matematykaszkolna.pl
enzi: ŁATWE Pytanko Jak rozwiązujemy Nierówności np. x2−x−2≤0 to zawsze liczymy delte
14 mar 21:24
tysia : takemotka
14 mar 21:24
tysia : czyba ze we wzorow skroconego mnozenia mozesz skorzystac w tym przypadku niesesty nieemotka
14 mar 21:25
enzi: bo wtedy wychodzi Δ=(−1)2 −4*1*(−2) Δ=9 Δ=3 x1= −1 x2= 2 JAKI BĘDZIE RYSUNEK kto mi wytłumaczy
14 mar 21:25
tysia : patrzysz na wspolczynnik przy najwyzszej potedze i jesli jest dodatni to ramiona paraboli sa skierowane do gory . a x1 i x2 ktore Ci wyszly to sa miejsca zeroweemotka i potem zaznaczasz w tym wypadku musi byc mnijesze rowne zero to zaznaczasz co sie znajduje pod osia xemotkasprobuj narysowac to sprawdzeemotka
14 mar 21:28
enzi: i kiedy się pisze że xE <−1,2> chodzi mi o te nawiasy < > kiedy są takie <> a kiedy takie ()
14 mar 21:29
tysia : jak masz mniejsze badz rowne lub wieksze badz rowne czyli ≤ lub ≥ to <> nawiasy. a kiedy tylko mnijesze badz tylko wieksze czyli <> to takie nawiasy()
14 mar 21:30
enzi: Już rozumiem, tylko mam problem z tym rysunkiememotka a jutro próbna matura
14 mar 21:34
enzi: ok już wiem emotka
14 mar 21:38
tysia : rysunekcos takiego
14 mar 21:39
tysia : mniejsze rowne zero czily przedzial <−1,2>
14 mar 21:40
enzi: rysuneki ramiona do góry?
14 mar 21:43
enzi: tą oś y też trzeba
14 mar 21:43
tysia : no chyba w sumie niekoniecznieemotka mozesz tak.. ramiona ide od goryemotka
14 mar 21:45
enzi: ooo i jeszcze mi wytłumacz kiedy ramiona do góry a kiedy na dół
14 mar 21:47
tysia : x2−x−2≤0 mamy cos takiego patrzysz na wspolczynnik przy najwyzszej potedze czyli co w tym wypadku stoi przy x2 i nic nie stoi czyli samo 1 >0 czyli do gory a jak by bylo cos takiego −x2−x−2≤0 to jest −1 czyli w dol .. rozumiesz?
14 mar 21:50
enzi: aaaa wiem emotka jak współczynnik jest dodatni to do góry emotka a jak ujemny to na dol emotka
14 mar 21:52
enzi: Jestem ci bardzo wdzięczna ale będę jeszcze bardziej jak wytłumaczysz mi to: https://matematykaszkolna.pl/strona/96.html dlaczego tutaj są akurat 2 przedziały?
14 mar 21:53
Eta: Nie licząc delty, można tak: x2 −x −2 = x2+x −2x−2= x( x+1)−2( x+1) = ( x+1)(x −2) to x = −1 v x= 2 emotka
14 mar 21:56
tysia : x2−3x−10>0 robisz to co w kazdym liczysz delte i masz pierwiastki . ramoine z gory bo przy x2 1 >0 i wysujesz i patrzysz ze teraz to musi byc wieksze od zera czyli patrzysz na jakim przedziale sa w gore i wlasnie na tych dwoch
14 mar 21:56
14 mar 21:59
enzi: to już troszke trudniejsze bo niczym się to nie różni jak dla mnie od przykładu x2−x−2≤0 tylko znakiem > i to chyba ta różnica jak jest ten znak > to będą 2 przedziały ? rozkminiam na chłopski rozumemotka
14 mar 22:00
enzi: dziękuję chyba trafiłam
14 mar 22:01
tysia : nie! hmm.. patrzysz na jakim przedziale parabola jest ponad osia jak wieksze od zeraemotka
14 mar 22:02
enzi: https://matematykaszkolna.pl/strona/95.html a https://matematykaszkolna.pl/strona/96.html różni się tylko znakami x2−3x−10>0 i tutaj są 2 przedziały x2−3x−10<0 a tutaj tylko 1
14 mar 22:03
enzi: ehhhhhh nie kumam
14 mar 22:04
enzi: wieeeeeeeeeeeem D
14 mar 22:05
enzi: boże olśniło mnie
14 mar 22:05
enzi: liczy się znak jak jest x2−3x−10>0 czyli jest większe od zera czyli patrzymy nad osią, nad tymi kikutami z paraboli x2−3x−10<0 a tutaj jest mniejsze od zera czyli patrzymy na brzuszek paraboli?
14 mar 22:06
tysia : tak? superemotka
14 mar 22:07
tysia : tak dokladnie
14 mar 22:07
enzi: DZIEKUJĘ CI ŚLICZNIE *
14 mar 22:10
enzi: A Wytłumaczysz mi jeszcze jak rozwiązywać równanie?emotkaemotka
14 mar 22:26
enzi: np. x3−7x2−4x+28=0
14 mar 22:26
Kamil: To jest równanie sprowadzane do równania kwadratowego. za x2 podstawiasz zmienna t i dalej liczysz jak równanie kwadratowe.
14 mar 22:34
enzi: zmienną t?
14 mar 22:35
Kamil: yyy jednak nie..zbytni się pospieszyłem
14 mar 22:35
enzi: :(
14 mar 22:36
Kamil: Najpierw trzeba rozłożyć wielomian na czynniki pierwsze czyli x2(x−7)−4(x−7)=0 Porządkujesz wielomian (x2−4)(x−7)=0 dalej sobie poradzisz ?
14 mar 22:41
Kamil: teraz wystarczy rozłożyć na czynniki (x2−4) czyli mamy (x−2)(x+2)(x−7)=0 i jeśli trzeba to narysować wykres
14 mar 22:45
enzi: ja właśnie nie umiem tego rozkładaćemotka
14 mar 22:48
Kamil: W większości przypadków korzysta się ze wzorów skróconego mnożenia Popatrz tutaj https://matematykaszkolna.pl/strona/1399.html
14 mar 22:51
Kamil: Zobacz jeszcze tutaj http://www.youtube.com/user/matematykatv bardzo fajnie zrobione lekcje w internecie. Można przewinąć, cofnąć czyli to czego brakuje na normalnej lekcji
14 mar 22:55