matematykaszkolna.pl
Planimetria - dwa fajne zadanka dla Godzia (i nie tylko) Gustlik: Godzio − dwie łamigłówki dla Ciebie, ale zapraszam także innych emotka 1. (Podobieństwo) W trapezie ABCD (AB||CD, |AB|>|CD|), dwusieczna kąta wewnętrznego o wierzchołku B jest prostopadła do ramienia AD i dzieli je w stosunku 2:1, licząc od wierzchołka A. Oblicz stosunek pola trójkąta powstałego w wyniku podziału trapezu przez tę dwusieczną do pola powstałego czworokąta. 2. Odcinki o długościach 23, 3−3, 32 są bokami trójkąta. Oblicz promień okręgu opisanego na tym trójkącie. Dodam, że ja rozwiązałem te zadanka, ale jestem ciekaw, jak Wy sobie z tym poradzicie emotka Miłego rozwiązywania emotka Dodam, że te zadania podyktowała jedna z nauczycielek LO na poziomie... PODSTAWOWYM !
22 maj 22:53
TOmek: 2. Zadanie Policze z tw. cosinusów otrzymam cos= .... −> zamienie to na sin=... i podstawie do wzoru
 a 
R=

, dobry pomysł?
 2sin 
22 maj 23:03
TOmek: rysunek1. Dobrze zaznaczyłem dane?
22 maj 23:09
Eta: 2/ R= 6
22 maj 23:09
Gustlik: Dobry pomysł − kontynuuj...
22 maj 23:16
Gustlik: TOmku, ta dwusieczna nie jest przekątną, dzieli ramię AD w stosunku 2:1.
22 maj 23:17
Gustlik: Nieźle, takie zadanka na PODSTAWACH... Chyba się nauczyciele biorą za podnoszenie poziomu matematyki...
22 maj 23:18
TOmek: rysunek
niebieskie 

czerwone 
no i co dalej : ?
22 maj 23:25
Eta:
 P(Δ) 8 
1/ odp:

=

 P(czworokąta) 7 
emotka
22 maj 23:32
TOmek: how? ide spać , Dobranoc emotka
22 maj 23:33
Eta: TOmek emotka nie poddawaj się , to nie jest takie trudne zadanko emotka
22 maj 23:36
TOmek: jutro sie wezmę, zmęczony dzisiaj jestem ; )
22 maj 23:39
Eta: Ok .... emotka ..... Dobranoc emotka
22 maj 23:47
Godzio: Nadal aktualne ?
22 maj 23:49
Gustlik: Tak, Godzio emotka Fajne zadanka, jak na podstawy, co?
22 maj 23:53
Godzio: Ano fajne, w takim razie zabieram się emotka
23 maj 00:01
Eta: emotka emotka
23 maj 00:04
Godzio: Pierwsze zadanie pamiętam robiłem już z 2 razy I nawet mam arkusz rozszerzony i tam właśnie jest to zadanie, a dokładnie w "Próbnych arkuszach maturalnych" Oficyny Edukacyjnej, więc to zadanie zostawię niech inni myślą, ale drugie chętnie zrobię emotka
23 maj 00:09
Gustlik: No właśnie chciałem, zebyś zrobił to pierwsze, jeśli możesz, bo jestem ciekaw metody, jaką wybierzesz. Mi wyszło dobrze, mam taki sam wynik jak Eta. Robiłem to zadanie dzisiaj z uczennicą na podstawach.
23 maj 00:12
Eta: He he.... drugie jest proste jak .... barszcz
23 maj 00:12
Gustlik: Drugie jest proste, pierwsze też fajne, tylko jestem ciekaw metody na to pierwsze. Wynik mi
 8 
wyszedł

, więc jest dobrze.
 7 
23 maj 00:16
Godzio: rysunekJa tak to zrobiłem: Trójkąty ABE i BEF są przystające (k,b,k) Więc |ED| = |DF| = x Z podobieństwa DCF i ABF:
a x a 1 

=


=

⇒ b = 4a
b 4x b 4 
 2x 
sinα =

⇒ 2x = sinα * b
 b 
 1 1 
P1 =

* 2x * b * sinβ =

b2sinαsinβ = 8a2sinαsinβ
 2 2 
 1 
P2 =

axsinβ = a2sinαsinβ
 2 
P3 = P1 − P2 = 8a2sinαsinβ − a2sinαsinβ = 7a2sinαsinβ
P1 8 

=

P3 7 
23 maj 00:36
Godzio: rysunek 2√3, 3−√3, 3√2 Z twierdzenia cosinusów: 12 − 63 = 12 + 18 − 126cosα 126cosα = 18 + 63
 18 − 63 (3 − 3)6 
cosα =

=

 126 12 
 (12 − 63) * 6 2 − 3 
cos2α =

=

 12 * 12 4 
 2 + 3 
sin2α = 1 − cos2α =

 4 
 12 − 63 48 − 243 
4R2 =

=

= 96 + 483 − 483 − 72
 sin2α 2 + 3 
4R2 = 24 2R = 26 R = 6 emotka
23 maj 00:42
Eta: rysunek ΔABE ~ ΔBEF ( bo są prostokatne i mają kąt α zatem |EF| = |AE| = 2x i |AB|= BF|= a i |ED|= |DF|= x
 4x 
ΔABF ~ ΔDCF w skali k=

= 4
 x 
zatem h1= 4*h2 P(ΔABE) = x*h1 = 4x*h2
 1 
P(ΔDCF)=

*x*h2
 2 
 1 1 
P( czworokąta BECD)= P(ΔEBF) − P(ΔDCF)= x*h1

*x*h2= 4*xh2

x*h2=
 2 2 
 7 
=

*x*h2
 2 
 P(ΔABE) 4*xh2 8 
i teraz:

=

=

 P(EBCD) 
7 

*xh2
2 
 7 
emotka
23 maj 00:45
Godzio: Jest jakiś łatwiejszy sposób na rozwiązanie tego drugiego zadania ?
23 maj 00:48
Eta: W pierwszym zapisie ma być ( trójkąty przystające ! a Godzio ... "kocha" trygonometrię
23 maj 00:50
Godzio:
23 maj 00:50
Gustlik: Eta, Twój sposób nieco podobny do mojego. Pozdrawiam emotka
23 maj 00:57
Gustlik: Niemniej ciekawe zadania, jak na poziom podstawowy.
23 maj 00:58
Bogdan: rysunek
 4x PABF 
Trójkąty ABF i DCF są podobne w skali

= 4 ⇒

= 16
 1x PDCF 
PABE PABE 

=

=
PEBCD PEBF − PDCF 
 1 

PABF
 2 
 16 

*

=
1 1 

PABF

PABF
2 16 
 16 
 8PABF 8 
=

=

 7PABF 7 
24 maj 01:06
Gustlik: Też fajny sposób, pozdrawiam Bogdan emotka
24 maj 01:13
Bogdan: rysunek Zadanie 2 można na poziomie podstawowym rozwiązać np tak: h2 + 18 − 62x +x2 = 12 h2 + x2 = 9 − 63 + 3 (*) − −−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−
 3−3 12−63 
18 − 62x = 66 ⇒ x =

⇒ x2 =

= 6−33
 2 2 
(*) h2 = 12 − 63 − x2 = 12 − 63 − 6 + 33 = 6 − 33 = x2 ⇒ h = x
 1 3−3 9 − 33 
PABC =

*32*

=

 2 2 2 
 (3−3) * 23 * 32 (3−3) * 66 
R =

=

= 6
 
 9−33 
4 *

 2 
 2*3(3−3 
 abc 
Długość promienia okręgu opisanego na trójkącie wyznaczyłem z zależności: R =

 4PΔ 
24 maj 01:32
Bogdan: Również pozdrawiam Ciebie Gustliku emotka, zadania podobały mi się.
24 maj 01:33