matematykaszkolna.pl
M MONIKA: dany jest kwadrat o przeciwległych wierzchołkach A=(1,5) i C=(−3,−5).wyznacz współrzędne wierzchołków B,D tego kwadratu ( dlaczego ktoś przesunał punkt X (−1,0) o wektor v=[−5,2] skad ten wektor bierze sie? wie ktos a może jakos inaczej można zrobic te zadanie Możemy to zrobić na dwa sposoby... przedstawię ten, który uważam za łatwiejszy. Otóż przekątne w kwadracie przecinają się w tym samym punkcie i odległość od wierzchołków do punktu przecięcia jest taka sama. Tak więc punkt przecięcia (X) obliczymy licząc połowę odcinka AC co nie jest trudne: X=((xa−xc)/2, (ya−yc)/2) X=((1+(−3))/2, (5+(−5))/2) X=(−2/2, 0/2) X=(−1,0) teraz gdy znamy punkt przecięcia się przekątnych oraz odległość od A do X (jest to vektor v=[−2,−5]) to możemy obliczyć punkt B (który wiemy na której ćwiartce − z rysunku − leży) przesuwając punkt X (−1,0) o wektor v=[−5,2] i to będzie B=(−1−5,0+2) czyli B=(−6,2) podobnie robimy z punktem D (też znamy ćwiartkę − czwartą) czyli punkt przecięcia X (−1,0) przesuwamy o wektor v=[5,−2] i mamy: D=(−1+5,0−2) czyli D=(4,−2) jak widać liczby 2,5 (wartości wektora) się nie zmieniają, ale zmienia się ich kolejność oraz znak... jak je ustawić najłatwiej rozpoznać z rysunku... ale można też z ćwiartek obliczyć (ja robiłem z rysunku oczywiście) Edycja: Do powyższych rozwiązań... zaznaczcie sobie te punkty na osi w zeszycie w kratkę... wyszedł wam długaśny prostokąt o dłuższym boku od −5 do 5 (czyli 10) i krótszym od −3 do 1 (czyli) 4
29 mar 17:40
MONIKA: ?
29 mar 18:27