matematykaszkolna.pl
Badanie monotoniczności ciągu za pomocą funkcji Gustlik: Chciałem przedstawić metodę badania monotoniczności niektórych ciągów za pomocą funkcji − jest prościej niż metodą an+1−an. Metoda ta dotyczy ciągów, których wzory są łatwymi do zbadania funkcjami − np. liniowa, kwadratowa, homograficzna, wykładnicza itp. Polega ona na potraktowaniu coiągu jak funkcji i zbadaniu monotoniczności danej funkcji w zbiorze liczb N+ za pomoca znanych własności danego typu funkcji. Np. Jeżeli ciąg dany jest wzorem funkcji liniowej (arytmetyczny): an=4n−3 mamy funkcję y=4x−3, a=4>0 więc f(x) rosnąca czyli ciąg rosnący. an=−3n+2 y=−3x+2. a=−3<0, f(x) malejie, a więc ciąg maleje Jeżeli ciąg dany jest wzorem funkcji kwadratowej, to liczymy współrzędną p wierzchołka paraboli i ustalamy, w którą stronę skierowane są ramiona:
 −b 3 
an=n2+3n+2 y=x2+3x+2 p=

=−

− wierzchołek jest na ujemnej półosi OX, a wiec
 2a 2 
poza zbiorem N+, a ramiona paraboli ida w górę, więc ciąg jest rosnący (zbiór N+ obejmuje prawe ramie wykresu, ktore idzie w górę − wystarczy narysowac przybliżony wykres funkcji) Ciąg dany wzorem funkcjin homograficznej: an=U{2]{n}+3
 2 
y=

+3 funkcja ta jest malejąca w zbiorze R i R+, a więc jest malejąca w zbiorze N+,
 x 
czyli ciąg malejący. Ciąg dany wzorem funkcji wykładniczej (geometryczny) an=3n y=3x a=3>1 więc funkcja i ciąg są rosnące, bo funckja wykładnicza rośnie dla a>1
 1 
an=(

)n
 3 
 1 1 
y=(

)x a=

<1 więc funkcja i ciąg są malejące, bo funkcja wykładnicza maleje dla
 3 3 
a€(0, 1).
16 mar 01:03