 kartek przecież sobie nie wyśle
24 cze 13:38
ziomek: pomyśl to jest zarypiaszczy myk jak wydymać ucznia no bo czy ślesz do samego siebie ? więc fakt nasuwa się sam nie .. do samych siebie nie bedą słać
24 cze 13:38
rumpek: A skoro jest 8 kartek i 9 przyjaciół to mamy: 8 * 9 = 72 możliwości
24 cze 13:38
ziomek: dobrze emotka
24 cze 13:42
rumpek: A w zadaniu trzecim na pewno dwie dziewczyny i czterech chłopców? A nie trzech np?
24 cze 13:45
ziomek: tak na pewno, ja mam tak napisane w zbiorach właśnie sprawdziłem emotka
24 cze 13:47
rumpek: Zadanie 3 I sposób: C1 D1 C2 D2 C3 C4 Pierwszego chłopca mogę wybrać na 4 sposoby. Pierwszą dziewczynę mogę wybrać na 2 sposoby. Drugiego chłopca mogę wybrać na 3 sposoby. Drugą dziewczynę mogę wybrać tylko na 1 sposób Trzeciego chłopca mogę wybrać na 2 sposoby. Czwartek chłopca mogę wybrać na 1 sposób. 4 * 2 * 3 * 1 * 2 * 1 = 48 II sposób (permutacjami): Dziewczyny: 2! = 1 * 2 = 2 Chłopcy: 4! = 1 * 2 * 3 * 4 = 24 Reguła mnożenia: 24 * 2 = 48
24 cze 13:48
ziomek: Jeżeli przepisałeś swoje rozwiązanie w całości to jest źle. Kombinuj dalej ewentualnie jak czujesz potrzebę proś o podpowiedz.To zadanie jest znacznie bardziej rozbudowane i musisz głębiej zastanowić się co należy zrobic.Słownie moge Ci powiedzieć nad czym masz się zastanowić chcesz?
24 cze 13:55
rumpek: Skoro piszesz, że to jest dobrze ale nie całe więc trzeba rozpatrzyć chyba jeszcze inne przypadki Np.: D1 C1 D2 C2 C3 C4 C1 C2 D1 C3 D2 C4 C1 C2 C3 D1 C4 D2
24 cze 14:02
ziomek: najpierw zastanów się ile jest możliwych wszystkich ustawień 6 osób. Następnie wyznacz ile jest pozycji w których dziewczyny stoją obok siebie(dlatego mówiłem o wypisywaniu (1,2)2,3)...) na każdej mamy 2 możliwości ustawienia dziewczynek zatem różnych pozycji jest 2*5
24 cze 14:06
rumpek: Miałem zrobić wieczorem, ale zadania są zbyt ciekawe Zadanie 1 Rozbiję na dwa przypadki: 1o Gdy na ostatnim miejscu stoi "trójka" − 3 − − − − − − 1 2 3 4 5 6 Szóstą liczbę mogę wybrać tylko na jeden sposób ze zbioru {0,1,2,3,4,5} jest to liczba 3. Pierwszą liczbę mogę wybrać ze zbioru {0,1,2,3,4,5} tylko na 4 sposoby, ponieważ trójeczka jest już zajęta no i nie może być zerem emotka Drugą liczbę mogę wybrać ze zbioru {0,1,2,3,4,5} tylko na 4 sposoby (jedna już poszła na ostatnie miejsce i na pierwsze) Trzecią liczbę mogę wybrać ze zbioru {0,1,2,3,4,5} tylko na 3 sposoby (jedna poszła na ostatnie miejsce, jedna na pierwsze i jedna na drugie) Czwartą liczbę mogę wybrać ze zbioru {0,1,2,3,4,5} tylko na 2 sposoby (zasada ta co wyżej) Piątą liczbę mogę wybrać tylko na 1 sposób. Zatem: 4 * 4 * 3 * 2 * 1 * 1 = 96 2o Gdy na ostatnim miejscu stoi "czwórka" 4 − − − − − − 1 2 3 4 5 6 Szóstą liczbę mogę wybrać na jeden sposób: jest to 4 Pierwszą liczbę na 4 sposoby (bez 0 i bez 4) Drugą liczbę na 4 sposoby Trzecią liczbę na 3 sposoby Czwartą liczbę na 2 sposoby Piątą liczbę na 1 sposób Zatem: 4 * 4 * 3 * 2 * 1 * 1 = 96 Sumując: 96 + 96 = 192 Ale nie wiem czy to dobrze
24 cze 14:06
rumpek: Czytałeś to co napisałem o 14:02?
24 cze 14:09
ziomek: tam miało być (1,2) , (2,3...) a chłopców na pozostałych pozycjach można ustawić na 4! sposobów... zatem liczba możliwości by dziewczynki stały obok siebie jest równa 10*4! .Liczba możliwości by dziewczynki nie stały obok siebie wynosi zatem: i tutaj zapisz ostatnią zależność i oblicz.
24 cze 14:11
ziomek: wcześniej nie dopiero zajrzałem
24 cze 14:12
rumpek: I po co sprawdzać kiedy dziewczynki stoją obok siebie? 1o C1 D1 C2 D2 C3 C4 2o C1 C2 D1 C3 D2 C4 3o C1 C2 C3 D1 C4 D2 3o D1 C1 D2 C2 C3 C4 Są więc chyba 4 możliwości gdzie loszki nie będą stały koło siebie. Więc: 4 * 48 = 192 ?
24 cze 14:13
ziomek: 6!−10*4!=4!(5*6−10)=4!*20=24*20=480 zaraz wyjasnie
24 cze 14:22
ziomek: wszystkich możliwości ustawień sześciu osób jest 6! Najpierw wyznaczamy ile jest możliwych ustawień aby laski były obok siebie.A mogą stać obok siebie gdy i tu wypisujesz (1,2),(2,3),(3,4),(4,5),(5,6) na każdej pozycji mamy 2 możliwości ustawień dziewczynek (pozamieniaj kolejność liczb w parach to dojdzie (2,1),(3,2) itd) Chłopców na pozostałych pozycjach można ustawić na 4! sposobów. Więc liczba możliwości by dziewczyny stały obok siebie jest równa 10*4! więc wszystkich możliwości by laski nie stały obok siebie jest 6!−10*4!=4!(5*6−10)=4!*20=24*20=480
24 cze 14:30
rumpek: Te (1,2); (2,3); (3,4); (4,5); (5,6) chodzi o to: D1 D2 C1 C2 C3 C4 C1 D1 D2 C2 C3 C4 C1 C2 D1 D2 C3 C4 C1 C2 C3 D1 D2 C4 C1 C2 C3 C4 D1 D2 A to (2,1), (3,2)?
24 cze 14:34
rumpek: Dobra już kminie emotka teraz tylko powiedz jakby to zrobić regułą mnożenia i czy zadanie 1 dobrze zrobiłem chodź wątpię
24 cze 14:37
rumpek: Any idea?
24 cze 14:49
ziomek: cała koncepcja tego pomysłu jest taka że od liczby wszystkich 6! ustawień odejmujesz liczbę dziewczyn stojących obok siebie. Otrzymujesz w ten sposób wszystkie ustawienia w których laski nie stoją obok siebie 1,2,3,4,5,6 (pozycje na których można obstawić ludka, możesz myśleć o tym jak o torze wyścigowych na którym masz szejść pól na których rozmieszczasz zawodników) patrzysz na pola i myślisz jak poustawiać dziewczyny aby stały obok siebie stąd (1,2),(2,3)(3,4)(4,5)(5,6) to są laski co stoją obok siebie.(5 par) ale jest też istotne że laski da się ustawić na pozycjach (2,1),(3,2)(4,3),(5,4)(6,5) czyli kolejne 5 par razem masz 5+5 =10 par.
24 cze 14:52
ziomek: da się bez wzorów zrobić 1. nawet mam rozwiązanie zgadzające się z odpowiedzią. Pomyśl ile jest liczb takich że ich cyfrą jedności jest 3. wiadomo że jak masz liczbe abcd to a≠0 a inne?
24 cze 14:57
rumpek: Pytałem jak zrobić regułą mnożenia i czy zadanie 1 jest ok Przy okazji masz jakieś nowe zadania emotka?
24 cze 14:58
rumpek: Zadanie 1 wyżej zrobiłem
24 cze 14:59
ziomek: zadanie 1 dobrze. miało wyjść 192 , zaraz coś wrzucę
24 cze 15:02
ziomek: 1.Czy wśród 600 osób muszą znaleść się osoby o jednakowych inicjałach Przyjmij że alfabet ma 24 litery. 2.W turnieju szachowym w którym każdy szachista gra z każdym tylko jeden raz rozegrano 21 partii.Ilu szachistów brało udział w turnieju
24 cze 15:12
rumpek: Zadanie 2 420?
24 cze 15:15
Jack: To jeszcze takie dorzucę: 3.Mamy n par butów. Jack wyciąga losowo 2k butów (2k<n). Oblicz, prawdopodobieństwo, że wśród butów nie ma ani jednej pary. emotka
24 cze 15:16
rumpek: Jack jeśli to ma być zadanie dla mnie to zacznę je robić jak zacznę uczyć się prawdopodobieństwa emotka Najpierw kombinatoryka, a dokładnie reguła mnożenia emotka
24 cze 15:19
Jack: hmm wiem że to prawodp. ... ale prawdopodobieństwo klasyczne to właściwie dwa zadania z kombinatoryki emotka
24 cze 15:20
Jack: na regułę mnożenia zaraz CI też podrzucę
24 cze 15:21
rumpek: Odnośnie zadania 1: Inicjały składają się z imienia i nazwiska (np.: Jan Kowalski => JK), czyli: 24 * 24 = 576 Czyli raczej tak, znajdą się emotka
24 cze 15:26
ziomek: sorry, to 2. zadanie da się zrobić w prosty sposób z wzoru na kombinacje .Zapomniałem że chcesz tylko regułę mnożenia. Chociaż myślę że dasz rade tylko zerknij na wzór na kombinacje. masz zamiast tego : 1.Ile liczb czterocyfrowych o nie powtarzających się cyfrach można utworzyć z liczb 2,5,6,9. ?
24 cze 15:30
ziomek: zad 1 dobrze
24 cze 15:31
rumpek: Ile liczb czterocyfrowych o nie powtarzających się cyfrach można utworzyć z liczb 2,5,6,9? − − − − 1 2 3 4 Nie ma zera więc nie trzeba rozpatrywać w pierwszej liczbie, więc: Pierwsza liczba: na 4 sposoby Druga liczba: na 3 sposoby Trzecia liczba: na 2 sposoby Czwarta liczba: na 1 sposób 4 * 3 * 2 * 1 = 24?
24 cze 15:35
Jack: Zad 4 ile jest wielomianów stopnia k postaci W(x)=akxk+ak−1xk−1+...+a1x+a0 a) o współczynnikach należących do zbioru {1,2,..., 10} b) o współczynnikach ai∊{0,1,...,i}, gdzie i=0,1,....,k? Zad 5 Wyznacz liczbę dzielników liczby a=3k*5m*7n.
24 cze 15:38
rumpek: Bardzo niestandardowe zadanka emotka
24 cze 15:42
Vax: 5 jest dość znane
24 cze 15:42
ziomek: zgadza się 24.
24 cze 15:42
rumpek: ziomek masz jeszcze jakieś?
24 cze 15:43
ziomek: tak ale bardzo podobne do siebie , reszta to już z wzorami na kombinacje, wariacje.
24 cze 15:44
Jack: tak, znane ale widzę że ktoś tu się uczy więc... emotka
24 cze 15:45
Jack: a Zad 4 kiedyś wymyśliłem dla kogoś emotka
24 cze 15:46
rumpek: Będę koło 19 to może wtedy coś wymyśle na te zadania
24 cze 15:50
ziomek: jutro może wrzucę kilka zadań z kiełbasy bo trochę ma zadań z regułą mnożenia . W zbiorze CKA reszta zadań jest już z zastosowaniem wzorów.
24 cze 15:51
ziomek: https://matematykaszkolna.pl/forum/98782.html zapraszam Vax i Jack, dość niestandardowe zadania dałem.W miare ciekawe emotka
24 cze 15:53