matematykaszkolna.pl
Przedstaw wielomian W(x)=x^4-2x^3-3x^2 4x-1 QN: Przedstaw wielomian W(x)=x4-2x3-3x2+4x-1 w postaci iloczynu 2 Wielomianów stopnia 2 o współczynnikach całkowitych i takich że współczynnik 2potegach są równe 1
2 mar 00:09
Eta: Jeszcze policzę przed spankiememotikonka
2 mar 01:03
Basia: P(x) = x2 + ax + b Q(x) = x2 + cx + d P(x)*Q(x) = (x2 + ax + b)(x2 + cx + d) = x4 + cx3 + dx2 + ax3 + acx2 + adx + bx2 + bcx + bd = x4 + x3(c + a) + x2(d + ac + b) + x(ad + bc) + bd stąd: a+c = -2 b+d+ac = -3 ad+bc = 4 bd=-1 a,b,c,d ∈C czyli ( b=1 i d=-1) lub (b=-1 i d=1) 1. b =1 i fd=-1 a+c = -2 --------------- 1-1+ac =-3 ac = -3 -a + c = 4 --------------- dodajemy podkreślone 2c = 2 c=1 a=-3 ( a=-3 b = 1 c=1 d=-1) 2. b = -1 i d = 1 a + c = -2 a - c = 4 ---------------------- 2a = 2 a=1 c = -3 ( a=1 b=-1 c=-3 d=1) czyli są to wielomiany ( a=-3 b = 1 c=1 d=-1) P(x) = x2 - 3x + 1 Q(x) = x2 + x - 1 lub ( a=1 b=-1 c=-3 d=1) P(x) = x2 + x - 1 Q(x) = x2 - 3x +1 czyli naprawdę jest tylko jedna odpowiedź: W(x) = (x2 + x -1)(x2 - 3x + 1)
2 mar 01:08
Eta: Sprawdzając kandydatów na pierwiastki całkowite - 1 i +1 okazuje się ,że; W( 1)≠0 i W( -1) ≠0 czyli nie ma pierwiastków całkowitych ( a szkoda , byłoby prościej!) więc ja myslę tak : ( najwyżej Basia lub Bogdan zweryfikują moje rozwiazanie) (***) a2 - b2 = ( a- b)( a+b) korzystajac z tego wzoru mamy: po odpowiednim grupowaniu trzeba doprowadzić W(x) do różnicy kwadratów: czyli: x 4 - 2x3 +x2 - 4x2 +4x -1 ( bo - 3x2 = +x2 - 4x2 tteraz: grupujemy po trzy wyrazy ; ( x4 - 2x3 + x2) - ( 4x2 - 4x +1)= =( x2 - x)2 - ( 2x - 1)2 i teraz ze wzoru (***) mamy: ( x2- x - 2x +1) ( x2 - x +2x - 1)= = ( x2 - 3x +1) ( x2 +x - 1) i to tyle: współczynniki są całkowite, współczynniki przy x2 są równe 1 czyli wszystko zgodne z treścią zadania! Po wymnożeniu otrzymamy W(x) zatem taki jesyt ten rozkład tego wielomianu na dwa czynniki stopnia drugiego! Dobranoc Wszystkim! Do jutra! emotikonka
2 mar 01:17
Eta: Basia oczywiście nie dała za wygraną i przedstawiła Swoje rozwiązanie! emotikonka Rozkład sie zgadza ! więc jest ok! U mnie mniej liczenia( też jestem " chwalipiętą " emotikonka
2 mar 01:19
Basia: prawda, ale moje bardziej uniwersalne
2 mar 01:27
Eta: Moje bardzo proste , bo z rozkładu emotikonka
2 mar 01:28
Eta: A do tego jak mało czasu zabiera ( np; na maturzeemotikonka )
2 mar 01:31
Basia: a jak zadanie będzie złośliwe i rozkład okaże się niemożliwy ?
2 mar 01:38
Eta: Ale był "łaskawy" emotikonka widziałam to na "oko" emotikonka ale to ja widziałam!... a czy maturzysta by to widział? to już tego nie wiem?..
2 mar 01:43
Bogdan: Obu paniom gratuluję nieustępliwości - w rozwiązywaniu zadań, oczywiście. Pozdrawiam emotikonka
2 mar 09:43