matematykaszkolna.pl
Prosze Pomóżcie;( Kiniaa: Napisz równanie prostej przechodzącej przez punkt A(1,3) i tworzącej z prostą 2x − y = kąt 45stopni.
25 kwi 15:39
Kiniaa: Pomoże Ktoś
25 kwi 16:19
ICSP: ale w czym ty tutaj masz problem
25 kwi 16:31
ICSP: Uwielbiam takie zadankaemotka y = −3x + 6
 1 2 
y =

x + 2

 3 3 
Chyba tak. W pamięci liczyłem to mogłem się pomylić.
25 kwi 16:41
Kiniaa: Ale on ma tworzyć kąt 45 stopni a nie 90 .
25 kwi 17:07
Kiniaa: mogę wiedzieć jak to policzyłeś?
25 kwi 17:10
ICSP: widzę że warunek prostopadłości znaszemotka Jednak są dwie proste które tworzą z prostą y = 2x kąt 45o.
25 kwi 17:11
ICSP: Mów w którym momencie zadania utknęłaś.
25 kwi 17:11
ICSP: rysunekJak widzisz czerwone proste są do siebie prostopadłe gdyż tworzą z zieloną prostą dwa katy po 45o
25 kwi 17:15
Kiniaa: Ja w ogóle nie wiem jak to zacząć. Prosta k; y = 2x więc prosta prostopadła do niej to
 1 
k'; y = −

x + b
 2 
i nie mam pojęcia jak to zrobić.
25 kwi 17:37
ICSP: a1 = 2 a2 = ?
 a1 − a2 
1 = |

|
 1 + a1 * a2 
Wylicz z tego a2 i następnie wstaw współrzędne punktu .Dwie pionowe kreski to wartość bezwzględna dlatego będą dwa rozwiązania.
25 kwi 17:39
Kiniaa:
 a1 − a2 
Ale z kąt się to wzięło: 1 = I

I ?
 1 + a1 * a2  
25 kwi 17:46
ICSP: Wzór na kąt między prostymi.
25 kwi 17:48
25 kwi 17:55
Kiniaa: A dało by się to obliczyć bez tego wzoru Ja go jeszcze nie brałam.
25 kwi 17:56
ICSP: Wzorem jest najszybciej i najbezpieczniej. Jak chcesz bez niego możesz próbować kombinować z przekątną kwadratu.
25 kwi 17:58
Kiniaa: ok, więc jak liczę ze wzoru to mam :
 2 − a2 
I

I = 1
 1 + 2 * a2 
 2 − a2 2 − a2 

= 1 lub

= −1
 1 + 2 * a2 1 + 2 * a2 
tak
25 kwi 18:02
25 kwi 18:03
Qba101: ups. przez pomyłkę wkleiłem, sorry emotka
25 kwi 18:04
ICSP: Zrobiłem to innym sposobem może wieczorkiem napisze.
25 kwi 18:05
ICSP: Już zabieram się zapisanieemotka
25 kwi 18:49
ICSP: Czy może już nie potrzeba?
25 kwi 18:49
Kiniaa: No jak byś mógł to napisz emotka
25 kwi 18:53
ICSP: Troszkę to zajmieemotka
25 kwi 18:53
Kiniaa: ok emotka
25 kwi 19:10
ICSP: rysunekkrótkie tłumaczenie: Jednostki nie są zachowane stąd brak ich na rysunku. Czerwony punkt ma współrzędne B(2;4) i należy on do zielonej prostej które dana jest w zadaniu : y = 2x niebieska prosta jest prostopadła do prostej zielonej oraz przechodzi przez punkt B. Mozemy
 1 
wyznaczyć jej równanie: y = −

x + 5. Sama sobie wyznaczysz.
 2 
Długość odcinka AB = 25 Jeżeli teraz założymy że odcinek AB jest bokiem kwadratu a różowe jego przekątnymi( każda różowa prosta jest od innego kwadratu ponieważ są tutaj dwa kwadraty: kwadrat ABCX oraz kwadrat ABDY gdzi X i Y są punktami które są dla nas kompletnie nieważne.) |AB| = |BC| = |BD|. Czerwone kąty są takie same i mają po 45o co zresztą widać z własności kwadratu. Dlatego jeżeli obliczymy współrzędne punktów C oraz D będziemy mogli obliczyć współczynniki kierunkowe tych dwóch prostych. Układamy układ równań:
 1 
y= −

x +5
 2 
(x−2)2 + y(−4)2 = 20 Napisanie rozwiązania ukłądu równań zajeło by mi około 15 min chyba że zrobię tak: x = −2 to y = 6 − punkt D na rysunku x = 6 to y = 2 − punkt C na rysunku A(0;0) C(6;2) prosta AC jest nachylona do prostej AB pod kątem 45o dlatego liczę tylko jej współczynnik kierunkowy.
 2−0 1 
a =

=

 6−0 3 
i w tym momencie zauważam że punkt A jest dany w zadaniu jako (1;3). Dlatego przerabiam ten punkt A z zadania na punkt E żeby nie psuć wszystkie co do tej pory narysowałem. E(1;3) równanie prostej równoległej do prostej AC przechodzącej przez punkt E:
 1 
y =

x + b
 3 
 1 
3 =

+ b
 3 
 2 
b= 2

 3 
mamy już skończoną jedną prostą: y = 13x + 223 Teraz prosta AD: A(0;0) D(−2;6)
 6−0 
a =

= −3
 −2−0 
punkt E należyo do tej prostej: y = −3x + b 3 = −3 + b b = 6 y = −3x + 6
25 kwi 19:12
Kiniaa: Ok, Dziękuje
25 kwi 19:29
ICSP: Jednak chyba lepiej wzorem to robićemotka
25 kwi 22:16
Kiniaa: No chyba tak.. emotka
26 kwi 10:03