matematykaszkolna.pl
funkcja liniowa i parabole sizas: prosze pomózcie musze zrobic funkcje liniowa i parabole i nie wiem o co chodzi!potzrebuje dokładne rozpisanie i rysunki zad.1
3 

x−2
4 
zad.2
 1 
y=

(x−3)2−5
 2 
zad.3 y=−(x+4)2+4
3 kwi 20:53
sizas: czy ktos może mi pomóc może na maila sizas@vp.pl
3 kwi 21:06
sizas: help me bo to czarna magia
3 kwi 21:16
sizas: widze że chyba nikt nie lubi funkcji
3 kwi 21:36
kachamacha: sprecyzuj pytanie
3 kwi 21:37
sizas: trzeba podać dziedzine miejsce zerowe itd itd i rysunek do tego
3 kwi 21:41
kachamacha: w każdej z nich dziedzina to zbiór liczb rzeczywistych w 1. musisz przyrównać funkcję do 0 i wyliczyć x−to bedzie miejsce zerowe w 2. i 3. badasz Δ i od tego będzie zależała ilość miejsc zerowych
3 kwi 21:43
sizas: no to fantastycznie bo niestety nic z tego nie rozumiem bo nasz nauczyciel poprostu leci z materiałem i nie patrzy na to czy ktos już coś załapał
3 kwi 21:44
sizas: dziekuje ci kachamacha za szczere chęci ale potrzebuje żeby ktos mi to rozwiazał bo twoje podpowiedzi nic mi nie mówią
3 kwi 21:47
Tomcio: 1. Rysujesz układ współrzędnych znajdujesz Punkt (0,−2) i tzw. metodą schodkową rysujesz 4 jednostki w prawo 3 do góry (dajesz punkt) i tak dalej i tak dalej potem łączysz (rysujesz od linijki ) punkty i masz funkcję liniową.
3 kwi 21:48
Tomcio: 1. Rysujesz układ współrzędnych znajdujesz Punkt (0,−2) i tzw. metodą schodkową rysujesz 4 jednostki w prawo 3 do góry (dajesz punkt) i tak dalej i tak dalej potem łączysz (rysujesz od linijki ) punkty i masz funkcję liniową.
3 kwi 21:49
Tomcio: 2. Parabolo zwrócona do góry z wierzchołkiem w punkcie P=(3,−5) i ramiona do góry.
3 kwi 21:50
kachamacha: rysunek1.
3 

x−2=0
4 
3 

x=2
4 
 4 
x=2*

 3 
 8 
x=

miejsce zerowe
 3 
tabelka pomoże naszkicować wykres
3 kwi 21:51
Tomcio: 3.Parabola zwrócona do dołu i wierzchołkiem P=(−4,4)
3 kwi 21:51
sizas: Tomcio a mógłbyś mi napisać dokładne wyliczenia do paraboli
3 kwi 21:53
sizas: I czy ktoś umie to dokładnie rozpisac?
4 kwi 08:31
sizas: odezwie sie ktoś z dokładna rozpiską?nauczyciel prosi o przedstawienie takie jak on robi na zajeciach koszmar
4 kwi 22:01
sizas: ok dziekuje poprzednim pomocnikom Tomcio i Kachamacha niestety nic mi sie nie przydało w skrócie lece na inne fora może ktos mi pomoże Pozdrawiam
4 kwi 22:10
Mila: rysunekfunkcja liniowa y=3/4x−2
 3 
wybieram co chcę np x=4 y=

*4−2=3−2=1 (4,1)
 4 
x=0 y=3/4*0−2=−2 (0;−2)
 3 
x=−4 y=

*(−4)−2=−3−2=−5 (−4;−5)
 4 
4 kwi 22:15
sizas: Dzieki Mila teraz coś zrozumiałam
4 kwi 22:19
sizas: a wiesz o co chodzi w paraboli?
4 kwi 22:19
Mila: jest tak samo wybierasz x i liczysz y ale w tej co napisałąs najpiew trzeba to co nawiasie podnieść do kwadratu
4 kwi 22:21
Mila: chyba ,ze miałąs już postać kanoniczną
4 kwi 22:22
Mila: y=(x−p)2+q mówi Ci to coś ?
4 kwi 22:23
sizas: hahhah wiesz co mój profil szkoły jest różny a facet z matmy myśli że my jesteśmy klasa nie wiem jaka i leci z materiałem i nikt nic nie wiem o funkcji liniowej itp i wogóle paraboli to jest zadanie na zaliczenie wiec prosze pomóż mi może na maila w wolnej chwili sizas@vp.pl pełna rozpiske i wykresy najlepiej skan, nauczyciel chiałby tak jak on robi ale wogóle nikt nie wie o co biega
4 kwi 22:25
sizas: wiesz co wogóle zgubiłam sie w tym co on pisał bo wogóle nie tłumaczył pisał i pisał i koniec nastepny temat To szkoła zaoczna wiec jest ciezko
4 kwi 22:26
sizas: a to co ty mi napisałaś to czarna magia
4 kwi 22:26
Mila: Po lewej stronie jeżeli klikniej funkcja kwadratowa to masz wszyskie wzory i przykłady zadań postac kanoniczna też tam jest p i q to współrzedne wierzchołak p na x a q na osi y czyli twoja parabola ma wierzchołek w punkcie x=3 y=−5 nie dam rady narysować ładnie bo nie umiem zrób tak ten punkt (3,−5) zaznacz a pózniej cieniutko narysuj drugi układ wspólrzędnych jakby w tym miejscu był punkt (0,0) a=1/2 narysuj do wzoru y=1/2x2 ale w tym drugim jakby układzie_ czyli np x=2 y=1/2*22=1/2*4=2 x=−3 y=1/2*(−3)2=1/2*9=4,5 x=3 y=1/2832=4,5 x=−2y=1/2(−2)2=2 x=−1 y=1/2 x=1 y=1/2 spróbuję narysować
4 kwi 22:34
Mila: rysunekpomyliłam się p=−3
4 kwi 22:52
Mila: rysunekkurcze bardzo sie spieszyłam i sypnęłam sie ,dobrze było p=3 czyli to na niebiesko z prawej strony osi a nie z lewej To na niebiesko nie masz rysowac tylko tak pomocniczo narysowałam dziedzina czyli x mogą być wszyskie liczby D x∊(−:) Y∊(−5:) miejsca zerowe to takie x dla ,których y=0
 1 
y=

(x−3)2−5
 2 
 1 
0=

(x−3)2−5
 2 
 1 
0=

(x2−6x+9)−5
 2 
 1 
0=

x2−3x+4,5−5
 2 
 1 
0=

x2−3x−0,5 Δ=b2−4ac
 2 
a=1/2 b=−3 c=−0,5 Δ=9+4*1/2*1/2=10
 −b+Δ 3+10 
x1=

=

=3+10
 2a 2*1/2 
 −b−10 
x2=

=3−10
 2a 
5 kwi 02:43
Mila: rysunekdziedzina x∊R Zbiór wartości y ∊(−5;) funkcja jest malejaca dla x (−,3) (moze miałąś taki zapis f(x) strzałka w dół albo y w dół) dla x=3 ymin=−5 funkcja jest rosnąca dla x∊(3,) (f(x) strzałka w góre albo y stzrałka w góre) miejsca zerowe x=3+10 x=3−10 zad y= −(x+4)2+4 x∊R ( jest to wykres funkcj y=−x2 przesunięty na os iOX o 4 w lewo i na osi y o 4 w górę a=−1 bo koło x2 jest minus czyli parabola ma ramiona w dół.Najwyzej będzie wierzchołek >ma on wspólrzedne x=−4 y=4.wynika to ze wzoru y=(x−p)2+q x+4 czyli x−(−4) przesuniecie w lewo ) q=4 y=−(x2+8x+16)+4=−x2−8x−16+4=−x2−8x−12 liczymy miejsca zerowe czyli dla jakich x będzie y=0 −x2−8x−12=0 Δ=b2−4ac=64−48=16
 −b+Δ 8+4 
a=−1 b=−8 c=−12 x1=

=

=−6
 2a −2 
 −b−Δ 8−4 
x2=

=

=−2
 2a −2 
Dziedzina x∊R Zbiór wartości y∊(4;−) funkcja jest rosnaca dla x∊(−;−4) dla x=−4 ymax=4 funkcja jest malejaca dla x∊(−4;) miejsca zerowe x=−6 x=−2
5 kwi 11:57