matematykaszkolna.pl
Prosze, pomoże mi ktoś??? Agula: Rozwiąż: x2 +y2 − 6x +2y +10 = 0
20 mar 14:05
morfepl: to jest równanie okręgu więc musisz dopisać odpowiednie wyrazy wolne np. liczbę 5 można zapisać jako 5=5+10−10=15−10
20 mar 14:08
Agula: no ale i tak nie wiem jak. Ze np. x2 +2xy + y2 − 2xy − 6x + 2y +10 = 0
20 mar 14:21
morfepl: równanie okręgu wygląda tak: (x−x1)2+(y−y1)2=r2 więc uzupełniamy x2−6x+y2+2y+10 = 0 x2−6x+9−9+y2+2y+1−1+10 = 0 (x−3)2+(y+1)2=0
20 mar 14:25
Agula: Ale co mi to da?
20 mar 14:27
Agula:
20 mar 15:59
Jack: możesz odczytać środek okręgu i jego promień....
20 mar 16:00
Gustlik: Po co kombinujecie z dodawaniem i odejmowaniem liczb? x2 +y2 − 6x +2y +10 = 0 Współrzędne środka:
 A −6 
a=−

=−

=3
 2 2 
 B 2 
b=−

=−

=−1
 2 2 
S=(3, −1) r=a2+b2−C=32+(−1)2−10=9+1−10=0 Promien r=0 równanie przedstawia punkt o współrzędnych (3, −1).
21 mar 02:09
Jack: kombinuje po to, żeby nie wkuwać bezmyślnie wzorów (których i tak jest wystarczająco dużo)... Metoda dobierania współczynników podczas, gdy wiemy, że pewne wyrażenia mają się ładnie zwinąć ze wzoru skróconego mnożenia, jest w tym miejscu (i zwykle też) najprostsza.
21 mar 12:01
komentator OWMH: Mamy rozwiązać x2+y2 −6x+2y+10 = 0 Rozwiązać tego równania oznacza znaleźć tych p−któw (x;y) takie; że spełniają to równania a wiec trzeba wiedzieć co opisuje to równanie drugiego stopnia. na początku sprawdzamy czy to jest para prosty; (czy przecinają się − to mamy punkt , czy są równoległe); czy to okrąg , czy to elipsa ; czy to parabola, czy hiperbola; czy nic nie reprezentuje na płaszczyźnie XY. ale jak to zrobimy?; sprawdzamy czy to jest równanie okręgu jak wiemy; okrąg to zbiór punktów równoodległych od jednego punktu nazywany środek okręgu. jeśli dowolny punkt P należący do okręgu ma współrzędne ( x; y) a S środek okręgu ma współrzędne ( h; k); a R jest promień tego okręgu to mamy z definicji okręgu: odlegóść ( P; S) = I PS I =R mamy że I PS I2 = R2 ⇔ (x−h)2 +(y−k)2 = R2 (x−h)2 +(y−k)2 = R2 to jest równanie okręgu o środek (h;k) i promieniu R tutaj widzimy że współczynnik przy x2 i y2 jest 1; w naszym równaniu jest tak samo a więc to jest równania okręgu; a więc nasze równanie (zadaniowe) musimy doprowadzić do postaci (x−h)2 +(y−k)2 = R2; tutaj trzeba trochę myślić. Musimy doprowadzić x2 −6x do postaci (x−h)2 y2+2y do postaci (y−k)2 w obu przypadku sie uzupełni się do trójmianu kwadratowego pochodzący z suma2 lub różnica 2; I sposób wprowadzenie AX2 +B X lub AX2 –BX do postaci pełnego trójmianu Kwadratowego. A tutaj zajmujemy się dla naszej potrzeby: postaci X2 +BX lub X2−BX można było w obu przypadkach ; tzn. x2 −6x i y2+2y rozwinąć (x−h)2 i (y−k)2 i każdy porównać do swoich odpowiedników (x−h)2 i (y−k)2 i stąd otrzymać ile wynosi h i k ; a więc doprowadzilibyśmy x2+y2−6x+2y+10 do postaci (x−h)2+(y−k)2 = R2 II sposób również można bardzo prosto uzupełniając: x2 −6x do postaci do pełnego trójmianu kwadratowego y2+2y do postaci do pełnego trójmianu kwadratowego ; pamiętając że (A+B)2 = A2 + 2. A. B + B2 ; (A−B)2 = A2 − 2. A. B + B2 Stąd x2 −6x trzeba dodać COŚ2 ; a wiemy że 6x = 2.x .COŚ a więc COŚ = 3 x2 −6x trzeba dodać 32 i odjąć aby wyrażenie nie zmieniło się : x2 −6x = x2 −6x + 32 – 32 = (x−3)2 −9 Tak samo postępujemy z y2+2y ; a wiemy że 2y = 2.y .COŚ a więc COŚ = 1 y2 +2y trzeba dodać 12 i odjąć aby wyrażenie nie zmieniło się : y2 +2y = y2 +2y+ 12 – 12 = (y+1)2 −1 więc naszego równanie początkowe będzie tak się przekształca się x2+y2 −6x+2y+10 = 0 ⇔ (x−3)2 −9 + (y+1)2 −1 +10 = 0 ⇔ ⇔(x−3)2 + (y+1)2 = 0; stąd te punkty są oddalonych od punktu (3,−1) o odległości 0 Odpowiedź jest tylko jeden punkt (3; −1) Uzasadnienie inaczej: dla każdego A∊ R to A2≥0; stąd A2 + B2 = 0 ⇔ A=0 B=0 Stąd mamy (x−3)2 + (y+1)2 = 0 ⇔ (x−3)2 = 0 (y+1)2 = 0 ⇔ x−3 = 0 y+1 = 0 ⇔ x = 3 y = −1 Odpowiedź : rozwiązanie tego równanie jest punkt (3;−1)
21 mar 15:19
komentator OWMH: Sorry to co nazywa sie kombinowanie!; jest uzasadnione w moim poprzedni notatki; to sie nazywa być RACHMISTREM ! i to się zdobywa mając trochę wiedzę o tym co się chce rachować. Warto o tym pomyśleć; zwłaszcza jak sie pracuje z wielomianów kwadratowych i równaniami kwadratowymi. Warto umieć skorzystać ze wzorów skróconego mnożenia; znać nie oznacza recytować te wzory oznacza umiejętne zastosować tzn. np. jak doprowadzić ze wzoru jego prawa strona znając lewa strona i vicewersa albo jak uzupełnić cały wzór znając części tego wzoru.
21 mar 15:37