matematykaszkolna.pl
Oblicz R Trox: rysunek|AC| = 3 |BC| = 4 Oblicz R Ten trójkąt jest prostokątny, a okręgi takie same.
19 mar 16:31
Trox: Może ktoś jednak da radę? emotka
19 mar 17:44
Kox: masz odpowiedź do tego zadania?
19 mar 20:21
Trox: Nie mam.
23 mar 11:46
komentator OWMH: Wiem jak to robić; mam problem z rysowaniem na tej strony; spróbuję tłumaczyć bez rysunku: oznaczenie: 1.− Niech środek okręgu z lewej strony nazywamy O1 ; Niech M oznacza punkt styczności tego okręgu z bokiem AB; oraz P oznacza punkt styczności tego okręgu z bokiem BC 2.− Niech środek okregu z prawejjstrony nazywamy O2; oraz T oznacza punkt styczności tego okręgu z bokiem AC. dla nas potrzebny będą trzy trójkąty prostokątne: i) △ prostokątny ACB; gdzie IBCI2 + IACI2 = IABI2 stąd dane są IBCI=4 ; IACI=3 a więc IABI = 5 ii) △ prostokątny ATO2; gdzie ITO1I2 ITAI2= IAO1 I2 ITAI = 3−R ; ITO1I = 3R (bo czworokąt PCTO1 jest prostokąt) stąd w tym trójkącie mamy: IAO1 I2 = (3−R)2 + (3R)2 .........(α) iii) △ prostokątny AMO1; gdzie IAM I2 + IMO1I2 = IAO1I2 gdzie IMO1I = R ; oraz mamy że IAMI = 5−( 4−3R) ⇔ IAMI = 1+3R (ponieważ IBPI= IBMI odcinki styczne do okręgu; to wynika z tego że △ BMO1 przystaje do △ BPO1 ) stąd w tym trójkącie mamy: IAO1 I2 = (1+3R)2 + R2 .........(β) ponieważ wyrażenie (α) = wyrażenie (β) mamy: (3−R)2 + (3R)2 = (1+3R)2 + R2 (3−R)2 − R2 = (1+3R)2 + (3R)2 (3−R+R)(3−R−R)= (1+3R+3R)(1+3R−3R) 3(3−2R)= 1+6R 9−6R = 1+ 6R 12R = 8 R= 2/3 [cm]
23 mar 17:21
komentator OWMH: sorry poprawy wierszy 6 powinno być: 2.− Niech środek okregu z prawej strony nazywamy O2; oraz T oznacza punkt styczności
23 mar 17:23