matematykaszkolna.pl
Pytanie. Wojteq66: Mam pytanie do was Jeśli mam ułamek nieskońoczony w postaci 0.0(1), i muszę wykonać pewne działanie, to jak go zamienić na ułamek zwykły? Myślałem o tym żeby potraktować to jako ciąg geometryczny... a1= 0.01, a2=0.001, a3=0.0001 ... => q= 0.1 ale czy coś to da? Ewentualnie jest jakaś inna metoda ?
5 kwi 21:11
Kejt:
1 

emotka
90 
 1 
0,(1)=

/:10
 9 
 1 
0,0(1)=

 90 
można ciągami.. ale nie pamiętam jak
5 kwi 21:13
Jordan: Jest pewien schemat ale nie wiem czy o to ci chodzi x = 0,0(1) 10x = 0,(1) 100x = 1,(1) 100x − 10x = 1,(1) − 0,(1) itp
5 kwi 21:14
Jordan: aha Kejt jest mocny emotka
5 kwi 21:15
Kejt: jestem dziewczyną..
5 kwi 21:15
Jordan: a więc jest mocna emotka
5 kwi 21:16
Wojteq66: Kejti, dzięki!
5 kwi 21:16
Kejt: dziękuję swoją drogą przypomniałeś mi jak to się ciągami robiło..
5 kwi 21:16
Kejt: proszę emotka
5 kwi 21:17
5 kwi 21:21
Wojteq66: z ciągami w sumie też dobry sposób, dzięki za niego również! I teraz jak już sobie podstawiłem, pojawia się problem następny..
 1 1−349 
y=


sprowadziłem do wspólnego (630) i wychodzą cuda wianki
 90 7 
 7−90349 
=

 630 
Czy jeszcze cudować więcej trzeba podając odpowiedź ?
5 kwi 21:30
Kejt:
 1 1−349 7 90−90349 7−(90−90349) 
y=


=


=

=
 90 7 630 630 630 
 7−90+90349 −83+90349 
=

=

=...
 630 630 
jakieś pomysły..?
5 kwi 21:37
Ireneusz: Podaj przykład, który robisz. Może jakiś błąd zrobiłeś.
5 kwi 21:51
Ireneusz:
 1 
Bo z tego na górze wychodzi ładnie

 90 
5 kwi 21:52
Kejt: z tego na górze..?
5 kwi 21:53
Ireneusz: Z tego 0,01
5 kwi 21:55
Ireneusz: Mój błąd. Wy liczyliście dalszą część czegoś...
5 kwi 21:57
Kejt: Zastanawiam się czy to ja się walnęłam czy on.. bo inne wyniki mamy..
5 kwi 22:00
Ireneusz: Mi wyszło tak jak Tobie...
5 kwi 22:02
Kejt: cieszę się
5 kwi 22:03
5 kwi 22:15
Wojteq66:
 1 
Oblicz y= 0.0(1) −

 37 
5 kwi 22:23
Kejt:
 1 349 
no to będzie


=...
 90 7 
więc strzeliłeś gafę
5 kwi 22:31
Wojteq66: haha! zdarza się
5 kwi 22:39
K. OWMH: Można tak 0, abc (ef) = (abcdef − abc) / 99000← tyle 9−ki jak tyle cyfry należących do okresu i tyle zer jak tyle cyfr nie nalezą do okresu. bierze się z tego że N = 0,abc (ef) → żeby była liczba, tylko z okresem trzeba dwoma sposobami : 100000 N = abcef,(ef) ...(1) 1000 N = abc, (ef) .....(2) (1) −(2) : 99000N =abcef−abc ⇒ N = (abcef−abc)/99000 ogólny: N = 0, a1 a2 ...an , ( b{1] b2....bp) z jego postaci jest n cyfr nie należących do okresu i jest p cyfr należących do okresu N= ułamek który na liczniku : piszemy różnica miedzy liczbą napisana jak byłaby całkowita a liczba stworzona przez cyfr nie należących do okresu; a na mianowniku mamy liczbę stworzoną składajaca się początku przez 9−ki i zer , "n" 9−ki bo tyle jest cyfr należących do okresu oraz "p" zer bo tyle cyfr nie należy do okresu. N = ułamek gdzie : licznik = (N jako całkowita − liczba całkowita stworzona przez cyfr nienależących do okresu) mianownik = 99...9900.....00 tyle 9−ki jak cyfr w okresie (n) i tyle zer jak cyfr nienależących do okresu (p) np. 0,08(3) = (83 − 8)/900= 75/900= 1/12. np. 0,12(5) = (125−12)/ 900= 113/900 np. 0,0(6) = (6−0)/90= 6/90= 1/15
5 kwi 22:46